کد خبر: 81839
A

ماجرای حذف آیت الله هاشمی رفسنجانی از تاریخ انقلاب در کتاب «وحید یامین پور»

در همان روز رونمایی از کتاب «ارتداد» مشی و هدف نویسنده هویدا شد. در آن مراسم یکی از سخنرانان چنین گفت: «نکته مهمی که این کتاب به ما نشان می‌دهد آن است که اکنون و با گذشت 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در کجا ایستاده‌ایم.

ماجرای حذف آیت الله هاشمی رفسنجانی از تاریخ انقلاب در کتاب «وحید یامین پور»

به گزارش دیده بان ایران؛ روزی رقابت آنها بر سر مخالفت و هجمه به آیت‌ا... هاشمی بود و حالا از همدیگر ایراد می‌گیرند چرا در خیال‌پردازی خامی که دارند نشانی از آیت‌ا... هاشمی نیست! و این موضوع به نقطه افتراق اصولگرایان تبدیل شده است. پروژه جدید دلواپسان اصولگرا با محوریت کتاب وحید یامین‌پور از دلواپسان شناخته شده آغاز می‌شود که در آن انقلاب به نوعی دیگر و تخیلی روایت شده تا در خلال آن بتوان مشی اتهام‌زنی را ادامه داد!

چرا هاشمی حذف شد

در همان روز رونمایی از کتاب «ارتداد» مشی و هدف نویسنده هویدا شد. در آن مراسم یکی از سخنرانان چنین گفت: «نکته مهمی که این کتاب به ما نشان می‌دهد آن است که اکنون و با گذشت 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در کجا ایستاده‌ایم. این رمان متر و معیاری است که به ما نشان می‌دهد پس از این چهار دهه چقدر به آرمان‌های انقلاب وفادار و پایبند مانده‌ایم و چقدر دچار انحراف شده‌ایم.» کتاب ارتداد به این موضوع پرداخته است که اگر انقلاب رخ نمی‌داد با چه شرایطی مواجه بودیم. در این کتاب سعی شده است زیرکانه نقشی برای تاثیرگذاران اصلی در انقلاب تعریف نشود. چهره‌هایی مانند آیت‌ا... هاشمی که همگان به نقش او در وقوع انقلاب اسلامی به‌خوبی واقف هستند و این نقش پررنگ قابل‌انکار نیست اما نویسنده تمایلات سیاسی و منافع خود را در حذف این شخصیت ظهور و بروز داده است. یا در بخش دیگر کتاب چنین مطرح شده که در یک یادداشت درباره آن بخش آمده است: «چرا انقلاب شکست خورد؟ چون امام فرمان شکست حکومت نظامی را داده بود، اما برخی اطرافیان امام به نام مصلحت از انتشار آن و رسیدن پیام به مردم جلوگیری کردند. در اینجا نویسنده بدون اشاره به مساله عوام و خواص مشخصا خواص نزدیک امام را مانع انتشار پیام و در نهایت شکست انقلاب می‌داند و اگر با خوانش امروزی بخواهیم به آن نگاه کنیم، نویسنده با نگاه امروز به مساله 40 سال قبل نگاه کرده است.»

انکار واقعیت با چه هدفی؟

مشی هجمه و تحریف تاریخ از سوی مخالفان آیت‌ا... هاشمی چندان جدید نیست و آنها از ابتدای انقلاب چنین می‌کردند. یامین‌پور هم از جمله افرادی است که هر وقت درصدد خودنمایی باشد، هجمه‌ای به آیت‌ا... هاشمی وارد می‌کند اما هر بار پاسخ مستدلی دریافت می‌کند یا تناقض در عملکردش موجب هدفمند بودن اقداماتش می‌شود. موضوع حذف تاثیرگذاری هاشمی در روند پیروزی انقلاب آنجا دارای تناقض می‌شود که یامین‌پور برای تخریب ایشان چنین نوشته بود: «دو سال پیش محمد هاشمی در مصاحبه‌ای با یک نشریه اصلاح‌طلب گفته بود، امام بعد از تبعید از مبارزه با شاه خسته شده بود ولی برادرم او را به ادامه مبارزه برگرداند! یعنی بنیانگذار انقلاب اسلامی هم آن غریق فقید بوده». این تحریف محل بررسی دارد اما یامین‌پور با انتشار این توئیت به نقش آیت‌ا... هاشمی در انقلاب اعتراف صریح دارد. یا او سعی در نشان دادن چهره هاشمی در شکل مخالف روند مورد تایید بزرگان کشور است؛ مانند سال 94 که بحث مذاکره و برجام گرم بود او چنین نوشت: «رهبر انقلاب: مشکل کشور این است که بعضی‌ها نمی‌فهمند! حسن روحانی (یک‌سال پیش): در شب عاشورا، امام حسین(ع) خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود... در آن شب، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود. هاشمی‌رفسنجانی: مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟»

نوبت هجمه به نزدیکان امام

درباره آن بخش دیگر کتاب تخیلی که اشاره شده برخی اطرافیان امام به نام مصلحت از انتشار فرمان شکست حکومت نظامی خودداری کردند به‌طور مرموزی درصدد متهم کردن اطرافیان امام خمینی است که آیت‌ا... هاشمی یکی از آنهاست. حجت‌الاسلام‌‌و‌المسلمین ناطق‌نوری یکی دیگر از نزدیکان امام است که در موضوع شکست حکومت نظامی آنچه را اجرا کرد که خواست امام بود. روح‌ا... حسینیان درباره این موضوع چنین نوشته است: «امام‌ خمینی‌ همین‌ که‌ نوشتن‌ پیام‌شان‌ را به‌ پایان‌ رساندند به‌ آقای‌ ناطق‌ فرمودند: «در مدرسه‌ باز است‌؟» ناطق‌ گفت‌: «خیر در را بستیم‌». امام‌ فرمودند: «باز کنید». ناطق‌ گفت‌: «آقا حکومت‌ نظامی‌ است»‌. فرمودند: «می‌گویم‌ باز کنید. مردم‌ می‌آیند، در باید باز باشد». تا در را باز کردند «مدرسه‌ پر از جمعیت‌ شد». شهید مطهری هم در این مسیر همراه امام بود. علی مطهری به نقل از پدر می‌گوید: «ایشان فرمودند: «وقتی در روز 21 بهمن حکومت نظامی اعلام شد، در اتاق، من بودم و امام(ره). از امام پرسیدم مردم چه بکنند؟ امام فرمودند مردم اعتنا نکنند و به خیابان‌ها بیایند. گفتم خوب است این را به صورت اعلامیه بنویسید تا در سطح شهر از پشت بلندگوها خوانده شود ‌و همین کار انجام شد.» بنابراین هیچ صحبتی از امام زمان نبوده است و این، تمایل ذاتی عوام مردم بوده که این شایعه را ساخته است!» اکنون مشخص نیست منظور از نزدیکان امام کدام شخصیت است.

پاسخ محسن هاشمی به یامین‌پور

البته پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی با اشراف کامل به اهداف مخالفان اعتدال به آنها پاسخ درخوری می‌دهد؛ مانند روزی که مهندس محسن هاشمی در شبکه افق حضور یافته بود و خطاب به مجری که یامین‌پور بود، گفت: توان نظام را زیرسوال نبرید، این حرف‌های ضدانقلابی از طرف شما مشکوک است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از رفتار وحید یامین‌پور گفت: ناامید و نگران کردن مردم، ضدانقلابی است؛ به‌جای این حرف‌ها، بگویید چه کارهایی باید انجام شود.

مطهره شفیعی/ آرمان ملی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر