رییس جمهور: در دنیا، سوخت هر ساعتی و هر روزی نرخهای متفاوتی دارد ولی در ایران به نرخ ثابت عادت کردیم/ چه اشکالی دارد نرخ سوخت را دو نرخی کنیم؟
رئیسجمهور تاکید کرد: چه اشکالی دارد سوخت را برای کسی که درست رانندگی میکند و کسی که درست رانندگی نمیکند، دو نرخی کنیم، بیان کرد: در دنیا، سوخت هر ساعتی و هر روزی نرخهای متفاوتی دارد ولی در ایران به نرخ ثابت عادت کردیم.

به گزارش دیده بان ایران؛ حجتالاسلام حسن روحانی صبح امروز در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی گفت: بسیار گزارش خوبی از آغاز این جلسه تاکنون داده شد. آنچه گزارش داده شد، بسیار امیدوارکننده بود اگرچه جلسه امروز ما به یک بخش از این وزارتخانه اختصاص پیدا کرد. فرصت نشد بخشهای دیگر این وزارتخانه بحثهای خود را مطرح کنند.
وی با اشاره به ضرورت تفکیک برخی از وزارتخانهها اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی بسیار بزرگ و گسترده است و ادارهاش نیز سخت است. از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که برخی از وزارتخانهها به دو وزارتخانه تقسیم شوند و لایحهاش را نیز به مجلس دادیم و گفتیم وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و حمل و نقل تقسیم شود. وزارتخانه دیگر، وزارت بازرگانی است که به آن، وزارت صنعت و معدن را هم وصل کردهایم.
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: من این مسئله را ضرورت میبینم و میدانستم ولی براساس قانون اساسی، لایحه را تقدیم مجلس کنیم و نمایندگان مجلس به هر دلیلی، همراهی نکردند ولی در شرایط تحریم، به یک وزارتخانه بسیار فعال و مهم بازرگانی نیاز داریم. در این وزارتخانه مهم، صنعت و معدن را هم داخلش آوردیم. در خودرویی که ۱۰ تن میتواند بار ببرد ۳۰ تن بار بگذاری سرعتش کم میشود و چرخهایش نیز زودتر پنچر میشود.
روحانی با بیان اینکه حمل و نقل دنیای بسیار بزرگی است و در شرایط تحریم، نیازمند کار ویژهای در این بخش هستیم، تصریح کرد: با توجه به شرایط ما، بار سنگینی بر دوش وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت است. البته هر دو وزیر، تازهنفس هستند و انشاالله بهتر از شرایط گذشته مردم شاهد خدمات باشند. البته من از وزرا و تیم قبلی که در وزارت راه و شهرسازی و در وزارتخانه صمت کار کردند، تشکر میکنم.
وی با تاکید بر اینکه در بحث حمل و نقل، من باید اعتراف کنم در پنج سال گذشته کار بسیار بزرگی انجام شده است، خاطرنشان کرد: راه آهن، یک وسیله مطمئنتر، امنتر و ارزانتر برای حمل و نقل مسافر و بار است. کسی که میخواهد دو هزار کیلومتر رانندگی کند، چقدر باید سختی بکشد. این به علاوه ناامنی است. جادههای ما صد در صد امن نیستند. حالا فرض کن این فرد در یک کوپه قطار باشد و با خدمات اینترنتی به دنیا متصل شود.
رئیسجمهور با تاکید بر اینکه باید راه آهن را توسعه دهیم و یکی از مشکلات گذشته، این است که درخصوص راهآهن کمتر فکر شده است، ابراز داشت: من در افتتاح اخیر اورمیه، اعلام کردم حدود دو هزار کیلومتر راه آهن ایجاد شده است. مشاهده میکنیم ۲۰ درصد راه آهن در این پنج سال نسبت به کل دورههای قبل صورت گرفته است، نشان میدهد کار بسیار بزرگی انجام شده است. در حوزه راه آهن امکانات خوبی فراهم شده است.
روحانی با بیان اینکه یکی از اولویتهای دولت همچنان راه آهن مخصوصا اتصال راه آهن به مسیرهای ترانزیتی است، عنوان کرد: راه آهنی که از چابهار به زاهدان میرود و سرخس را به چابهار متصل میکند، راه آهنی است که میتواند پولش را سریع بازگرداند. راه آهن دیگر، راه آهنی است که قزوین را به رشت متصل میکند و از آنجا به آستارا متصل میشود. البته من فکر میکردم که این راه آهن در بهمن ماه افتتاح میشود ولی آقای اسلامی گفتند این کار در اسفند ماه ممکن است ولی مهم این است که این کار تا پیش از سال جدید انجام شود.
وی برقی کردن قطارها و راهآهن و اتصال به مسیرهای ترانزیتی را مهم دانست که باید مشکلات اعتباری آنها حل شود و یادآور شد: باید برای امن کردن جاده با وزارت ارتباطات همکاری کنید تا از طریق سیستمهای هوشمند مشکل حل شود. کسی که در جاده حرکت میکند و مطمئن رانندگی میکند با فرد خطاکار، متفاوت است. وقتی فردی درست رانندگی میکند و کار درست انجام میدهد، چه اشکالی دارد که به او تشویقی دهیم. باید در لحاظ سوخت و... به او تشویق دهیم.
رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی برای کسی که درست رانندگی میکند و کسی که درست رانندگی نمیکند، بکنیم، بیان کرد: در دنیا، سوخت هر ساعتی و هر روزی نرخهای متفاوتی دارد ولی در ایران به نرخ ثابت عادت کردیم. باید از طریق سیستمهای هوشمند جادههایمان را امن کنیم و فردی که احتیاط نمیکند، به او تذکر دهیم.
ادامه دارد.../ایلنا