کد خبر: 49100
A

اما و اگرهای یک حزبِ بی‌نام ؛ پشت پرده حزب علی لاریجانی چیست؟

جلالی بار دیگر ادعای نعمتی درمورد تشکیل ده‌ها جلسه حزبی یاران علی لاریجانی را تکذیب کرد


اما و اگرهای یک حزبِ بی‌نام ؛ پشت پرده حزب علی لاریجانی چیست؟
به گزارش دیده بان ایران؛ تنها ٢ روز پس از آخرین بار که کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، هر گونه فعالیت‌های حزبی خود، علی لاریجانی و دیگر نزدیکان رییس مجلس را تکذیب کرد، بهروز نعمتی نماینده اصولگرای تهران، بار دیگر از ادامه فعالیت‌های این گروه از سیاسیون خبر داده و گفته که جلساتی با لاریجانی و جلالی در این خصوص داشته است.
 
روز سیزدهم همین مردادماه جاری در گزارشی با تیتر «آیا «رهروان» تا شهریورماه حزب می‌شود؟» آخرین فعالیت‌های حزبی علی لاریجانی و نزدیکانش را بررسی کرده و در نهایت با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته اظهاراتی همچون سخنان آن زمان بهروز نعمتی نماینده اصولگرای نزدیک به رییس مجلس که از آغاز به کار حزب «رهروان» در آینده نزدیک خبر داده بود، بارها تکرار شده اما این زمان مستقبل، هیچگاه فرانرسیده، گزارش را اینچنین پایان دادیم که «یافتن پاسخ این سوال که آیا این‌بار هم باید منتظر تکذیب فعالیت حزبی نزدیکان لاریجانی باشیم یا نه، همچنان در گروی زمان است و البته حضور کاظم جلالی و دیگر چهره‌های موثر نزدیک به رییس مجلس در جمع خبرنگاران.»
 
قسم جلاله جلالی در رد فعالیت حزب لاریجانی
 
از قضا همین اتفاق هم افتاد. زمان گذشت و «روز خبرنگار» از راه رسید تا کاظم جلالی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس به بهانه گرامیداشت این روز در جمع خبرنگاران حاضر شود. محور اصلی سخنان جلالی البته در آن جلسه آن‌چنان که انتظار می‌رفت، ارایه گزارش عملکرد مرکز پژوهش‌ها و راهکارهای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی این روزها بود. اما آنگاه که گزارش جلالی تمام شد و نوبت به خبرنگاران رسید، همین که چراغ میکروفن نخستین خبرنگار روشن شد، بحث «رهروان» و فعالیت‌های حزبی لاریجانی و نزدیکانش در اولویت بحث قرار گرفت و البته پاسخ جلالی هم همان بود که اردیبهشت‌ماه امسال به «اعتماد» گفته بود: «حزب، بی‌حزب!» هرچند که این‌بار، شاید به‌دلیل تکرار مکرر این پرسش و نیز شاید به‌دلیل حضور جمعی از خبرنگاران پرسشگر در مقابل، این پاسخ تکراری مبنی بر تکذیب هرگونه فعالیت حزبی لاریجانی و نزدیکانش، با آب و تاب دوچندان و با اصرار مشدد و تاکید موکد انجام شد. آنجا که جلالی گفت: «ولله تا الان در هیچ جلسه‌ای حضور نداشتم. من و لاریجانی در هیچ جلسه‌ای حاضر نشدیم. حتی یک جلسه هم در خصوص این حزب نداشتیم و ضمن احترام به نعمتی و دوستان عزیز در مسیر تشکیل حزب، بنده و آقای لاریجانی حتی یک جلسه هم با این دوستان نداشتیم.»
 
جلالی که سال‌ها پیش از ورود به عرصه سیاست به عنوان یک نماینده مجلس، خبرنگار و مجری برنامه‌های سیاسی تلویزیون بود، صحبت‌هایش را با طرح یک پرسش احتمالی ادامه داد و گفت: «اگر از من بپرسید چه کسانی در این حزب هستند، باید بگویم که به جز نعمتی، عبدی و صدر کسی را نمی‌شناسم» رییس فراکسیون «مستقلین ولایی» مجلس که برای اثبات صحت گفتارش، ناچار به قسم جلاله رو آورده بود، اضافه کرد: «ولله! هیچ اطلاعی هم ندارم. فکر من و آقای لاریجانی این است که در حال حاضر مشکلات کشور چیزهای دیگری است و باید به مسائل مهم‌تر بپردازیم و الان این موضوع را اولویت نمی‌دانیم.» این نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: «اگر کسی سندی در اختیار دارد که نشان می‌دهد بنده در جلسه‌ای برای فعالیت حزبی حضور داشتم، ارایه دهد!» جلالی بار دیگر تاکید کرد که عضو هیچ حزبی نخواهد شد و در این رابطه گفت: «بنده یک بار در مدت کوتاهی در حزبی به شکل قهری عضو شدم که تا عمر دارم پشیمانم و دیگر در ایران در هیچ حزبی عضو نمی‌شوم.» قاعدتا اشاره‌ای به فعالیتش در شورای مرکزی حزب «اعتدال و توسعه»، حدود یک دهه قبل و نهایتا استعفا از این حزب در پاییز سال ٨٦، به‌همراه حمیدرضا حاجی‌‌بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد و رییس فعلی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن زمان و مجید قاسمی رییس اسبق بانک مرکزی. حزبی که از سال ٩٢ با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیاری از اعضایش را در کابینه می‌بیند. البته جلالی برای اثبات صداقت گفتارش به همین بسنده نکرد و باز ادامه داد: «خیلی‌ها در کشور به من تقاضای عضویت در حزبی را مطرح کردند؛ نمونه آن آقای قالیباف برای تشکیل حزب توسعه و پیشرفت بود. اصرار هم داشتند، اما من گفتم اراده‌ای برای عضویت در حزبی ندارم». جلالی حتی گفت: «اگر آقای لاریجانی که برای ایشان احترام زیادی قائل هستم هم بخواهند حزبی را تشکیل دهد، عضو آن حزب نخواهم شد.»
 
نعمتی: ده‌ها جلسه با جلالی و لاریجانی داشتیم
 
تنها ٢ روز پس از این اظهارات اما بهروز نعمتی دیگر نماینده نزدیک به رییس مجلس بار دیگر از فعالیت‌های این گروه از سیاسیون سخن گفته است. نعمتی در این رابطه به «مهر» گفته است: «در آستانه انتخابات مجلس دهم، بالغ بر ۱۰جلسه با حضور جمعی از دوستان با آقای جلالی صحبت کردیم و خود ایشان هم ریاست جلسات را برعهده داشت و جالب است که خود آقای جلالی تاکید کرد که افرادی مانند آقای جواد هروی و ایرج عبدی به سمت تشکیل اساسنامه بروند اما چون این موضوع با مقطع انتخابات همزمان شد، ایشان گفت که فعلا دست نگه دارید که تصور نشود این حزب برای انتخابات مجلس است.» این نماینده اصولگرا همچنین گفته است: «پس از آن هم خودم چند نوبت با آقای جلالی تشکیل جلسه دادم و با هم بحث کردیم. حالا اینکه ایشان اخیرا گفته تمایلی برای حضور در هیچ حزبی ندارد، نمی‌دانم علتش چیست؛ ممکن است، ایشان توجیهاتی داشته باشد ولی فکر می‌کنم اگر قرار است کار درستی در این کشور انجام شود و پاسخگویی هم وجود داشته باشد، باید یک حزب فراگیر تشکیل شود.» او حتی گفته است: «یکی دو بار هم با آقای لاریجانی درخصوص این حزب جلسه‌ای داشتیم اما ایشان تاکنون جواب صریحی نداده است.»
 
ما «رهروان» نیستیم!
 
سیزدهم مردادماه در همان گزارشی که پیش‌تر نیز مورد اشاره قرار گرفت، نوشته بودیم که این‌بار از حزب نزدیکان لاریجانی با عنوان «رهروان» یاد شده و اتفاقا توضیح دادیم که در چندسالی که هر از گاه، خبرهایی از آغاز به کار این حزب به میان می‌آید، اسامی و عناوینی مختلف به عنوان نام این حزب استفاده می‌شود و همین‌طور نوشتیم که علت این تعدد عنوان هنوز بر کسی روشن نشده است. حالا اما نعمتی تاکید کرده که نام این حزب هرچه باشد، «رهروان» نیست. عنوانی برگرفته از نام فراکسیون «رهروان ولایت» که به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس نهم و به ریاست کاظم جلالی، ٤ سال تمام علی لاریجانی را در مقام رییس مجلس و محمد حسن ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر را در جایگاه نواب رییس مجلس نهم تثبیت کرد. نعمتی البته پیش از این نیز در مقاطعی تاکید کرده بود که حزب مدنظرش با عنوان «رهروان» یا «رهروان ولایت» فعالیت نخواهد کرد اما این تاکید موکد و مجدد او تنها یک روز پیش از برگزاری مجمع عمومی این تشکیلات، شاید به این معنا است که قرار نیست فعالیت‌های این حزب لزوما براساس خط و مشی فراکسیون «رهروان ولایت» دنبال شود. توضیحی که به‌جای آنکه روشنگر خط و ربط این حزب باشد، صرفا بر ابهامات پیرامون این فعالیت‌های احتمالی افزوده است. هرچند او در مقابل سوال‌های مکرر خبرنگار مهر، بالاخره بخشی از اصول این حزب را آشکار کرده و با تاکید بر اینکه انگیزه اساسی و هدف اصلی تشکیل این حزب، پرهیز از افراط و تفریط است، گفته که قطعا با جریان «فتنه» و جریان «انحراف» زاویه خواهند داشت.
 
جلالی تکذیب می‌کند؛ این‌بار از جایگاه «روحِ لاریجانی»
 
تکذیب این سخنان نعمتی اما این‌بار برخلاف نوبت قبل، موکول به گذر زمان و مواجهه جلالی با خبرنگاران نشد. رییس مرکز پژوهش‌ها کمتر از ٦ ساعت پس از انتشار سخنان نعمتی با خبرگزاری اصولگرای مهر گفت‌وگو کرد و این‌بار برخلاف نشست روز خبرنگار که به تفصیل موضوع را تکذیب کرده بود، به یک جمله بسنده کرد و گفت: «نه روح آقای دکتر لاریجانی از این حزب خبر دارد و نه من. در جریان اخبار این حزب نیستم.»
 
پایان همنشینی جلالی و نعمتی یا تقسیم‌کار جدید یاران لاریجانی
 
کاظم جلالی و بهروز نعمتی اگرچه در این موضوع خاص، یعنی تحزب اینچنین مقابل یکدیگر ایستاده و پی‌درپی گفته‌های یکدیگر را تکذیب می‌کنند اما در بسیاری از موضوعات با یکدیگر هم‌نظرند. این دو نماینده مجلس ازقضا شباهت‌های بسیاری نیز به یکدیگر دارند و شاید یکی از مهم‌ترین شباهت‌ها در جریان انتخابات مجلس فعلی و زمانی که ناگهان هر دو قبای نمایندگی شهرستان را از تن درآورده و رخت نمایندگی پایتخت بر تن کردند. آنها، هردو در آستانه انتخابات مجلس دهم، درپی ائتلافی که میان اصولگرایان میانه‌رو و اصلاح‌طلبان شکل گرفت، وارد «لیست امید» شدند و هردو نیز پس از ورود به مجلس، از عضویت در «فراکسیون امید» سر باز زدند. آنها همچنین در کنار هم فراکسیون «مستقلین ولایی» را تشکیل دادند و در ادامه کار مجلس دهم نیز در بسیاری مقاطع، کنار یکدیگر ایستادند اما حالا به نظر می‌رسد نباید منتظر همنشینی‌شان در جلسه مجمع عمومی این حزب بی‌نام و تازه‌تاسیس باشیم./نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر