کد خبر: 152340
A

تحول؛ ضرورت امروز، نیاز فردا

تحول، جانمایه پیشرفت است. انسانِ ایستا، جامعه ایستا، فرهنگِ ایستا، کشورِ ایستا، نمی‌تواند به برنامه‌هایش برسد چه رسد به آرزوهایی که در سر فرد به فرد آن جامعه وجود دارد. آرزوهایی که بخش اندکی از آن با توجه به ظرفیت‌ها و موانع به برنامه تبدیل می‌شود. از همین برنامه‌ها هم فقط کسری به تحقق می‌انجامد.

تحول؛ ضرورت امروز، نیاز فردا

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عباس محمدیان مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات نوشت: آنچه در جوامع می‌بینیم نتیجه واقعی شدن همان کسر است. حال اگر بتوانیم به اندازه آرزوهایمان تلاش کنیم، ظرفیت‌ها را توسعه دهیم و بخش بیشتری را به برنامه تبدیل و اجرایی کنیم، آن وقت جامعه و کشوری خواهیم داشت که زیستن در آن، هر روز بهتر از دیروز خواهد بود.

این هم می‌شود همان جامعه ایمانی و انسان‌های مومن که به سمت افق‌های روشن تعیین و طی مسیر می‌کنند. همان که در کلام روشنی‌آفرین رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۲ در تبیین می‌بینیم؛ «آنچه بنده از کلمه‌ی تحوّل به عنوان تحوّل اراده میکنم، عبارت است از تغییر بخشها و نقاط معیوب؛ چه در نظام اسلامی، چه در جامعه‌ی ایرانی. ما نقاط معیوب داریم، بخشهای ضعیف داریم، ضعف هایی داریم؛ این ضعفها را باید شناسایی کنیم، این نقاط را باید مشخّص کنیم و با اراده‌ی قاطع ــ که حالا خواهم گفت که کار آسانی هم نیست ــ ضعفها را برطرف کنیم و تبدیل به قوّت کنیم که بعضی از مثال هایش را بعداً عرض خواهم کرد.»

فکر می کنم با این نگاه، راه مشخص است. تکلیف هم روشن. همت همگانی می‌خواهد که به انجام تکلیف در این صراط مستقیم همت کنیم.

موفقیت هم قطعا به اندازه همت ما خواهد بود و نه به اندازه آرزوهایمان. تازه ما با موانع و چالش‌های بزرگ هم روبه‌روییم که در خاکریزهای دشمن ساخته به چشم می‌خورد. دشمن هم از کلیدواژه «تحول» سخن می‌گوید اما هدفش باز کردن قفل‌های نگهدارنده عظمت ایران است.

سیاهه کردن سرفصل‌هایی که آنان تحول می‌نامند به ما می‌گوید که قصدشان ایجاد زلزله هزار ریشتری در بنیان‌های فکری، فرهنگی و ساختاری و حتی جغرافیایی ایران عزیز است. تحولات براندازنده و مشکل آفرین که نتیجه‌اش می شود تبدیل ایران به وضعیت امروز عراق و افغانستان و....چیزی که هرکس به وصف ایرانی بودن، قطعا در برابرش خواهد ایستاد.

تحول در نگاه ما یعنی همان فهرست نورانی که در کلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای احصا شد. یعنی تغییر بخش‌ها، یعنی شناسایی ضعف‌ها و تبدیل آن به قوت‌ها. یعنی تنظیم امور به سمتی که «احسن الحال» را برای ما پدید آورد.

تحولی سازنده که ایستایی را به حرکت تبدیل کند. حرکت را در صراط مستقیم، جهت دهد. این‌گونه است که تحول، سازندگی‌اش را در جغرافیای وطن، نشان می‌دهد. این چیزی است که باید بدان توجه و به اجرای آن اهتمام داشت.

چیزی که پیشتر هم در بیان تبیینی کاروانسالار انقلاب اسلامی، درس گرفته ایم که «تحول در جوامع اسلامی و برای بشر، یک سنت لایتغیر الهی است. هیچ کس نمی‌تواند در برابر تحول جامعه بشری بایستد و به انکار آن برخیزد و انسان را به ایستایی ترغیب کند.

تحولات بشری دیر یا زود، یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتند که انسان با عزم و همت خود سررشته‌دار این تحولات به شمار می‌رود.

راز ماندگاری و رمز تعالی بشر هم در این نکته نهفته است که کلید تحولات اجتماعی در دست او قرار دارد و سکون از او به دور است. «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم». بشر وقتی تلاش می‌ورزد و همت خود را صرف تحصیل آرمان‌های خود می‌سازد در واقع در پی تحول بوده و پویایی را پی می‌گیرد. با نگاهی چنین است که می توان به فرداهای بهتر و زندگی متعالی‌تر رسید.

اولویت دادن به تحول با قرائت حضرت رهبری، هم سازنده است و هم می‌تواند به عنوان پیشران سازندگی‌های فردا مورد توجه قرار گیرد. همین سویه نگاه می‌طلبد تا در کنار و حتی پیش از شعار سال، به ضرورت تحول توجه کنیم. تحقق آن شعار هم در همین ساحت تحول، محقق می شود.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر