کد خبر: 42858
A

کارشناس روابط بین الملل: رهبر کره شمالی گفته بود؛ «نمی خواستم به سرنوشت صدام حسین و قذافی دچار شوم»

فریدون مجلسی گفت: جمله ای از رهبر کره شمالی نقل شد که «نمی خواستم به سرنوشت صدام حسین و قذافی دچار شوم»، قطعا این سرنوشت در انتظارش بود.

کارشناس روابط بین الملل: رهبر کره شمالی گفته بود؛ «نمی خواستم به سرنوشت صدام حسین و قذافی دچار شوم»

به گزارش دیده بان ایران به نقل از برنا؛ «فریدون مجلسی»، کارشناس بین الملل، پیرامون بهبود «روابط کره جنوبی و کره شمالی» گفت: ظواهر نشان دهنده این است که روابط دو کره به سادگی و به سرعتی که در اخبار و مطبوعات شاهدش هستیم، رخ نداده و از قبل پیش بینی شده است. تهدیدهای اصولی که نسبت به کره‌شمالی وجود داشت، تدریجا رهبر و مشاورانش را به این اندیشه انداخت که آیا می توانند مقاومت بیشتری داشته باشند یا خیر؟

او در ادامه افزود: مدتی پیش صحبتی را در اخبار از قول آقای "اون" (رهبر کره شمالی) شنیدم که راست یا دروغ آن اطلاعی ندارم اما در صورت صحت نداشتن هم این صحبت در دل خود واقعیتی پنهان دارد. جمله ای که از آقای "اون" نقل شد این بود؛ «نمی خواستم به سرنوشت صدام حسین و قذافی دچار شوم» قطعا این سرنوشت در انتظارش بود.

مجلسی با بیان اینکه کره شمالی کشوری کوچکتر از آن است که بتواند غول های بزرگ دنیا را تهدید کند، گفت: تهدید او برای آمریکا که در دور دست ها است از همه کمتر بود، اما تهدید از سوی چهار غول اقتصادی همسایه مثل چین، روسیه، ژاپن و کره جنوبی بسیار جدی بود و این کشور نمی توانست این موضوع را نادیده بگیرد.

مجلسی با عاقلانه خواندن تصمیم روابط دو کره بیان کرد: این تصمیم از روی تعقل بود، زیرا باعث جلب کمک هایی برای نوسازی و بازسازی کره شمالی و بازگشتش به نقشه، عرصه جهانی و روابط بین الملل می شود و جز برد هیچ تاثیر منفی دیگری برای این کشور نخواهد داشت. ظواهر زندگی رهبر کره شمالی و همسرش نشان دهنده این است که درک بهتری از بدتر و زیبایی از زشتی پیدا کرده اند. علی رغم کارهایی که این سال ها از او دیدیم، این یک تصمیم عاقلانه است و به بقای رهبر کره شمالی کمک می کند. کره جنوبی می تواند کمک کند تا این کشور تدریجا خود را از جهات مختلف به کره جنوبی برساند تا وحدت این ملت حاصل شود.

او در پاسخ به این سوال که " کره شمالی یک کشور هسته ای است نزدیکی اش به کره جنوبی چقدر برای منطقه تهدید و خطر ایجاد می کند" گفت: شرط اصلی، غیر اتمی شدن کره است. اگر قرار باشد بین دو کره وحدتی حاصل شود و با قدرت های اقتصادی دنیا در ارتباط باشد، قطعا این دو کشور خطر خاصی را ایجاد نخواهند کرد، فقط یک انگلیس و فرانسه دیگری در طرف دیگر دنیا خواهند بود. مگر انگلیس و فرانسه تا چه اندازه با بمب هسته ای خطر ایجاد می کنند؟

او افزود: اما انگلیس و فرانسه به یاد داشته باشند که اگر می خواهند عدم گسترش سلاح های هسته‌ای در جهان به نتیجه برسد، باید خودشان هم تن به پاکسازی هسته ای بدهند. در دراز مدت کشوری بزرگی مثل ایران، اگر به جای اقدامات غیر اقتصادی به صنعت و توسعه داخلی خود توجه بیشتر کند به پای انگلیس و فرانسه خواهد رسید و تحمل نخواهد کرد، این دو کشور مجهز به سلاح هسته ای باشند و با در اختیار داشتن قدرت بخواهند از سایر کشورها باج بگیرند. تصور می کنم، خلع سلاح هسته ای از شرایط اصلی این اشتی ملی باشد.

او درباره نقش آمریکا و دیدار پمپئو با رهبر کره شمالی گفت: ترامپ در روابط دو کره نقش بسیار زیادی داشته است. «پمپئو» در دیدار هفته گذشته، در نقش وزیر خارجه به آنجا نرفته بود بلکه در نقش رییس سازمان اطلاعات امریکا به کره رفت. زمینه این دیدار از قبل فراهم شده بود و در این زمینه چینی مقامات چینی و کره جنوبی نیز نقش داشتند. رییس سازمان اطلاعات آمریکا به دنبال جلب مساعدت و موافقت نرفت بلکه پس از جلب موافقت برای قطعی کردن و اجرایی شدن این توافق با رهبر کره شمالی دیدار کرد. برای توافق روز گذشته از قبل برنامه ریزی شده بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر