کد خبر: 65687
A

میدان انقلاب، یا تریبون تخریب؟/ مدیر شبکه سه به دنبال چیست؟!

برنامه جدید «میدان انقلاب» با اجرای وحید یامین‎پور که به بهانه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) روی آنتن رفته، اکثر شب‌ها حاشیه‌ای به همراه دارد و در شرایط سخت کنونی به تریبونی برای حمله به دولت و برجام تبدیل شده است.

میدان انقلاب، یا تریبون تخریب؟/ مدیر شبکه سه به دنبال چیست؟!

به گزارش دیده بان ایران، این روزها شبکه سه صدا و سیما برنامه‎ای را با اجرای وحید یامین‎پور، روی آنتن برده که واکنش‌های زیادی به‎دنبال داشته است. یامین‎پور از مجریان پرحاشیه تلویزیون است که سابقه طولانی‎ در مواضع تند علیه دولت یازدهم و دوازدهم و رئیس‌جمهوری دارد و حالا با حضور در «میدان انقلاب» به حملات جناحی ادامه می‌دهد.

 

تا به امروز هفت قسمت از این برنامه به نمایش درآمده‎ است. در اولین قسمت از این برنامه که سردار علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه میهمانش بود، اصرارها و تأکیدهای یامین‎پور بر ادعای ارسال سلاح از سوی ایران به یمن و فلسطین و انکار فرمانده سپاه حاشیه‎برانگیز شد و در شرایطی که دستگاه تبلیغاتی استکبار در تدارک انواع اتهامات علیه جمهوری اسلامی است، بسیاری از کاربران فضای مجازی از طرح چنین ادعاهایی درصداوسیما دچار حیرت شدند.

 

 

ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم قلاده‎های طلا از دیگر مهمانان میدان انقلاب بود که به روشنفکران و سلبریتی‎ها حمله کرد و یامین‎پور هم پیشنهاد محدودسازی قشر روشنفکر را مطرح کرد. به غیر از سردار فدوی، جانشین فرمانده سپاه، اکثر مهمانان دیگر این برنامه از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری انتخاب شده اند؛ افرادی همچون محمدحسین صفارهرندی، احمد رهدار، علیرضا پناهیان و سید احمد عبودتیان. شب گذشته نیز محمدجواد لاریجانی، دیپلمات پیشین میهمان این برنامه بود که مواضع تندی علیه دولت و سیاست خارجی آن مطرح کرد.

 

 

یامین‎پور پیشتر در برنامه‎ «جهان آرا» در شبکه نسبتاً جدید افق با نقدهای تند و تیز تلاش دولت روحانی برای مذاکرات برجام را زیر سؤال برده و گفته بود «آمریکا و غرب تحریم‌ها را لغو نکرد تا کمکی به دولت آقای روحانی کند، اما بعد از انتخابات اعلام کردند حالا نوبت تعطیلی آزمایشات موشکی فرا رسیده است.» اکنون اما با حضور علی فروغی در راس شبکه سوم سیما ظاهراً افرادی با این گرایش خاص به شبکه سوم سیما کوچ کرده‌اند.

 

 

در ادامه مسیر گذشته مخالفان برجام، شب گذشته محمدجواد لاریجانی که یکی از مخالفان دولت و از جمله برجام است، با تأکید بر اینکه برجام کج‌راهه بوده‎، با ادبیات طعنه‌آمیز خود گفت: ما اکنون وارد عصر جدیدی با غرب شده‌ایم اما نه از مدخل برجام. برجام یک کج‌راهه بود. متأسفانه بعضی از سیاست‌مداران ما به دلیل فشارهای اقتصادی به تحلیل‌های عجیبی رسیده بودند، مثلاً فکر می‌کردند که اگر چرخ سانتریفیوژ زیادی بچرخد، چرخ اقتصاد نمی‌چرخد یا اینکه احساس می‌کردند ممکن است جنگ شود و اگر آمریکا فوت کند، همه چیز نابود می‌شود. بر همین اساس، تلاش شد غل و زنجیرهایی در مسیر جمهوری اسلامی قرار داده شود و این هدف را داشتند تا ایران را به کشوری تبدیل کند که به اصطلاح خودشان «معقول» است و حرف تند به آمریکایی‌ها نمی‌زند.

 

 

وی ادامه داد: البته عقل این نیست، این عقل مفتضح است. این تلقی آنان بود اما نمی‌دانستند که نمی‌توانند. به نظرم کسانی که مذاکره کردند، فریب حرف‌های دولت اوباما و اروپا را خوردند. در حقیقت، اعتماد بسیار زیاد آنان به چیزی که دنبال می‌کردند باعث شد تا اشکالاتشان را نفهمند. مشخص بود که این کالسکه با این چرخ‌ها به‌جایی نمی‌رسد. من به دنبال ارزیابی جناحی از برجام نیستم، بلکه معتقدم آن چیزی که روی زمین مانده است، یک ارزیابی واقعی است.

 

 

اظهارات جواد لاریجانی در حالی است که رهبر معظم انقلاب هیئت مذاکره‌کننده را امین، غیور، شجاع و متدیّن می‌دانند و اظهار کرده اند: «اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزئیّات مذاکرات و آنچه در مجالس می‌گذرد مطّلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان می‌کردید. من البتّه علاوه‌ی بر اینها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابقشان می‌شناسم؛ اینها مردمانی هستند متدیّن و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش می‌کنند برای این کار. انصافاً غیرت ملّی هم دارند، شجاعت هم دارند… و انصافاً در مقابل آنها با شجاعت کامل، با دقّت کامل مواضع خودشان را بیان می‌کنند، دنبال می‌کنند و تعقیب می‌کنند.»/ ایرنا پلاس
 

 

 

با وجود اینکه بر اساس گفته‌های مسئولان، برجام تصمیم نظام برای رفع تحریم‌ها بوده، لاریجانی تلاش کرد در سخنان خود ضرر خروج آمریکا از آن و تحریم‌های مجدد را متوجه دولت کند و گفت: خوشحالم که رئیس‌جمهور ما هم امروز بیانات قاطعانه ضدآمریکایی دارد، اما بالاخره این اعتقاد بعد از یک دوره چندساله و با پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد از توان ملی ایران در بین سیاستمداران ایجاد شده است.

 

 

این گفت‌وگوها درحالی شب گذشته در صدا و سیما پخش شد که نهادهای مسوول همزمان با تصمیم جدید نظام مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های برجام برای وادار کردن طرف مقابل به اجرای تعهدات، کلیه رسانه‌ها را از اقدامات اختلاف برانگیز پرهیز داده بودند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر