کد خبر: 6598
A
سفیر ایران در سازمان ملل:

امسال ۴۰۰ هزار افغانستانی در مدارس و دانشگاه‌های ایران ثبت‌نام کرده‌اند

سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت: در سال جاری حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز و دانشجوی افغانستانی، بدون توجه به وضعیت قانونی‌شان، در مدارس و دانشگاه­‌های ایران ثبت‌نام شده‌­اند.

امسال ۴۰۰ هزار افغانستانی در مدارس و دانشگاه‌های ایران ثبت‌نام کرده‌اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، غلامحسین دهقانی در جلسه مجمع عمومی این سازمان در نیویورک که با موضوع «وضعیت در افغانستان» برگزار شد، سخنرانی کرد و با اشاره به ادامه ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان، هدف گروه­‌های تروریستی نظیر طالبان و داعش در آن کشور را جلوگیری از بازگشت افغانستان به وضعیت طبیعی و قرار گرفتن در مسیر صلح و توسعه دانست.

وی با اشاره به حملات وحشیانه گروه­‌های تروریستی در افغانستان در طول سال گذشته، به بمب­گذاری روز ۲ مرداد سال جاری در جریان یک تظاهرات مسالمت‌آمیز در کابل که به کشته شدن ده‌ها نفر از اقلیت هزاره منجر شد اشاره کرد و آن را خونبارترین حادثه در افغانستان از سال ۲۰۰۱ به بعد نامید.

سفیر نمایندگی کشورمان نسبت به قدرت گرفتن شاخه خراسان گروه داعش به همراه طیفی دیگر از سازمان‌­های تروریستی، از قبیل حرکت اسلامی ازبکستان (در شمال) و جنبش اسلامی ترکستان شرقی، به عنوان تهدیدات امنیتی نوظهور در افغانستان هشدار داد.

دهقانی همچنین ضمن اعلام حمایت از دولت وحدت ملی افغانستان، از جامعه بین‌­المللی درخواست کرد تا این دولت را تقویت کند.

وی تقویت همکاری با افغانستان را اولویت جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به انجام صدها پروژه در سال‌های گذشته توسط ایران در افغانستان، به موافقت‌نامه سه‌جانبه توسعه بندر چابهار بین ایران، افغانستان و هندوستان، سفر مقامات دو کشور در خصوص همکاری در حوزه­‌های زیرساخت، امنیت مرزها و مقابله با تروریسم و حضور اتباع افغانستان در ایران، برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مرداد ماه سال جاری در تهران، پروژه راه آهن خواف-هرات، پروژه راه آهن فراه و ساخت پل دوم روی رودخانه هیرمند به عنوان رئوس همکاری دو کشور در سال اخیر اشاره کرد.

سفیر نمایندگی کشورمان قاچاق مواد مخدر را تهدیدی واقعی برای منطقه دانست و خواستار پاسخ قاطع و فراگیر جامعه بین‌­المللی به این معضل شد.

دهقانی گفت: به این منظور لازم است تعهدات حامیان مالی بین‌المللی و تلاش­‌های دولت افغانستان و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد افزایش یابد زیرا تجارت مواد افیونی منبع مهم درآمد برای گروه‌های تروریستی و افراطی است.

وی در خصوص آوارگان افغانستانی، بر مشارکت کشورمان در کمیسیون سه‌جانبه برای تسهیل بازگشت داوطلبانه، ایمن، تدریجی و با حفظ کرامت این گروه تاکید کرد و خواستار کمک به ادغام مجدد این گروه در جامعه افغانستان شد.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل ادامه داد: ایران همچنان به کمک به آوارگان افغانی، از جمله در حوز‌ه‌های آموزش و خدمات پزشکی ادامه می‌­دهد، به شکلی که در سال جاری حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز و دانشجوی افغانستانی، بدون توجه به وضعیت قانونی‌شان، در مدارس و دانشگاه­‌های ایران ثبت‌نام شده‌­اند.

دهقانی افزود: در برخی مناطق، خدمات پزشکی، تعداد افغانی‌های دریافت‌کننده خدمات از تعداد ایرانیان بیشتر است.

وی در پایان بر حمایت کشورمان از تقویت امنیت، ثبات و توسعه همه‌­جانبه در افغانستان و کار آژانس‌­های مرتبط با سازمان ملل متحد در توسعه و بازسازی افغانستان با موافقت و هماهنگی با دولت آن کشور تاکید کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر