کد خبر: 149854
A

نظارت بر شبکه نمایش خانگی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

محمدحسن خلعتبری معاون توسعه بازار و کسب و کار ساترا از واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به بخش خصوصی خبر داد.

نظارت بر شبکه نمایش خانگی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمدحسن خلعتبری معاون توسعه بازار و کسب و کار ساترا از واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به بخش خصوصی خبر داد.

محمدحسن خلعتبری معاون توسعه بازار و کسب و کار ساترا در پاسخ به این سوال ارگان رسانه ای وزارت ورزش که نمایشگاه راستا با کدام هدف برگزار می‌شود، عنوان کرد: مخاطبان این نمایشگاه به 3 دستۀ کلی زیر تقسیم می‌شوند؛

1 ـ مردم: این گروه دغدغه‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف دارند، برای مثال مردم در عرصۀ فرهنگی دغدغه‌های دارند که ناظر بر مصرف رسانه‌‌ای خود آن‌ها است و البته در گروه‌‎های سنی مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. گروهی از مردم علاقه‌مند به حوزۀ صوت و تصویر فراگیر هستند؛ این نمایشگاه فرصتی مناسب برای کسانی است که توانمندی‌های شکوفا نشده‌ای در عرصه‌های مختلف مرتبط با صوت تصویر فراگیر (خوانندگی، بازیگری، گویندگی و ...) دارند. این گروه از مخاطبان امکان سنجش مهارت خود در آزمون‌هایی که برگزار می‌شود، همکاری با ساترا یا حتی اخذ مجوز شروع به کار یک رسانۀ صوت و تصویر فراگیر و... را در طول برگزاری نمایشگاه ساترا خواهند داشت.

2 ـ فعالین صنعت: یکی از حقوق این بخش از مخاطبین نمایشگاه رستا آگاهی از قوانین و مقرراتی است که براساس آن تحت نظارت قرار می‌گیرند، امری که باید به صورت کاملاً دقیق و شفاف صورت بگیرد. ما سعی کردیم این امکان را برای فعالین صنعت در نمایشگاه مذکور فراهم آوریم. ضمن اینکه فعالین صنعت با حضور در این نمایشگاه از حمایت‌های ارائه شده توسط ساترا برای توسعۀ کسب و کار خود آگاه خواهند شد همچنین این امکان برای آن‌ها فراهم خواهد بود تا توانایی‌های خود را در معرض دید گروه اول (مردم) قرار دهند، فرصتی مغتنم به خصوص برای رسانه‌های نوپا که نمایشگاه رستا در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

 
 

3 ـ مسئولین: گروه سوم مخاطبین نمایشگاه رستا، مسئولین مرتبط با صوت و تصویر فراگیر هستند که نمایشگاه رستا می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا زیست‌بوم را بیش از پیش بشناسند. ما بخش ویژه‌ای در نمایشگاه تدارک دیده‌ایم که مسائل صنعت صریح، شفاف و دقیق برای مسئولان محترم مرتبط با این حوزه شرح داده می‌‌شود به طور کل برگزاری نمایشگاه مذکور به هر سه گروه مخاطبان مدنظر ما کمک خواهد کرد تا تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند

وی افزود: اتفاق بسیار مهم‌ دیگری که نمایشگاه رستا منشا آغاز آن خواهد بود، تأسیس یک نهاد خود تنظیم‌گیر توسط بخش خصوصی ویژۀ رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر خواهد بود، شروع به کار چنین نهادی از این جهت اهمیت دارد که بلوغ بخش خصوصی، شناخت و درک دغدغه‌های حاکمیت به طور قطع در ارتقاء کیفیت زیست‌بوم تأثیر خواهد گذاشت. بنا داریم تا حد ممکن فرآیندهای نظارتی را به این نهاد واگذار کنیم تا امور را براساس چارچوب‌های تعیین شده توسط ساترا پیش ببرد.

معاون توسعه بازار و کسب و کار ساترا در ادامه تصریح کرد: جنبۀ مثبت دیگر نمایشگاه رستا پیش‌بینی بخش بین‌الملل است که مردم با حضور در آن محل امکان آشنایی با روش‌های مختلف تنظیم‌گیری که توسط دیگر کشورها به کار گرفته می‌شود را خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: آشنایی مخاطبان با مرکز آومیک دیگر اتفاق مثبتی خواهد بود که در نمایشگاه رستا اتفاق می‌افتد. مرکز آومیک در ایستگاه نوآوری دانشگاه شریف استقرار دارد. این مرکز با ایجاد تحولی اساسی در دورۀ جدید، بنا دارد تا خدمات مورد نیاز فعالین صنعت را ارائه کند، آومیک شرکت‌های دارای صلاحیت را در شش گروه کلی دسته بنده خواهد کرد تا خدمات مورد نیاز برای حمایت از شرکت‌های نوپا را ارائه دهند. (تاکنون 25 شرکت عضو آومیک هستند). آومیک به فعال صنعت خدمات مختلفی از جمله ارائۀ مشاوره‌های حقوقی، اقتصادی، تبلیغاتی و ... ارائه می‌کند.

خلعتبری در ادامه پاسخ به این سوال خبرنگار برنا که چطور بعد از تشکیل نهاد خود تنظیم‌گر بر فعالیت آن نظارت خواهید کرد که دچار کژتابی نشود یا بازیگران نوپا را تضعیف نکند، عنوان کرد: نکتۀ دقیقی را مورد اشاره قرار دادید، گاهی بازیگران مسلط در صنایع گوناگون تلاش می‌کنند تا قوانین خود را به اعضای نوپا تحمیل کنند به نحوی که بازار بر مبنای میل آن‌ها مدیریت شود، اساساً فلسفۀ وجود تنظیم‌گر در صنایع مختلف مانند رسانه حفظ فضای رقابتی میان ذی‌نفعان مختلف است به همین جهت ساترا روند ارائه خدمات حمایتی را راساً مدیریت می‌کند تا بازیگران نوپا و ذی‌نفعانی که رتبۀ قابل قبولی در نظام رتبه‌بندی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دارند به نحو شایسته از بسته‌های حمایتی برخوردار شوند.

وی دربارۀ طرح این پرسش توسط برخی تحلیل‌گران که ساترا براساس چه شاخص‌هایی مقررات گذاری کرده و بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر نظارت می‌کند، بدون اینکه مقررات را در مجلس یا شورای عالی فضای مجازی مصوب کند به خبرنگار برنا گفت: باید اذعان کنیم که ما خلأ مقررات در عرصۀ فضای مجازی داریم، قوانین ما متناسب با شرایط، فرصت‌ها و تهدیدات روز نیست، ضمن اینکه به زعم بنده سپردن قاعده گذاری به یک بخش و اجرا به نهادی دیگر کار دشواری است، اساساً معتقدم همین موضوع سبب می‌شود که حتی در سطح کلان نیز مجلس برای مقررات‌گذاری، بیشتر رغبت به تصویب قانون بر مبنای لوایح دریافتی از دولت داشته باشد. درخصوص تنظیم‌گری به یک نکته‌ نیز باید توجه کرد، سرعت تحول در صنعت بسیار زیاد است بنابراین ما باید مواجهه‌ای چابک و منطقی با مسائل آن داشته باشم اگر بنا باشد که موضوعات مرتبط با صوت و تصویر فراگیر ماه‌ها در بروکراسی‌های معمول کشور معطل شود، برخی تصمیمات اساساً بی‌تأثیر خواهد شد. ضمن اینکه دربارۀ اینکه برخی کارشناسان محترم معتقد هستند که مقررات و دستورالعمل‌ها باید فرآیند تقنینی طی کنند، باید به این نکته توجه شود که شرح وظایف یک سازمان، نیازمند طی فرآیند قانون‌گذاری است، اساساً دستورالعمل‌ها و مقررات اجرایی دستگاه‌ها در فرآیند تقنینی مصوب نمی‌شود.

معاون توسعه بازار و کسب و کار ساترا تصریح کرد: ساترا برای تدوین دستورالعمل‌های خود از نظرات فعال صنعت و کارشناسان بخش‌های مختلف استفاده می‌کند، همین همفکری سبب شد تا 112 ماده و دستورالعمل کلی ما برای نظارت بر صوت و تصویر فراگیر به 94 یا 96 ماده تقلیل پیدا کند؛ چرا که ما معتقدیم در تعامل با ذی‌نفعان اگر ضرورت وجود یک تغییر احصاء شود، نباید از آن اجتناب کرد.

این مقام مسئول دربارۀ اینکه چه راهکاری برای ممانعت از بدل شدن نمایشگاه رستا به یک ویترین ساده اندیشیده شده است، تأکید کرد: نکتۀ نخست این است که نمایشگاه رستا با چنین ساختاری برای نخستین بار در کشور برگزار می‌شود، ضمن اینکه طراحی انجام شده برای هریک از سه گروه مخاطبین که پیشتر به آن اشاره کردم، سبب می‌شود تا شما چنین تلقی را پیدا نکنید که نمایشگاه فاقد خروجی مشخص است بنابراین نفس اینکه هر گروه از مخاطبین امکان نقش‌آفرینی مدنظر خود در رستا را داشته باشند به نوعی خروجی کار محسوب می‌شود. ضمن اینکه ساترا برنامه‌های مختلف دیگری نیز برای ارتقاء کیفی نمایشگاه در نظر دارد که آن‌ها را اجرایی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از سکوهای بزرگ صوت و تصویر فراگیر نیز برای شرکت در نمایشگاه رستا دعوت شده است به خبرنگار برنا گفت: ساترا از همۀ سکوهای فعال در زیست‌بوم دعوت به عمل آورده است و انشاءالله نمایشگاه با حضور پررنگ بازیگران مختلف صنعت از جمله سکوهای بزرگ برگزار خواهد شد، ضمن اینکه برخی از پلتفرم‌های بزرگ به صورت خودجوش و داوطلبانه در حال مشارکت برای ارتقاء کیفیت برگزاری نمایشگاه هستند.

خلعتبری در خاتمه دربارۀ نحوۀ اطلاع‌رسانی این رویداد به مردم عنوان کرد: رسانۀ ملی نیز ظرفیت خود را برای تبلیغ نمایشگاه به میدان خواهد آورد، تیزری برای معرفی نمایشگاه آماده شده است که امروز رونمایی می‌شود و پخش آن در رسانۀ ملی شروع خواهد شد، سکوهای حاضر در نمایشگاه هم در بستر خود به تبلیغ نمایشگاه خواهند پرداخت. معاونت صدای سازمان صدا و سیما نیز اعلام کرده است که برنامۀ ویژه‌ای برای نمایشگاه در نظر دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر