کد خبر: 143281
A

علی ژکان: سینمای کودک و نوجوان یک سینمای یتیم است

کارگردان فیلم سینمایی «چهره به چهره» با اشاره به لزوم افزایش حمایت نهادهای متولی از آثار تولیدی در حوزه کودکان گفت: سینمای کودک و نوجوان سینمای یتیمی است که وضعیت روشنی از منظر نگاه تولیدی ندارد.

علی ژکان: سینمای کودک و نوجوان یک سینمای یتیم است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی ژکان با اشاره به اهمیت سینمای کودک و نوجوان گفت: جدیدترین اثر من با عنوان درخت نورد در این حوزه به تازگی پروانه ساخت دریافت کرده است که داستان آن در مورد رابطه یک کودک با بازیگری است که از شهرستان آمده و نانش را از کارهای عادی که روی درخت انجام می دهد، درمی آورد و بر اساس یک اتفاق، درختی راه نجات او را فراهم می آورد و به همین دلیل یک رابطه صمیمی و عاطفی بین او و کودک برقرار می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بازیگران این مجموعه چه کسانی خواهند بود، گفت: اگر وضعیت مالی خوب بود، دلم می خواست بازیگران نقش اول مرد و زن کار را چهره انتخاب می کردم ولی وضعیت مالی پروژه خوب نیست.

کارگردان فیلم سینمایی اولین امضا برای رعنا (۱۳۹۶) در توضیح چرایی اقدام برای ساخت فیلمی با این مضمون بیان کرد: این سوژه را همیشه دوست داشتم، بسازم اما همواره آن را کنار می گذاشتم. چرا که عقیده داشتم این سینما نیاز به حمایت دولتی جدی دارد و تصور نمی‌کردم که جشنواره کودک ممکن است برگزار نشود. به همین دلیل به دنبال اجرایی کردن سوژه ای رفتم که همواره در ذهن داشتم.

بازیگر فیلم سینمایی غریبه و مه (بهرام بیضایی ۱۳۵۳) گفت: به  دنبال حمایت از تولید این فیلمنامه هستم که هنوز موفقیتی حاصل نشده است. در این راستا اثر خود را برای بنیاد سینمایی فارابی فرستادم اما با توجه به اولویت های دیگر این بنیاد در شرایط کنونی از جمله آثار دفاع مقدسی تاکنون موفقیتی حاصل نشده است.

کارگردان فیلم سینمایی مادیان (۱۳۶۴) بیان کرد: از فارابی به دلیل این که همواره اعلام حمایت از سینمای کودک کرده و ادعای آن را دارد، انتظار این را نداشتم که حمایت خود را به یک حمایت ژانری بدل کرده باشد اما به هرحال این اتفاقی است که افتاده و تصمیم و سیاست دولت در  حال حاضر این است.

این کارگردان ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان سینمای یتیمی است که وضعیت روشنی از منظر نگاه تولیدی ندارد و حتما باید حمایت نهادی مانند بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی سینمای کودک و یا کانون پرورش فکری کودک و نوجوان را داشته باشد که گویا امروز به دلیل دغدغه های دیگر کمتر شاهد این قضایا هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی سایه به سایه (۱۳۷۴) با اشاره به راه حلی که می تواند در این وضعیت راهگشا باشد، اظهار داشت: به نظرم راه حل این مشکل می تواند این باشد که فارابی حمایت خود از این دست آثار را به سمت حمایت بانکی ببرد. پیش از این هم، چنین شکلی را داشتیم که با دراختیار دادن تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد، تولید کننده می توانست وثیقه بگذارد و وام بگیرد و اثرش را تولید کند.

وی گفت: تاکیدم بر روی نهادهایی دولتی همچون بنیاد فارابی به این دلیل است که بخش خصوصی در شرایط کنونی حاضر به ورود به بخش کودک و نوجوان نیست.

کارگردان فیلم سینمایی چهره به چهره (۱۳۸۷) در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط موجود چه تصمیمی را برای فیلم خود خواهد گرفت، گفت: در حال حاضر با تلاش و انتظار به دنبال راهی برای تولید این اثر هستیم. چرا که برای فیلمنامه آن و گرفتن پروانه ساختش زحمت کشیده شده است و تصور نمی کردم که با این مسئله مواجه می شوم. امسال جشنواره کودک و نوجوان برگزار نمی شود. چون به جشنواره ای دوساله تبدیل شده است. بنابراین تصمیم گیران، موضوع کودک را جزو اولویت های خودشان نمی بینند.

علی ژکان (۱۳۲۹) در سال ۱۳۴۷ دوره بازیگری را در گروه هنر ملی وزارت فرهنگ و هنر گذراند. سپس به بازی در تئاتر روی آورد و در نمایش‌هایی همچون سگی در خرمن جا، استثناء و قاعده، آنکه گفت آری و آنکه گفت نه، قصه حریر و مرد ماهیگیر، تامارزوها در جنگل بازی کرد.

وی فعالیت سینمایی حرفه‌ای را در سال ۱۳۵۱ با بازی در فیلم جاده آغاز کرد و اولین فیلم سینمایی خود را در سال ۱۳۶۴ به نام مادیان نویسندگی و کارگردانی کرد.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر