کد خبر: 98467
A

علی بیگدلی: راه دیگری به جز مذاکره با آمریکا وجود ندارد

کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: « این رویکرد ترامپ به نفع بایدن نیز خواهد بود زیرا با این پشتوانه قدرت پای میز مذاکره با ایران می‌آید و شاید بتواند به این وسیله امتیازات بیشتر از ایران بگیرد و ایران را به خطر حمله نظامی تهدید کند. چراکه دموکرات‌ها بر خلاف جمهوری‌خواهان بیشتر نگاه به بیرون دارند. لذا این رویه برخلاف نظر برخی از مقامات ما و حتی برخلاف نظر خیلی‌ها در آمریکا به نفع بایدن است و این امکان را به وی می‌دهد تا با این تهدید ایران را به عقب‌نشینی از مواضع گذشته وادارد».

علی بیگدلی: راه دیگری به جز مذاکره با آمریکا وجود ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا رو به پایان است و حل و فصل مسائل برجامی بین ایران و آمریکا به دوره بایدن کشیده خواهد شد. این موضوع اما سبب نشده که ترامپ دست از کار بکشد و شاهدیم که کاملا برعکس رویه افزای تهدیدات علیه ایران را پیش گرفته است. رسانه‌ها در تهران و دنیا مدام از ماجراجویی ترامپ در روزهای گزارش می‌دهند و این سوال جدی مطرح است که هدف ترامپ از اتخاذ این رویکرد چیست؟ احتمال بروز درگیری بین دو کشور واقعا وجود دارد؟ اغلب تحلیل‌گران معتقدند که چنین احتمالی جدی نیست لذا باید به این سوال پاسخ داد که هدف ترامپ از این سیاست در روزهای پایانی فعالیت خود چیست؟ مانور سیاسی و افزایش قدرت چانه‌زنی آمریکا در دوران بایدن پاسخی است که کارشناسان مسائل منطقه به این پرسش می‌دهند.


علی بیگدلی، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی تهدیدات اخیر ترامپ را منجر به درگیری نمی‌داد. او در همین رابطه می‌گوید: « این تهدیدات درگیری ایجاد نمی‌کند زیرا شرایط برای خود آمریکا هم مناسب نیست که دست به اقدام ناشیانه بزند. به هرحال ترامپ متعلق به خودش نیست و نسبت به جامعه آمریکا تعهداتی دارد. از آن مهم‌تر اینکه ترامپ نسبت به حزب جمهوری‌خواه متعهد است زیرا او می‌خواهد در دوران آینده هم در ایالات فعالیت کند و رای کسب کند و هم در انتخابات ریاست جمهوری»


وی با تاکید بر اینکه «دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران در اختیار ترامپ نیست و نیاز به تایید کنگره دارد» گفت: «آنچه که الان اتفاق می‌افتد نوعی مانور و نمایش قدرت است. آمریکا برای دلگرمی‌دادن به متحدان خود در خیلج فارس و تایید ورود اسرائیل به این منطقه چنین می‌کند. چنانچه آن زیردریایی هم وارد منطقه شد و این یعنی یک هماهنگی بین این‌ها وجود دارد. ضمن اینکه می‌خواهد در ایران ترس و وحشت ایجاد کند. ایران نیز به این امر واقف است و در چنین شرایط حادی دست از پا خطا نمی‌کند».

بیگدلی ادامه داد: «این موضوع خیلی قرین به خطر نیست و فقط یک مانور سیاسی است».


این کارشناس مسائل بین‌المللی همچنین گفت: « این رویکرد ترامپ به نفع بایدن نیز خواهد بود زیرا با این پشتوانه قدرت پای میز مذاکره با ایران می‌آید و شاید بتواند به این وسیله امتیازات بیشتر از ایران بگیرد و ایران را به خطر حمله نظامی تهدید کند. چراکه دموکرات‌ها بر خلاف جمهوری‌خواهان بیشتر نگاه به بیرون دارند. لذا این رویه برخلاف نظر برخی از مقامات ما و حتی برخلاف نظر خیلی‌ها در آمریکا به نفع بایدن است و این امکان را به وی می‌دهد تا با این تهدید ایران را به عقب‌نشینی از مواضع گذشته وادارد».


وی با تاکید بر اینکه «ایران دیگر نمی‌تواند در نقطه صفر خودش باقی بماند» گفت: « شرایط کاملا تغییر کرده و ایران باید در استراتژی های گذشته خود تجدید نظر کند. ایران باید با توجه به تغییرات استراتژیک و ژئوپولتیک در منطقه که شامل حضور قدرتمند نظامی آمریکا و اسرائیل و دوستی اسرائیل با همسایگان ما است، باید استراتژی‌های خود را تغییر دهد. استراتژی‌های گذشته دیگر نه پاسخگوی نیازهای داخلی است و نه تقاضای منطقه‌ای».


بیگدلی افزود: «اگر قرار باشد با آمریکا وارد مذاکره شویم که راه دیگری هم وجود ندارد، مذاکره دیگر به مساله هسته‌ای محدود نخواهد بود و مسائل دیگر را نیز در بر می‌گیرد. ضمن اینکه مدعیان ما بیشتر شده‌اند. ما در برجام اول فقط با آمریکا طرف بودیم و بعد هم اتحادیه اروپا. الان مدعیان ما زیاد شده‌اند و سهمی از نفوذ و قدرت را در این ماجرای خواهند داشت. بنابراین آمریکایی‌ها برخلاف انتظاری که برخی از مقامات نظامی و سیاسی ما دارند، با دست پر تری پشت میز مذاکره با ما خواهند نشست».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر