کد خبر: 6614
A

ادعای یاران ترامپ: اطلاعات محرمانه مربوط به ایران را منتشر می‌کنیم

انتصاب‌های جدید از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. مواضع و سیاست افراد جدید مهمترین عامل در پدیداری این نگرانی‌ها بوده است. یکی از این موارد به کشورمان مربوط می‌شود.

ادعای یاران ترامپ: اطلاعات محرمانه مربوط به ایران را منتشر می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از بلومبرگ، بسیاری از جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران در آمریکا برای سال‌ها باراک اوباما را متهم کرده بودند که برای حمایت از توافق هسته‌ای که سال گذشته به دست آمد، مانع از اتنشار مسائل محرمانه درباره ایران شده است.

حالا پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ، فرصتی برای اعضای حزب جمهوری‌خواه فراهم کرده که این اطلاعات را فاش کنند. اگرچه هنوز این حزب به طور رسمی در این باره چیزی اعلام نکرده، اما دو عضو جدیدی که از سوی ترامپ برای کابینه‌اش انتخاب شده‌اند، پیش‌بینی کرده‌اند که این موضوع اتفاق می‌افتد.

نخستین فرد، ژنرال بازنشسته مایکل فلین است که به عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ برگزیده شده است. فلین به مدت دو سال از 2012 تا 2014 به عنوان مدیر آژانس اطلاعات دفاعی خدمت کرده است. او در سال 2011 تیمی را در دفتر مدیر کل اطلاعات ملی برای بررسی اطلاعات به دست آمده در اثر حمله به منزل اسامه بن لادن اداره می‌کرد.

در دوران اوباما، نهادهای اطلاعاتی، داده‌های اندکی از این موضوع را آن هم به صورت اندک و پراکنده منتشر کردند. فلین پس از این که خدمتش در آژانس اطلاعات دفاعی در سال 2014 به پایان رسید، دولت اوباما را متهم کرد که اطلاعات افشا شده کاملا دست‌چین شده بودند. فلین در گفت‌و‌گوهای مختلف و نوشته‌هایش مدعی شد که اسناد به دست آمده از خانه بن لادن داده‌هایی را درباره رابطه ایران با القاعده نشان می‌دهند.

او در کتابی که سال گذشته به همراه مایکل لدین با عنوان «عرصه پرواز» نوشت، مدعی شد «یکی از نامه‌هایی که به بن لادن نوشته شده است نشان می‌دهد که القاعده در حال کار بر روی سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک در ایران بوده است.»

فرد دیگر در کابینه ترامپ، مایک پمپئو، رئیس جدید سیا است که از سوی ترامپ برای خدمت در این پست انتخاب شده است. پمپئو به عنوان عضو دائم مجلس نمایندگان درباره مسائل امنیتی، بر جزئیات توافق هسته‌ای با ایران مسلط است و یکی از مخالفان جدی این توافق در مجلس نمایندگان آمریکا بود. او از جمله افرادی بود که به اروپا سفر کرد تا به تجار، بانکداران و دولتمردان اروپایی هشدار بدهد که در ایران سرمایه‌گذاری خارجی نکنند. او همچنین گفته بود که در صورت پیروزی نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات سال 2016، تحریم‌های ایران مجددا احیا می‌شوند.

پمپئو همچنین عامل راه اندازی کمپینی بود که برای مخالف با پرداخت پول از جانب دولت اوباما پس از برجام تشکیل شد. این کارزار مدعی بود که پول آزاد شده، باجی به ایران بوده تا شهروندان آمریکایی آزاد شوند. پمپئو برای پیشبرد هدف‌اش، در نامه‌ای به لارتا لینچ، دادستان کل آمریکا از او خواست تا پاسخ دهد که آیا مبلغ پرداخت شده به ایران با موافقت وزارت دادگستری بوده است یا خیر. لینچ در پاسخ عنوان کرد که از نظر قانونی هیچ وظیفه ای برای پاسخگویی به درخواست پمپئو را ندارد.

حالا پمپئو و فلین، اعضای ارشد امنیتی کابیته ترامپ هستند. بعد از آغاز به کار این دو، قطعا آن‌ها سوالی برای پرسیدن نخواهند داشت بلکه می‌توانند آنچه که می‌خواهند را افشا کنند.

این سابقه‌ای است که خود دولت اوباما نیز در ان نقش داشته است. وقتی او به کاخ سفید رسید ماجرای شکنجه زندانیان القاعده و استفاده از تکنیک خفگی مصنوعی را فاش کرد. حالا شاید این سابقه به ضرر دولت اوباما به کار گرفته شود.


منبع: آنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر