جزییات جلسات وزیر کشور با رهبری اعلام شد
وزیر کشور گفت که علیرغم وجود برخی ناآرامیها در کشورهای همسایه، ایران با تدبیر نیروهای نظامی و امنیتی در نرمهای بینالمللی برقراری امنیت بسیار موفق بوده است.

به گزارش دیده بان ایران؛ امروز بهارستان نشینان میزبان رحمانیفضلی وزیر کشور بودند تا گزارش از وضعیت وزارتخانه و موضوعات مطرح در کشور به نمایندگان ارائه کند. او در جریان نشست علنی امروز مجلس گفت: ضمن تبریک به نمایندگان برای جلب اعتماد مردم، گفت: امیدوارم در این جایگاه مهم و موثر، در انجام اهداف انقلاب اسلامی و مطالبات خواص مردم و همچنین قدرت ملی کشور عزیزمان موفق و موثر واقع شوید.
او با بیان اینکه وزارت کشور با توجه به جایگاهی که در نظام مدیریتی کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی دارد، هم از نظر موضوع و هم از نظر جغرافیا شامل تمام کشور میشود، افزود: هر موضوعی که در کشور داریم و میبایست در مرحله اجرا برود بعد از تصویب قانون در مجلس، مصوبات دولت و یا مصوبات اجرایی میبایست در جغرافیای استانها، شهرستانها، بخشها و روستاها عملیاتی و اجرایی شود و تجربه اجرای آنها را باید در این مناطق و مردم این مناطق ببینیم.
اهم اظهارات او از این قرار است:
* در مدت شش هفت سالی که توفیق حضور در وزارت کشور را داشتهام تلاشم بر این بوده که با حفظ وحدت و انسجام و همراهی و همدلی بتوانیم هم افزایی داشته باشیم و کارها را پیش ببریم؛ تا امروز هم این موضوع حادث شده است یعنی در حوزه استانها با حوزههای مختلف اجرایی مواجه هستیم که اگر هماهنگی بین آنها نباشد، دچار اشکال میشویم. به طور مثال نماینده ولی فقیه را در استانها داریم که میتواند با هماهنگی با استان و استانداری نقش موثری در بهرهوری داشته باشد. همچنین مدیران استانها و مدیران دولتی میبایست در شورای تامین و دیگر موارد هماهنگی داشته باشند؛ یا قوه قضاییه قوه مستقلی در استانها است که در صورتی که با سایر دستگاهها به صورت منسجم عمل کند، میتواند تاثیرگذاری آن افزایش پیدا کند.
* از سویی نمایندگان مردم نیز به عنوان یک نهاد مستقل که ناظر در استانها و حوزههای انتخاباتی خودشان میتوانند در پیشبرد کار موثر باشند، حضور دارند. تا به حال خلاف این عمل نکردیم اما این که چقدر موفق بودهایم میتواند به نسبت جاهای مختلف آن را بررسی کرد.
*وزارت کشور مسئول امنیت داخلی کشور است و با سازوکارهایی که تعبیه شده از جمله قوانین و مقررات موظف است امنیت داخلی را تامین کند. شورای امنیت کشور که همه اعضای آن از دستگاههای مختلف امنیتی و نظامی هستند هم باید در سطح ملی منطقهای، امنیت داخلی را از مباحث مرزی تا انتظامات داخل کشور، سرقت و ناهنجاریها تامین کند.
*براساس قانون، یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یعنی کمیسیون شوراها، عضو شورای امنیت کشور است اما من همیشه از رییس کمیسیون امنیت ملی هم برای حضور در این جلسات دعوت میکنم چرا که باعث تقویت همکاری میشود. در شرایط کنونی هم بالاترین و مهمترین مساله که ارزش افزوده واقعی بالا دارد و مردم آن را لمس میکنند و با تجربه آن را دریافت میکنند مسالهی امنیت داخلی کشور است.
*ما سه میلیون نفر اتباع افغانستانی در ایران داریم. در اطراف کشورهایی داریم که انواع گروههای تروریستی و خرابکاری را دارند برخی از آنها به دنبال این هستند که از طریق مرزها با ایران نسبت به ورود نیروهای معترض، معاند، سلاح و مواد منفجره اقدام کنند و امنیت را به خطر بیندازند، ولی با تدبیر نیروهای نظامی و امنیتی ما تا الان در نرمهای بینالمللی برقراری امنیت بسیار موفق بودهایم.
* اینکه بستر ظهور و بروز همه تحولات در حوزههای سیاسی، اقتصادی و امنیتی، مسائل اجتماعی است؛ ما در حوزه آسیبها و ناهنجاریها با مباحث و موضوعاتی مواجه هستیم که باید به نحو احسن با آنها سازگاری کنیم. ما باید امید، اطمینان و سرمایه اجتماعی را تقویت کنیم و نسبت به رفع آسیبهای اجتماعی اقدام کنیم. بستر همه اینها در مباحثی مثل مسائل اقتصادی است.
*{با بیان اینکه باید نسبت به تغییر ساختار بودجهریزی اقدام شود} ما مجموعهای از نظامات در کشور مثل نظام بودجه ریزی، برنامه ریزی، مالیاتی و بانکی را داریم و در همه کشورها هم حکومت تابع این نظامات است که مثل یک منظومه عمل میکند. متاسفانه عمده ترین مشکل کشور که در دراز مدت میتواند آسیبزا باشد عدم توازن منطقه و جمعیتی و فرصتهاست که داخل نظام بودجه ریزی و برنامهریزی شکل میگیرد و مجموعه عملکرد این حوزه به آسیب اجتماعی تبدیل میشود.
جلسات رهبری درباره آسیبهای اجتماعی
*{وزیر کشور با اشاره به برگزاری جلساتی با موضوع آسیبهای اجتماعی توسط رهبر انقلاب} در این جلسات ایشان سازوکارها، بودجه و اختیارات را تعیین کردند و سازمان امور اجتماعی هم ایجاد شد و ما گامهایی را در این زمینه برداشتیم که البته هنوز هم عقب هستیم و امیدواریم مجلس شورای اسلامی نیز نشانهگذاری دقیقی در این باره با توجه به این موضوع داشته باشد.
* {با تاکید بر ضرورت ایجاد وحدت و انسجام در سطح ملی} ما نظارت بر فعالیتهای سیاسی را برعهده داریم که عمدتا در بستر اراده مردم، فرهنگ و شرایط سیاسی تحقق مییابد. برای ما مهم است که هر انتخابات را به بستری برای تقویت، انسجام و وحدت ملی تبدیل کنیم تا به شکاف و انشقاق در حوزه سیاسی نینجامد.
*ما از نظر جغرافیای سیاسی با گوناگونی و تنوع مواجه هستیم، واقعا بیاحتیاطی، بیتدبیری و نگاه منسجم نداشتن به موضوعات، باعث ایجاد مشکل برای کشور میشود. در برخی موارد به خاطر یک بیاحتیاطی توهینی به یک قوم میشود و ببینید چه مشکلاتی بروز میکند، لذا وزارت کشور باید به گونهای عمل کند که وحدت و انسجام ملی را داشته باشیم. در شرایط کنونی هم با حمله، هجمه و اقدامات دشمن علیه ما به گونهای عمل میکند که از همه ظرفیتها برای بهم زدن این وحدت و انسجام استفاده کنند لذا این موضوع بیش از همیشه اهمیت دارد.
جنگ روانی علیه ایران برای این است که در دراز مدت نارضایتی اجتماعی تقویت شود
* تحریمها، تهدیدها و جنگ روانی علیه ایران برای این است که در دراز مدت نارضایتی اجتماعی تقویت شود؛ آنها اختلافات درونی را تقویت میکنند تا ارتباط مردم و حاکمیت را تضعیف کنند، زیرا به تجربه در ۴۰ سال گذشته برایشان اثبات شده که نمیتوانند با هیچ روش و ابزاری که از بیرون به داخل نشانهگذاری شده در کشور ما اقدامی انجام دهند، بلکه این امر موجب استحکام و وحدت میشود و راهی برای خودباوری، تقویت امکانات و استفاده از ظرفیتهاست، بنابراین ما باید دقت کنیم و وحدت و انسجام داخلی را حفظ کنیم لذا وزارت کشور سعی کرده منادی وحدت باشد و آن را در بستر سیاستهای کنونی مدیریت کند.
*فعالیت وزارت کشور همه جغرافیای کشور را در بر میگیرد. استانهای ما در سراسر کشور و استانداران به عنوان مدیران بین بخشی و فراقوهای باید با هماهنگی، مصوبات، قوانین و تصمیمات را اجرایی کنند. حضور وزارت کشور در اقصی نقاط کشور با ساختار بزرگ و متنوعی مواجه است. ما ۳۱ استاندار، ۱۲۷ معاونت استانداری، ۴۷۰ مدیرکل در سطوح استانها، ۴۴۶ فرماندار، ۱۱۰۴ بخشدار، ۱۳۱۸ شهردار و ۳۷ هزار و ۸۰ نفر بهیار داریم که همه وظیفه دارند مصوبات و قوانین را به مرحلهی اجرا در بیاورند.
* این وزارتخانه در ۶ - ۷ سال گذشته توانسته با وحدت، همراهی و همافزایی کارها را پیش ببرد؛ ما در استانها با حوزههای مختلف و تاثیرگذارانی مواجه هستیم که اگر هماهنگی با آنها نباشد، دچار اشکال میشویم سیاست ما از ابتدا این بوده که با هماهنگی کار کنیم و خلاف این هم عمل نکردیم به گونهای که حتی یک مورد اختلاف با نیروهای موثر دیگر نداشتیم و اگر بوده به سرعت حل شده است.