کد خبر: 104980
A

نویسنده اوشین در ۹۵ سالگی از دنیا رفت

هاشیدا سوگاکو، نویسنده فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «اوشین» به دلیل پیامد‌های ناشی از ابتلا به سرطان پیشرفته لنفاوی در ۹۵ سالگی چشم از دنیا فروبست.

نویسنده اوشین در ۹۵ سالگی از دنیا رفت

به گزارش دیده بان ایران؛ سوگاکو از سرشناس‌ترین فیلمنامه‌نویسان سینما و تلویزیون ژاپن بود، اما در ایران و سرزمین مادری خودش بیش از هر چیز با نگارش متن سریال «اوشین» شناخته می‌شود؛ مجموعه‌ای که از آوریل ۱۹۸۳ تا مارس ۱۹۸۴ در ۲۹۷ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای روی آنتن صبحگاهی شبکه ان‌اچ‌کی ژاپن رفت.

«اوشین» در میانه‌های دهه ۱۳۶۰ با نام «سال‌های دور از خانه» از شبکه دو روی آنتن تلویزیون ایران رفت و بسیار پربیننده و محبوب شد. هر چند همان زمان هم شایعه‌هایی عجیب و غریب درباره شغل اصلی قهرمان داستان سر زبان‌ها افتاده بود و برخی مردم صدا و سیما را به خاطر ممیزی‌های فراوان روی این سریال سرزنش می‌کردند.

خانم سوگاکو از اوایل سال ۲۰۲۱ درگیر درمان بیماری سرطان خود بود و سرانجام روز چهارم آوریل در ۹۵ سالگی در خانه‌اش در غرب توکیو از دنیا رفت. خبر مرگ او را پینکو ایزومی، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون ژاپن به رسانه‌ها داد که در بسیاری از پروژه‌ها با فیلمنامه سوگاکو از جمله سریال «اوشین» ایفای نقش کرده بود.

هاشیدا سوگاکو در ۱۹۲۵ در کره به دنیا آمد، اواخر دهه ۱۹۳۰ به ژاپن رفت و در اوزاکا بزرگ شد. در ۱۹۴۹ به استودیو فیلمسازی شوچیکو پیوست و پس از آن یک نویسنده و فیلمنامه‌نویس آزاد شد. اوج کار او «اوشین» بود که در بیش از ۶۰ کشور به نمایش درآمد و بسیار محبوب بود و تحسین شد.

منبع: همشهری

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر