کد خبر: 35789
A

در جهانی بدون امنیت و عدالت، نمی‏توان از صلح صحبت کرد

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در همایش کودکان دیار صلح و گفتگو، که در شهر اردکان استان یزد برگزار شد، با تأکید بر اهمیت توجه به بسترهای فکری و مبانی نظری تربیت کودکان برای مواجهه با دنیایی بهتر در آینده، گفت: با وجود ضرورت توجه به آشناسازی کودکان و تربیت آنان با سلم و صلح و فرهنگ مدارا، نباید از این امر، غفلت نمود که در جهانی بدون امنیت و عدالت، نمی‏ توان از صلح صحبت کرد .

در جهانی بدون امنیت و عدالت، نمی‏توان از صلح صحبت کرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،   فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده، در سفر یک روزه خود به استان یزد، صبح روز پنجشنبه نهم آذر ماه، در همایش « کودکان دیار صلح و گفت و گو» که با حضور استاندار یزد، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد و فرماندار و سایر مسؤولان شهر اردکان، در مجموعه فرهنگی آیت‏الله خاتمی این شهر برگزار شد، شرکت کرد.
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده، خطاب به مسؤولان، مدیران، مربیان، پدران و مادران گفت: در نظام اخلاق ارسطویی، هر فضیلت اخلاقی، حداعتدال میان دو رذیله افراط و تفریط آن ویژگی است. لذا اگر بخواهیم به بچه هایمان صلح طلبی و مدارا را به عنوان یک ارزش اخلاقی، بیاموزیم، باید به آنها، توجه به مجموعه‏ای از ارزش‏های اخلاقی و شیوه‏های سلوک در روابط اجتماعی را بیاموزیم.
وی تصریح کرد: صلح یک ارزش اخلاقی است، ارزشی که مرهون عدالت، امنیت و ثبات و گام برداشتن بر محور عقلانیت است، اگر از ابعاد متنوع این حقیقت غفلت کنیم، در جهانی که در آن، ناامنی و ظلم و بی‏عدالتی وجود دارد چگونه می‏توانیم برای فرزندانمان صلح فراهم و آنان را یک سره به مدارا و گفتگو و آرامش دعوت کنیم.
فرهمندپور با اشاره به وضعیت اسف‏بار کودکان یمنی، تصریح کرد: اجازه دهید در جمع این کودکان، برای کودکان یمن دعا کنیم. کودکانی که بیش از هر چیز و هر زمان، به صلح و امنیتی محتاج هستند که از آنها دریغ شده است.
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده، اظهار کرد: نباید تعابیر قرآن کریم را فراموش کرد. همان قرآنی که همواره بر صلح و آرامش تاکید کرده و پیامبرش، هرگز شروع کننده‏ی هیچ جنگی نبوده و مظهر بخشایش بود و خداوند خلق عظیم او را ستود و فرمود: اگر این اخلاق‏محوری تو نبود، مردم از اطراف تو پراکنده می‏شدند و اسلام پیروز نمی‏شد، همان قرآن می‏فرماید "ولکم فی القصاص حیات یا اولی الالباب" . یعنی جایی هم هست که باید برای پاسداشت صلح و امنیت و عدالت، قاطعانه و مقتدرانه ایستادگی کرد و از غیرت ورزی و قاطعیت، دریغ نورزید.
 فرهمندپور در پایان خاطرنشان کرد: به احترام صلح، به احترام زندگی، به احترام عشق، به احترام همه‏ی ارزش‏های اخلاقی از همه کسانی یاد کنیم که برای حفظ این ارزش‏ها و توسعه این آرمان‏ها جنگیدند و به یاد داشته باشیم که منجی آخرالزمان که قرار است ظهور کند و عالم را پر از عشق و عدل و داد نماید، در لسان پیامبر و اهل بیت علیهم‏السلام، به نام قائم، یعنی قیام کننده معرفی شده است. یعنی برای صلح باید قیام کرد و برای آرامش باید جنگید.
در این مراسم و پیش از سخنرانی مشاور وزیر کشور، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ریشه لغوی و حقوقی اسلام که از سلم و سلام می آید، گفت: ترویج آموزه های دینی در جامعه به خصوص بین کودکان و نوجوانان در واقع نهادینه کردن سلم ، صلح و آرامش است.
محمدرضا تابش ادامه داد: فرهنگ کشورمان نیز مشحون از مدارا و تحمل مخالف است که در زندگی ایرانیان جاری و ساری است.
وی تصریح کرد: در جامعه امروز که شاهد کمرنگ شدن اخلاق و مقابله غریزه با فطرت ناب انسانی هستیم باید به کودکان و آینده سازان کشورمان فرهنگ همدلی و گفت وگو و دوری از خشونت و جنگ را آموزش دهیم.
این نماینده مجلس از استاندار یزد خواست، صلح ابتدایی یا پیشتاز که می تواند قبل از وقوع تنازع و کشکمش از بروز آن جلوگیری کند را در روابط داخلی استان و بین استانی در پیش بگیرد.
همچنین استاندار یزد با بیان اینکه انسان‏ها به حکم خلقت متفاوت خلق شده اند ، جوامع بشری هم به همین بستر و از این سنت الهی متفاوت هستند، افزود: در عین حال همه انسان ها و بشریت به اجتماعی بودن و طبع اجتماعی زیستن هم سفارش شده اند و هم اجبار دارند که این مسیر را برای تکامل طی کنند .
محمود زمانی قمی تصریح کرد: اگر تفاوت ها را با گفت و گو در بین انسان ها پیدا نکنید به نزاع تبدیل می شود و محصول نزاع و درگیری ، از بین رفتن استعدادها در شاخه های مختلف و گوناگون است .
استاندار یزد در ادامه بیان کرد: در هیچ سنت نبوی و سیره اهل بیت به درگیری و نزاع اشاره نشده حتی در قرآن به شنیدن کلام دیگران سفارش شده است که این بخشی از فرهنگ گفت و گو و کنار هم نشستن است .
زمانی قمی با بیان اینکه اگر به کلام مولای نیکی ها علی (علیه‏السلام) رجوع کنیم او در گفتار و کردار بر این رویه تاکید دارد، اظهار کرد: جامعه ای می تواند گفت و گو کند که از خشونت و بد اخلاقی دوری کند، زیرا اخلاق، زمینه ساز گفت و گوست.
زمانی قمی ادامه داد: چه بجا بود که در استان و در بیت آیت الله خاتمی که یکی از بنیانگداران و ناشران مدارا در عصر حاضر در حوزه های علمیه بود، این گردهمایی برگزار شد.
وی با بیان اینکه جان مایه دینی ما هم به این مساله توصیه و تاکید می کند گفت: پیش نیاز گفت گو و شنیدن حرف های یکدیگر، این است که از مسیر اخلاق خارج نشویم، ما نمی توانیم ادعای مسلمانی کنیم ، اما دیگران را تخریب کنیم.
استاندار یزد با اشاره به اینکه ترور، آدمکشی ، ظلم ، قرار گرفتن در میدان تفرقه جدال و آدمکشی امروزه تقریبا قاعده بسیاری از بخش های کره زمین شده است، افزود: بنابراین همه دلسوزان و به ویژه نونهالانی که آینده جهان را خواهند ساخت باید برای مقابله بااین وضعیت، تلاش کنند.
لازم به ذکر است همایش استانی کودکان دیار صلح و گفت‌وگو با هدف برجسته‌سازی مفاهیم صلح و دوستی برای کودکان و نشان دادن اهمیت گفت‌وگو به عنوان مهم‌ترین ابزار صلح؛ برای اولین بار به همت امور بانوان و خانواده فرمانداری اردکان، دفتر کل امور بانوان استانداری و دبیر کنوانسیون حقوق کودک استان برگزار و ضمن آن، بخش‌های مختلف، متنوع و شادی نیز برای کودکان نخبه استان پیش بینی گردیده بود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر