کد خبر: 49060
A

استانداران بازنشسته دولت نوشت: آماده خداحافظی هستیم

بازنشستگان در انتظار تأیید نهایی شورای نگهبان برای خداحافظی با پست‌های خود هستند. نام برخی از استانداران کشور هم در میان لیست بلندبالای بازنشستگانی که سمت گرفته‌اند، دیده می‌شود.

استانداران بازنشسته دولت نوشت: آماده خداحافظی هستیم

به گزارش دیده بان ایران؛ حالا برخی از آنان اعلام کرده‌اند که در صورت تصویب نهایی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، برای خداحافظی آماده‌اند. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس تصویب شده و آن‌گونه که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است اعضای این شورا با کلیت این قانون موافقت کرده اند و به‌زودی نظر نهایی خود را درباره آن علنی می کنند. 

هم‌زمان روزنامه سازندگی خبر داده است که حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری از مصوبه مجلس برای اجرای این قانون استقبال کرده است. این روزنامه همچنین خبر داده که کمیته‌ای در دولت تشکیل و افراد آن تعیین شده‌اند تا مدیرانی را که مشمول این قانون می‌شوند، شناسایی و افراد دیگری جایگزین آنها شوند.

** می‎خواهم اولین استانداری باشم که استعفا می‎دهد 
برخی از استانداران نیز از جمله مدیرانی هستند که با اجرایی‌شدن این قانون باید با سمت‌های خود خداحافظی کنند. سید شهاب‌الدین چاوشی، استاندار سمنان که سابقه معاونت سیاسی استانداری تهران را نیز در کارنامه خود دارد، در گفت‎وگو با خبرنگار ایرناپلاس می‌گوید: به شدت از جوانگرایی و قانون منبع به‌کارگیری بازنشستگان استقبال می‎کنم. 

چاوشی اعلام می‌کند: می‌خواهم پس از تأیید شورای نگهبان اولین استانداری باشم که در راستای جوانگرایی استعفای خود را به هیأت دولت تقدیم می‎کند. ما باید تلاش کنیم تا فرصتی برای نیروهای کارآمد در کشور به‌وجود بیاید. 

**اکنون اجرای این قانون مضر است
استاندار سمنان با این حال معتقد است که تصویب و اجرای چنین قانونی وقتی کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد، مضر است. چرا که همه دنیا به این نتیجه رسیده است که در شرایط سخت نباید مسئولیت‌ها را خالی کرد.

چاوشی همچنین می‌افزاید: اکنون کشور در شرایط دشواری است و جابه‎جایی مسئولیت‌ها و بازنشستگی افراد نیز هزینه‎هایی دارد. از سوی دیگر، کسانی که بازنشسته هستند سرمایه‎های کشور محسوب می‎شوند، باید به آینده آن‎ها فکر کنیم و تصمیم بگیریم که چه برنامه مشخصی برای آن‌ها داریم. 

او ادامه می‎دهد: باتوجه به اینکه روندهای اداری و سازمانی کشور و جابه‌جایی مسئولیت‎ها پروسه زمانبری است، تصمیم برای اجرای آن نیز نباید باعث شود که مسئولیتی خالی بماند یا برای اجرای کارها با مشکل روبه‌رو شویم. 

** طرح بازنشستگی پیش از موعد خسارت آفرین بود 
او همچنین می‎گوید در دولت محمود احمدی‎نژاد به‌خاطر فضای سیاسی کشور و همچنین تلاش‎هایی که برای برکناری افراد غیرهمسو در بدنه وجود داشت، قانونی تصویب شد و براساس آن بسیاری از افرادی که امروز مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‎شوند، پیش از موعد بازنشسته شدند، اما الان نیز سابقه خدمت آن‌ها به 35 سال نمی‎رسد.

چاوشی همچنین ادامه می‎دهد: این بازنشستگی‎های پیش از موعد، خسارت مالی زیادی برای دولت داشت، البته این برنامه‌ای بود که از طریق آن تلاش می‎شد با روش‎های قانونی، مخالفین دولت را اخراج کنند.

** استاندار قزوین: نه بازنشسته هستم و نه قراردادی 
عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین در واکنش به تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشسته ها به ایرناپلاس می‎گوید: این قانون باید اجرا شود. هرچند مشخص نیست این طرح تصویب می‎شود یا نه، زیرا باید ببینیم شورای نگهبان چه می‎گوید. با این حال، این قانون شامل من نمی‎شود، زیرا با 27 سال سابقه، بازنشسته شدم و در سال 92 به کار بازگشستم. از این رو، بنده قراردادی محسوب نمی‎شوم و 32 سال سابقه خدمت دارم.

زاهدی با 69 سال سن، سابقه استانداری در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و کردستان را نیز در کارنامه خود دارد. 

** قانون را روی چشمانم می‎گذارم 
محمود زمانی قمی، استاندار یزد است که سابقه استانداری استان‌های مرکزی، ایلام و چهار محال و بختیاری را نیز در کارنامه خود دارد. او در گفت‌وگو با ایرناپلاس در واکنش به این قانون می‌گوید: حق ندارم درمورد این موضوع صحبت کنم، اما طرحی که پروسه قانونی خود را طی کند و ابلاغ شود را روی چشمم می‎گذارم و تابع آن هستم.

** لزوم تصمیم‌گیری دولت 
محمدناصر نیک‌بخت که از سال 92 سکان استانداری همدان را در دست دارد به خبرنگار ایرناپلاس درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها می‎گوید: منتظرم ببینم دولت چه تصمیمی می‎گیرد. من به‌عنوان استاندار وظایفی دارم و همچنین از طرف هیأت دولت انتخاب شده‎ام. بنابراین نمی‎توانم آن را رها کنم.

** استاندار تهران بازنشسته است 
محمد حسین مقیمی، استاندار تهران نیز به‌تازگی به این قانون واکنش نشان داده و گفته که بازنشسته است و مشمول این قانون می‌شود. مقیمی همچنین تصریح کرده‌است که درصورت تصویب نهایی و ابلاغ این قانون، در اسرع وقت آن را اجرا خواهد کرد. 
این اظهار نظر استانداران در حالی است که اخیراً سید سلمان سامانی، قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها با استقبال از مصوبه جدید مجلس درباره منع به‌کارگیری بازنشستگان اعلام کرده که سیاست جوانگرایی همواره مورد تأکید وزیر کشور بوده است و این مصوبه پس از سیر مراحل قانونی و با ابلاغ رئیس‌جمهوری مانند سایر قوانین، در وزارت کشور اجرا خواهد شد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر