کد خبر: 85793
A

مجلس انقلابی یا مجلس رانتی؟ جزییات بیشتر درباره مهندسی کمیسیون‌های مجلس/ از حضور مدیر بازرگانی در کمیسیون امنیت ملی تا فرمانده بسیج استان در کمیسیون برنامه و بودجه!

پس از حواشی بدیعی چون، پیشنهاد تغییر نام فرودگاه مهرآباد توسط مجلس و ختم روزانه قرآن و اخیرا نیز، لزوم خروج ایران از NPT توسط نماینده مشهد، این بار خبر مهندسی و دخالت هیئت رئیسه در چینش ترکیب کمیسیون‌های مجلس به مناقشه‌ای جدید بدل شده است. بر این اساس، هیئت رئیسه مجلس در جلسه‌ای کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی، پیشنهادات 41 گانه عجیبی را به تصویب رسانده تا زمینه حضور برخی از چهره‌های خاص به رغم فقدان تخصص لازم در کمیسیون‌های تخصصی و بخصوص، اقتصادی مجلس فراهم شود.

مجلس انقلابی یا مجلس رانتی؟ جزییات بیشتر درباره  مهندسی کمیسیون‌های مجلس/ از حضور مدیر بازرگانی در کمیسیون امنیت ملی تا فرمانده بسیج استان در کمیسیون برنامه و بودجه!

به گزارش دیده بان ایران؛ با وجود این که کمتر از یک ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم و ترکیب یکدست آن می‌گذرد، ساکنان جدید بهارستان روزهای پرحواشی را پشت سر گذاشته، رخدادهای روزانه پارلمان را به نقل محافل سیاسی و رسانه‌ای بدل کرده‌اند. 

پس از حواشی بدیعی چون، پیشنهاد تغییر نام فرودگاه مهرآباد توسط مجلس و ختم روزانه قرآن و اخیرا نیز، لزوم خروج ایران از NPT توسط نماینده مشهد، این بار خبر مهندسی و دخالت هیئت رئیسه در چینش ترکیب کمیسیون‌های مجلس به مناقشه‌ای جدید بدل شده است. 

بر این اساس، هیئت رئیسه مجلس در جلسه‌ای کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی، پیشنهادات 41 گانه عجیبی را به تصویب رسانده تا زمینه حضور برخی از چهره‌های خاص به رغم فقدان تخصص لازم در کمیسیون‌های تخصصی و بخصوص، اقتصادی مجلس فراهم شود. 

 

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

*مهندسی قالیباف در مجلس/ بذل و بخشش، رانت و پیشکش کمیسیون های مهم و تخصصی مجلس توسط هیات رئیسه مجلس یازدهم

*کمیسیون عمران چگونه مهندسی شد تا به یک «پزشک» واگذار شود؟

 

پیشنهاداتی در 41 بند که عدم تخصص و ارتباط فنی لازم برای عضویت افراد در کمیسیون‌ها را به شکلی آشکار به رخ کشیده و البته، صدای تعدادی از نمایندگان را نیز در اعتراض به این مسئله بلند کرده است. 

این صدای اعتراض، البته در قالب استیضاح هیئت رئیسه، آن هم با بیش از 100 امضا به گوش رسیده و باید دید که سرانجام این واکنش نمایندگان، آن هم در کمتر از یک ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم به کجا ختم می‌شود. استیضاحی که عمده دلیل آن به گفته یکی از نمایندگان در گفتگویی با اعتمادآنلاین، چینش خاص نمایندگان در کمیسیون‌ها و مداخله برخی اعضای هیات‌رییسه در انتخابات هیات‌رییسه کمیسیون‌ها ذکر شده است. 

واکنش پایداری‌چی‌های پارلمان نیز به این چینش، قابل توجه بوده و به نظر می‌رسد که نمایندگان نزدیک به این جریان نیز دل خوشی از نشاندن مهره‌های نزدیک به شهردار پیشین اصولگرایان در کرسی‌های کمیسیون‌های تخصصی ندارند

 

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

*جزییات رانت هیئت رئیسه مجلس و قالیباف به برخی "نماینده ترها " / چطور حاجی بابایی با مدرک الهیات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شد؟ 

*عملکرد قالیباف صدای اصولگرایان تندرو را هم در آورد! / از مهندسی انتخاب کمیسیون ها تا سوء استفاده از نام قاسم سلیمانی

 

البته، امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و عضو هیئت رئیسه مجلس، عملا امکان استیضاح همه اعضا هیئت رئیسه را منتفی و نمایندگان را تنها مجاز به شکایت از یک نفر دانسته است. با این همه در بندهای مصوب پیشنهادی هیئت رئیسه برای حضور برخی چهره‌ها در ترکیب کمیسیون‌ها تخصصی، موارد عجیب و غریبی به چشم می‌خورد که البته در هیچ یک از ادوار گذشته مجلس و بدون تصویب این پیشنهاد، امکانی برای چینش این ترکیب وجود نداشته است.

فرمانده بسیج استان در کمیسیون برنامه و بودجه

به عنوان نمونه در یکی از بندهای 41 گانه پیشنهادی هیئت رئیسه که در جلسه مشترک با کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی به تصویب رسیده، امکان ارتباط شغل فرماندهی بسیج استان و معاونت نظارت و بازرسی نیروی هوایی سپاه با کمیسیون برنامه و بودجه فراهم شده است. 

یا در موردی دیگر، ارتباط شغل پاسداری و محافظ شخصیت‌ها با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تصویب رسیده و زمینه حضور یک بادیگارد یا محافظ شخصیت‌ها از این پس در این کمیسیون تخصصی و مهم میسر خواهد بود! 

حضور فرمانده  نظامی در کمیسیون انرژی

همچنین بر اساس ترکیب جدید یا به عبارت دیگر، چینش تازه آن، ارتباط شغل بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب در شعب جرائم اقتصادی با کمیسیون اقتصادی و ارتباط شغل فرماندهی سپاه در مناطق نفت خیز و اسکله‌های نفتی با کمیسیون انرژی، امکان‌پذیر که البته در مورد آخر، شاید آن را چندان نیز بی‌ارتباط ندانیم!

مشاور محسن رضایی در کمیسیون انرژی

بر مبنای پیشنهاد هیئت رئیسه مجلس یازدهم و تصویب آن، زمینه ارتباط شغل مشاور دبیر مجمع تشخیص و عضو کمیته تخصصی انرژی با کمیسیون انرژی فراهم شده و ارتباط رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع کارشناسی ارشد با کمیسیون برنامه و بودجه نیز از این پس با این چینش امکان‌پذیر خواهد بود.

حضور مدیر بازرگانی در کمیسیون امنیت ملی! 

مصوبه دیگر اخیر، مرزهای تخصص را جابجا کرده و ضمن ترسیم تعریف جدیدی از اعضای یک کمیسیون فنی و تخصصی، ارتباط رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و ارتباط شغل مسئول بودجه و برنامه سازمان تقریب مذاهب اسلامی! با کمیسیون برنامه و بودجه را میسر دانسته است. 

مسئول بودجه سپاه قدس در کمیسیون برنامه و بودجه! 

مصوبه دیگر اما، حضور نظامیان در کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه مجلس را پررنگ‌تر کرده و بر اساس آن، زمینه ارتباط مسئول بودجه در سپاه لبنان و سوریه با کمیسیون برنامه و بودجه و مسئول بودجه در کد ۱۴۰۰ اطلاعات سپاه با این کمیسیون، آماده شد.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر