کد خبر: 95167
A

نمازی: کرباسچی، محسن هاشمی و مرعشی گزینه‌های مناسبی برای انتخابات هستند/ اولین و مناسب‌ترین گزینه اصلاح طلبان آقای خاتمی است/ ظریف گزینه مناسبی برای انتخابات نیست

نمازی گفت: من معتقدم که رئیس جمهوری در انتخابات آتی رای می‌آورد که اولا مرد کار در عرصه اقتصاد باشد و معیشت مردم را سامان دهد و دوما بتواند تنش‌های ایران با مجامع بین‌المللی را کم کند.»

نمازی: کرباسچی، محسن هاشمی و مرعشی گزینه‌های مناسبی برای انتخابات هستند/ اولین و مناسب‌ترین گزینه اصلاح طلبان آقای خاتمی است/ ظریف گزینه مناسبی برای انتخابات نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ هفت ماه تا انتخابات مانده و فضای سیاسی کشور روز به روز بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به خصوص حالا که انتخابات آمریکا نیز برگزار شده و احتمالا با آمدن بایدن، فرصت مذاکره دوباره ایجاد خواهد شد. بسیاری از سیاسیون معتقدند که پیروزی وی به نفع جریان اصلاح طلب تمام شده و بحث مذاکره یا مقاومت را به محور اصلی رقابت‌ها در انتخابات پیش‌رو تبدیل می‌کند. 

علی نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران یکی از همین افراد است. گفت: «در مقطع حساسی قرار داریم و با توجه به شناختی که دنیا از ترامپ دارد و مواضعی که بایدن اعلام کرده، نمی‌توان با این دو برخورد یکسانی داشت. همه دنیا ترامپ را فردی تک‌رو و خود رای می‌دانستند که به تصمیمات مراجع بین‌المللی بی‌توجه بود، اما بایدن گفته که به مواضع و تعهدات بین‌المللی آمریکا از جمله برجام برمی‌گردد و پایبند خواهد بود لذا ما نمی‌توانم با این دو به یک شیوه برخورد کنیم».​
 
وی افزود: «درصورتی که بایدن رئیس جمهور شود باید در شعار‌ها و صحبت‌ها و مواضع عملی خود تجدید نظر کنیم و به سمت مذاکره برویم. البته محور اصلی و مورد توجه ما در این مسیر باید منافع و امنیت ملی باشد. اگر ترامپ رئیس جمهور شود البته وضع فرق می‌کند، زیرا او به ما اعلام جنگ کرده و از بالا به ما نگاه می‌کند.» 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه در صورت پیروزی بایدن، بحث مذاکره در انتخابات آتی ایران نقش مهمی خواهد داشت، گفت: «قطعا هر دو جناح اصلی و حتی گروه‌ها و جناح‌هایی که موقع انتخابات ممکن است بروز و ظهور داشته باشند، به موضوع مذاکره توجه ویژه خواهند داشت. موضع اصلاح‌طلبان آن‌طور که از مواضع سیاسیون در این جریان مشخص است، قطعا استقبال از مذاکره، تعامل با دنیا و افزایش مناسبات است. اصولگرا‌ها یا تشکل‌ها منتسب به آن طرف هم کسی بعید است که بگویند ما مذاکره نمی‌کنیم منتها قطعا شرط و شروط بیشتری قائل هستند. ما، اما در جریان اصلاح‌طلبی صرفا به منافع و امنیت ملی توجه داشته وارد جزئیاتی مثل اینکه آمریکا از ما عذرخواهی کند، خسارت دهد و ... یا حرف‌هایی از این دست که بعد از گروگانگیری و جنگ هم گفتیم و نتیجه نداد؛ نمی‌شویم».
وی در پاسخ به این پرسش که نتیجه رقابت بر محور مذاکره چه خواهد بود و آیا مردم از اصلاح‌طلبان با این رویکرد استقبال می‌کنند؟ گفت: «مشکل امروز مردم معیشت است و هر کاندیدا و هر جناحی که بتواند با این محور وارد رقابت شود و عوامل موثر در ساماندهی وضعیت اقتصادی را بهتر شرح دهد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. تعامل با جهان خارج اصلی‌ترین عامل اثرگذار بر وضعیت اقتصادی و معیشتی است لذا توجه به امر مذاکره با استقبال همراه می‌شود».
نمازی ادامه داد: «من معتقدم که رئیس جمهوری در انتخابات آتی رای می‌آورد که اولا مرد کار در عرصه اقتصاد باشد و معیشت مردم را سامان دهد و دوما بتواند تنش‌های ایران با مجامع بین‌المللی را کم کند.»
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا جامعه علی‌رغم نارضایتی‌های فعلی و شنیدن همه این حرف‌ها در انتخابات پیشین، باز هم از این رویکرد اصلاح طلبان استقبال می‌کند؟ گفت: «جامعه از برنامه‌ای که ساماندهی به وضعیت معیشتی سرلوحه آن باشد استقبال می‌کند و حزب و جریانی موفق است که بهتر وضعیت را شرح دهد، اهداف را بگوید و نکات و عوامل موثر در بهبود اوضاع را دقیق‌تر توضیح دهد».
وی در پاسخ به اینکه کدام یک از چهره‌های اصلاح‌طلب مشخصات مذکور را دارند و گزینه مناسبی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ هستند؟ گفت: «سوال سختی است و باید توجه داشت که شرط اول برای به میدان آمدن این افراد، اطمینان از برگزاری انتخابات آزاد و عدم رد صلاحیت است لذا خواهش ما از مقام رهبری و شورای نگهبان این است که توجه داشته باشند لوکوموتیو نظام به لبه پرتگاه رسیده و باید احتیاط کرد که به پایین پرتاب نشود و به ریل برگردد. اگر این شرایط فراهم شود، اصلاح‌طلبان نیز گزینه‌های مناسبی خواهند داشت».
نمازی افزود: «اولین و مناسب‌ترین گزینه اصلاح طلبان آقای خاتمی است که اگر قبول کند و به میدان آید مجموعه توانایی در کنار او هست و می‌تواند وارد عمل شود. گزینه بعدی آقای کرباسچی است که هم در زمان استانداری اصفهان و هم در شهرداری تهران ثابت کرد اهل کار‌های عمرانی است. محسن هاشمی هم یکی از گزنیه‌ها است و نشان داده که اهل برنامه‌ریزی است و توان کافی را دارد که اجماع درست کند. به نظر من یکی دیگر از گزینه‌های مناسب جریان اصلاحات آقای مرعشی است که در حوزه اقتصادی کارنامه خوبی دارد. بی‌ادعا است و همچنین با مقام رهبری و مجموعه نظام همراه و سازگار است».
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه اگر محمد جواد ظریف کاندیدا شود، اصلاح طلبان از وی حمایت می‌کنند یا خیر؟ گفت: «این بستگی به این دارد که ما چه کسانی را در صحنه داشته باشیم. من شخصا ظریف را برای ساماندهی به معیشت مردم و اقتصاد کشور مناسب نمی‌بینم. او بیشتر دیپلمات است و در حوزه مدیریت اقتصادی و ... توانایی لازم را ندارد. او می‌تواند وزیر خارجه یکی از گزینه‌های گفته شده یا مثلا آقای جهانگیری باشد».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر