کد خبر: 13766
A
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در پاسخ به قالیباف؛

دفع خطر از ساختمان پلاسکو وظیفه شهرداری بود/ در حادثه پلاسکو بی نظمی در مدیریت بحران وجود داشت و من متوجه نشدم مسئول مدیریت بحران چه کسی است

سالاری با انتقاد از اینکه بیش از 270 ساختمان در شهرتهران وجود دارد که نقشه ایی از آنان دردس نیست ، گفت: همین موضوع و نبود نقشه ساختمان پلاسکو موجب شد آتش نشانان در ساختمان پلاسکو بمانند و نتوانند فرار کنند.

 دفع خطر از ساختمان پلاسکو  وظیفه شهرداری بود/ در حادثه پلاسکو بی نظمی در مدیریت بحران وجود داشت و من متوجه نشدم مسئول مدیریت بحران چه کسی است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ محمد سالاری روز یکشنبه در سیصدو بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران که برای بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با حضور محمدباقر قالیباف برگزارشد پس از شنیدن سخنان شهردار تهران گفت: دفع خطر از ساختمان پلاسکو در راستای ماده 55 قانون است و نظرهمه حقوق دانان نیز براین است که شهرداری ها در خصوص رفع خطر وظیفه دارند.


وی افزود: انتظار از شهردار این بود به جای اینکه وظیفه دیگر سازمان ها را بگوید در باره وظیفه شهرداری حرف می زد.
وی گفت: در حادثه پلاسکو آتش سوزی از یک مغازه شروع شده و بسیاری از مغازه ها به انبار کالا تبدیل شده بودند که شهرداری باید با آن برخورد می کرد و پرونده را به کمیسیون ماده 100 می فرستاد و این از مصادیق تخلف شهرداری از حادثه پلاسکو است.


وی با بیان اینکه شهردار تهران اشاره کرده که تنها مرجع داوری حادثه قوه قضائیه است افزود: این موضوع درست است اما شورای شهر براساس طرح های جامع و تفصیلی و براساس قانون نظارت برعملکرد مدیریت شهرداری ها را برعهده دارد.
سالاری افزود: شهرداری موظف است تمهیداتی را بکار گیرد تا مقررات ساختمان به طور کامل رعایت شود.


عضو شورای شهرتهران با بیان اینکه شورای شهر در فرایند تدوین برنامه شهرداری مجموعه قوانین را درنظرگرفته است، گفت: از سال 84 به بعد بیش از 1000 درصد در احداث بزرگراهها افزایش اعتبار داشته ایم ، امان در حوزه ایمنی شهر اعتبار بسیارکمی صرف شده است.


وی با بیان اینکه در حادثه پلاسکو بی نظمی در مدیریت بحران وجود داشت افزود: در مدت حادثه من متوجه نشدم مسئول مدیریت بحران چه کسی است؟


سالاری با انتقاد از اینکه بیش از 270 ساختمان در شهرتهران وجود دارد که نقشه ایی از آنان دردس نیست ، گفت: همین موضوع و نبود نقشه ساختمان پلاسکو موجب شد آتش نشانان در ساختمان پلاسکو بمانند و نتوانند فرار کنند.


به گزارش ایرنا، ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه(30 دی) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفا حریق، ساختمان به یکباره فروریخت.


پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیکر 15 شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد که با احتساب شهادت یک آتش نشان در بیمارستان شهید مطهری، 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.همچنین در این حادثه پنج شهروند(کسبه و مالکان مجتمع تجاری پلاسکو) جان خود را از دست دادند.


آیین بدرقه، تشییع و خاکسپاری 16 آتش نشان شهید حادثه ساختمان پلاسکو، روز دوشنبه (11 بهمن) با حضور گسترده و باشکوه اقشار مختلف مردم و مسئولان در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار و پیکرهای شهدا در قطعه 50 بهشت زهرا(س) بخاک سپرده شد. 


محمدباقر قالیباف روز چهارشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی گزارشی از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو و روند انجام عملیات امداد و نجات و آواربرداری ساختمان را ارائه و اعلام کرد که عملیات انجام شده دراین حادثه با استانداردهای جهانی همخوانی دارد.
حضور شهردار تهران در مجلس شورای اسلامی حاشیه های مختلفی در پی داشت و نمایندگان خواستار عذرخواهی وی از مردم برای حادثه پلاسکو شدند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر