کد خبر: 20126
A

مروری بر روزنامه های یکشنبه هفدهم اردیبهشت ماه

روزنامه های امروز همچنان تحت تاثیر مناظره دوم انتخاباتی در روز جمعه قرار دارد. این در حالی است که برخی روزنامه های اصلاح طلب نسبت به سانسور فیلم تبلیغاتی روحانی به شدت انتقاد کرده اند. همچنین پیشنهاد قالیباف مبنی بر اعلام دارایی ها از موضوعات مورد توجه دیگر بوده است.

مروری بر روزنامه های یکشنبه هفدهم اردیبهشت ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، پیشنهاد اعلام دارایی ها توسط نامزدهای انتخاباتی از موضوعات مهم مورد توجه بوده است.

photo_2017-05-07_08-05-44

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان«اعلام دارایی نامزدها و بستگان مطالبه عمومی شد» با اشاره به با طرح مسئله شفاف‌سازی ثروت از سوی قالیباف در مناظره دوم نوشت:« در پی پیشنهاد یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر اعلام اموال و دارایی‌های کاندیداها در مناظره هفته آینده، موج جدیدی به ویژه در فضای مجازی به راه افتاده و مردم اعلام عمومی دارایی‌های آنها را خواستار شدند. آیا مسئولانی که برای اعلام دارایی‌ها به قوه قضائیه به صورت محرمانه مقاومت می‌کردند، اکنون دارایی خود را برای مردم علنی می‌کنند؟سال‌هاست در بیش از 60 کشور جهان اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای مدیران به صورت عمومی منتشر می‌شود. در واقع، وضعیت حقوق و مزایای مدیران هم برای نهادهای نظارتی شفاف است و هم برای عموم مردم. استفاده از این شیوه در کشورهایی مانند آرژانتین، ارمنستان، استونی، اسلواکی، آفریقای جنوبی، اوکراین، آلبانی، آلمان و... توانسته است تا حد بسیار زیادی جلوی فساد در این بخش را بگیرد، حتی در برخی کشورها فعالیت‌های اقتصادی مسئولان به طور کلی معلق و در اختیار یک وکیل قرار می‌گیرد و به شدت مسئولان برای سوءاستفاده احتمالی از مناصب خود رصد و نظارت می‌شوند و چنانچه مسئولی در طول دوره مسئولیت از اختیاراتش سوءاستفاده کند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.به عنوان نمونه در سال‌های اخیر کریستین لاگارد وزیر اقتصاد فرانسه بعد از گذشت چند سال و با اینکه سمت ریاست صندوق بین‌المللی پول را بر عهده داشته به اتهام نقش داشتن در پرداخت غیرواقعی غرامت ورشکستگی به صاحب شرکت آدیداس بارها به دادگاه احضار شده است. در کشور ما نیز قوانین مناسبی در این باره وجود دارد که بر اساس اصل 123 قانون اساسی تهیه و در سال 94 تصویب شده است.»

 

با این حال بهمن کشاورز حقوق دان در یادداشتی در صفحه آخر روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان«اشکالات حقوقی چالش ثروت»نوشت:« در مناظره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، مطالب مختلفی مطرح شد که هر یک در جای خود، درخور بحث و تأمل است. در اینجا صرفا به یک مورد از موارد مطرح‌شده در این مناظره اشاره می‌کنیم:

 

یکی از کاندیداهای محترم پیشنهاد کردند که کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، هر یک صورت ثروت خود را مطرح و اعلام کنند.

باید توجه داشت که تعدادی از کاندیداهای حاضر در این مناظره، از این نظر مشمول اصل ١٤٢ قانون اساسی و برخی دیگر از آنها، مشمول قانون تقریبا جدیدالتصویب مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام هستند. بنابراین در مورد شخص رئیس‌جمهور و معاون او و همچنین وزرای فعلی، این کار انجام شده و آنها دارایی‌های خود را به قوه قضائیه اعلام کرده‌اند. اما در مورد سایرین - تا آنجا که بنده می‌دانم- شاید به علت عدم تصویب آیین‌نامه یا دشواری کار – از نظر اجرائی- گویا هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

در هر دو صورت، باید به این نکته توجه شود که اعلاماتی که در اجرای اصل ١٤٢ قانون اساسی به رئیس قوه قضائیه می‌شود، اسرار حرفه‌ای محسوب می‌شود و محرمانه است.

در مورد مشمولان مصوبه تشخیص مصلحت نیز، با توجه به نص خود قانون، افشای این اطلاعات ممنوع و قابل مجازات است. بنابراین اجابت خواسته کاندیدای محترمی که چنین پیشنهادی داشتند اصولا با اشکال مواجه است. واضح است که اعلام عمومی این قبیل اطلاعات می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای داشته باشد و مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

به‌عنوان یک جایگزین، شاید بتوان به کاندیداهای محترم پیشنهاد کرد هزینه‌های تبلیغاتی خود را تا این زمان و سپس تا روز پایان تبلیغات با تصریح به منشأ و منابع آن اعلام فرمایند.

این درخواستی است که بارها از جانب افراد مختلف مطرح شده و از سوی دیگر، درخصوص میزان این هزینه‌ها و تأمین‌کنندگان آن و اینکه چرا این هزینه‌ها را متقبل شده‌اند، سخنان بسیار گفته شده و می‌شود، اما هرگز در این مورد روشنگری عملی صورت نگرفته است.

 

 

 

 

 

 

سانسور روحانی

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان«سانسور نجومی! نوشت:« مستند روحانی زودتر از وقت مقرر و قانونی اش که ناشی از قطع برخی تصاویر بود روبه پایان است . چیزی حدود 4 دقیقه زودتر . و یک آهنگ و تصاویر احساسی .... و تکرار این جمله حسن روحانی که "دوباره آمده ام برای ایران . باهم شروع کردیم ، نیمه راه آمدیم ، و ادامه راه و طی برخی مسیرهای سخت بازهم باید با کمک شما شروع شود ."

در میان تصاویر پخش شده موبایلی که دردست یکی از هوادران روحانی است، نشان داده می‌شود. موبایلی که از دریچه تلویزیون چیزی جز نور در آن نیست . اما بعدا مشخص می شود تصویر ... در آن است. در وصف سانسور بخش های مختلف فیلم مستند روحانی چه توصیفی بهتر از همان قسمتی که در این فیلم، او درباره صداو سیما می‌گوید: " رسانه ملی ماهم که ...) حرف‌هایش را تمام نمی‌کند و زیر خنده می‌زند.

شاید این موضوع را بتوان سانسور نجومی صدا و سیما تعبیر کرد . اما بااین حال مستند حسن روحانی در شبکه‌های مجازی بازتاب های زیادی داشته است که ناشی از استقبال ازاین فیلم مستند بوده است. بخش‌هایی از این اظهارات را درادامه می‌خوانید "مستند "روحانی، یک موفقیت بزرگ برای ستادش بود. پر از نقطه اوج. پر از لحظات طلایی. پر از پیام‌های کلیدی. تفاوت‌هایش هم با رقبایش برجسته شد."مستند روحانی، نشان دهنده اراده و جدیت روحانی برای پیروزی بود. چیزی که جای خالی آن در مناظره حس می شد."؛ اینکه فیلم را با صدای مخالفانش شروع کرد ،اینکه زنان را بدون نام پدرانشان خطاب کرد، اینکه به صداوسیما خندید، اینها خوب بود"،"باریکلاااا. توییت بی‌ادبانه رسایی رو هم نشون داد. "آس بعدی را هم کوبید زمین و همه ناسزاهای کیهان و جوان و فارس و وطن امروز را نشان داد." روحانی: «از کیمیا تا زهرا تا ساره»احتمالا اولین بار است که در زبان رسمی، زنان با هویت خودشان یعنی نام کوچک شناخته شدند و نه نام خانوادگی.»

 

با این حال روزنامه کیهان در انتقادی شدید در گزرش اصلی خود با عنوان« دولت حرف حرفی برای گفتن نداشت» نوشت:«پاسخ‌های نامرتبط روحانی و جهانگیری به سوالات نه چندان چالشی نشان داد که دست دولت خالی است و نمی‌تواند با متمرکز شدن بر روی واقعیات و سوالات مطرح شده پاسخ‌های قانع‌کننده به افکار عمومی ارائه دهد.

مظلوم خواندن دختر وارداتچی وزیر آموزش و پرورش، حمله به قدرت دفاعی کشور به بهانه حمایت از برجام، حرف زدن از حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در حالی که وضعیت این اقلیت‌ها در چهار سال گذشته نه تنها بهبود نیافته بلکه در حوزه‌های گوناگون شاهد عقب‌گرد نیز بوده است، سخن گفتن از انتقادپذیری دولت و ضرورت آن و پاسخ ندادن به سوالات نامزدها درباره چرایی هتاکی‌های بی‌شمار به منتقدین در چهار سال گذشته و از همه مهم‌تر ایجاد رعب و وحشت از گذشته برای حفظ قدرت در آینده سرتیترهای مناظره روز جمعه می‌تواند محسوب شود.

دو نامزد دولت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوی به اذعان کارشناسان جز لبخندهای عصبی و خواندن انشای از پیش نوشته شده کاری نکردند و استدلالی نیاوردند و حال سوالات بی‌شماری که در روز مناظره مطرح شد و روحانی و جهانگیری بدان پاسخ ندادند در افکار عمومی مطرح است.

به این سوالات در این گزارش می‌پردازیم و امید می‌رود که در روزهای باقی مانده تا انتخابات پاسخ‌های آن از سوی روحانی و یا تیم دولت در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گیرد.»

فرجام چاوز

روزنامه شهورند در گزارشی با عنوان« فرجام عوام‌فریبی»با اشاره به اینکه مردم ونزوئلا، مجسمه هوگو چاوز را پایین کشیدند نوشت:« با تداوم اعتراضات ضددولتی در ونزوئلا و کشته‌شدن یک معترض جوان دیگر در اثر اصابت گلوله به سرش، تظاهرکنندگان در اقدامی نمادین مجسمه متعلق به هوگو چاوز رهبر فقید این کشور را در یکی از ایالت‌های ونزوئلا سرنگون کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل ازپایگاه اینترنتی گاردین، مقام‌های ونزوئلا گفتند؛ یک معترض ۲۰ساله در والنسیا بعد از اصابت گلوله به سرش کشته شد و به این ترتیب تعداد کشته‌شده‌های ناآرامی‌های اخیر در ونزوئلا دست‌کم به ۳۷ تن رسید.

انزو اسکارانو، شهردار شهر والنسیا اعلام کرد: این معترض به نام «هکدر لوگو» درجریان درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی ونزوئلا در والنسیا آسیب دید و دراین درگیری چهار تن دیگر نیز زخمی شدند. همچنین دفتر دادستان کل ونزوئلا که آمار تلفات اعتراضات اخیر علیه دولت نیکولاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور از اوایل آوریل تاکنون را منتشر می‌کند، کشته‌شدن این معترض را تأیید کرد.

براساس آخرین آمار، این دفتر در ارتباط با این اعتراضات تاکنون همچنین ۷۱۷نفر زخمی شده و ۱۵۲ تن نیز همچنان در زندان هستند. براساس گزارش‌ها در ناآرامی‌های چند روز گذشته درشهر والنسیا خشونت و غارتگری در ابعاد وسیع رخ داده است.

دریک اتفاق کم‌سابقه چندین تن از معترضان در ایالت نفت‌خیز «زولیا» اقدام به سرنگون‌کردن مجسمه هوگو چاوز رهبر فقید این کشور کردند. ویدیوهای مربوط به این اتفاق جمعه‌شب درشبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا کرد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر