کد خبر: 142429
A

"پردیس ملت" میزبان جشنواره "سینما حقیقت" می‌شود

پس از برگزاری موفق سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در پردیس سینمایی ملت، به نظر می‌رسد انتخاب این مجموعه برای میزبانی از جشنواره فیلم مستند نیز قطعی شده است.

"پردیس ملت" میزبان جشنواره "سینما حقیقت" می‌شود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ پس از برگزاری جشنواره سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که از بیست و هفتم مهر تا دوم آبان ماه در پردیس ملت رقم خورد، اینک سه رخداد بزرگ سینمایی دیگر تا پایان سال برگزار خواهد شد.

پنجاه و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی کشور از هفتم تا پانزدهم آذرماه رقم خواهد خورد. متولی برگزاری این جشنواره طبق روال هر سال در مجموعه سینمای فلسطین وزارت آموزش و پرورش است و سازمان سینمای به نوعی نهاد همکار و بازی برگزار کننده آن محسوب می‌شود. این جشنواره اگرچه از حیث قدمت، دایره مخاطبان، جنس آثار و اهداف درنظر گرفته‌شده در بین اهالی سینما و فعالان حوزه آموزش و پرورش اعتبار قابل‌توجهی دارد، اما از بعد رسانه‌ای و دایره خبرسازی، حداقل در مقایسه با سایر جشنواره‌ها چندان مطرح نیست.

تاریخ برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» نیز اگر به روال سال‌های قبل باشد، در اواخر آذرماه خواهد بود. در نهایت باید به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اشاره کنیم که در موعد مقررر خود یعنی  ایام دهه فجر برپا می‌شود.

در این بین و در حالی که حدود چهل روز به برگزاری جشنواره «سینما حقیقت» باقی مانده، گمانه‌زنی‌ها برای چگونگی برگزاری این دوره از جشنواره و فیلم‌هایی که از میان آثار متقاضی در آن به نمایش درخواهند آمد آغاز شده است. علاوه بر این گمانه‌زنی‌های محتوایی، محل برگزاری جشنواره شانزدهم نیز محل پرسش اهالی رسانه و صاحبان آثار است.

سینما فلسطین که در اختیار وزارت آموزش و پروش است سالهاست که به عنوان مقر جشنواره فیلم رشد جا افتاده و جشنواره فیلم فجر نیز در یک دهه اخیر به تناوب، مرکز همیاش‌های برج میلاد و پردیس ملت را به عنوان سینمای رسانه معرفی کرده است. اهالی سینمای مستند نیز در ادوار اخیر جشنواره سینما حقیقت مهمان پردیس سینمایی چارسوی تهران واقع در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ می‌شدند.

شواهد نشان می‌داد که امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز در پردیس چارسو برگزار شود. به ویژه این که پس از برگزاری جشنواره سال گذشته در مجموعه «ایران‌مال» وانتقاد صریح محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به دوربودن ایران مال از بافت مرکزی شهر و فضای لاکچری آن برای برگزاری این رویداد فرهنگی، به نظر می‌رسید پردیس چارسو محتمل‌ترین گزینه انجمن سینمای جوانان باشد که در عمل نیز این اتفاق افتاد  با این حال کمتر از یک ماه مانده به آغاز جنشواره سی و نهم فیلم کوتاه، به دلیل وقوع ناآرامی‌ها که بخشی از آن در خیابان‌های اطراف مجموعه چارسو رقم خورد و تداوم این رخدادهای تلخ،این گزینه نیز تغییر کرد؛ در نهایت جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس ملت برگزار شد و با تمهیدات درنظر گرفته شده استقبال خوبی نیز از سوی مخاطبان و علاقه مندان فیلم کوتاه نسبت به آن رقم خورد.

اکنون نیز اگرچه هنوز به صورت رسمی محل برگزاری جشنواره سینما حقیقت از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام نشده، اما پیگیری خبرگزاری آنا حاکی از آن است که به احتمال قریب به یقین پردیس ملت میزبان شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت خواهد بود. بازدید طولانی محمد حمیدی‌مقدم از سالن‌ها و بخش‌های مختلف پردیس ملت در روزهای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز می‌تواند تاییدی بر این موضوع باشد.به نظر می‌رسد مدیران جشنواره با توجه به برگزاری موفق و به دور از تنش جشنواره فیلم کوتاه در این مجموعه سینمایی ریسک نکرده و مجموعه فرهنگی حاشیه بزرگراه هاشمی رفسنجانی را به تقاطع پر رفت و آمد  دو خیابان حافظ و جمهوری ترجیح داده‌اند.

به این ترتیب پس از حدود یک دهه حضور سینماگران مستند در پردیس چارسو، این مجموعه سینمایی روزهای خلوت و کم‌رونقی را در آخرین روزهای پاییز امسال سپری خواهد کرد. به این ترتیب پس از عدم میزبانی جشنواره فیلم کوتاه، این دومین رویداد پیاپی است که از مرکز تهران به بخش های شمالی آن منتقل خواهد شد. 

منبع: آنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر