کد خبر: 137939
A

روسیه دومین نمونه از جنگنده سوخو-۷۵ خود را تولید کرد+تصاویر

شرکت صنایع هوافضا و صنایع دفاعی روسیه از ساخت نمونه‌های اولیه جنگنده‌های نسل پنجمی «سوخو-۷۵ چکمیت» خبر داد.

روسیه دومین نمونه از جنگنده سوخو-۷۵ خود را تولید کرد+تصاویر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «یوری سلیوسار» مدیر شرکت صنایع هوافضایی و صنایع دفاعی روسیه (UAC) در خلال نمایشگاه نظامی «آرمی ۲۰۲۲» از تولید دومین نمونه از جنگنده‌های رادارگریز «سوخو-۷۵ چکمیت» خبر داد.

به نوشته وبسایت عربیک دینفس، او گفت این شرکت قصد دارد در مجموع چهار نمونه اولیه بسازد. همچنین به گفته وی نسخه بدون سرنشین Su-۷۵ Checkmate همزمان با نسخه سرنشین‌دار در حال توسعه است.

او توضیح داد که Su-۷۵ دارای طراحی مدولار* است که پیکربندی و اصلاح آن را تسهیل می‌کند که همچنین امکان استفاده از اجزای انتخاب شده توسط مشتریان بالقوه را فراهم می‌کند.

مدیر شرکت صنایع هوافضایی و صنایع دفاعی روسیه، از مهم‌ترین قابلیت‌های این نوع جنگنده را دارا بودن هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت که این فناوری به مثابه خلبان دوم خواهد بود. او در ادامه گفت که روسیه توانسته با وجود تحریم‌ها چنین فناوری را توسعه دهد و از واردات ریزپردازنده‌های پیشرفته بی نیاز باشد. به طوریکه اکنون ریزپردازنده‌های روسی همچون «بایکال» نیز در تایوان ساخته می‌شود و اکنون روس‌ها در حال انتقال خط تولید آن به داخل خاک روسیه هستند.

با وجود این مشکلات، به گفته «دنیس مانتوروف»، وزیر صنعت و تجارت روسیه، کار بر روی Su-۷۵ به لطف استفاده از روش‌های طراحی مدرن و مدل‌سازی دیجیتال بسیار سریع پیش می‌رود. در نتیجه ساخت اولین نمونه آزمایشی پرواز باید به میزان قابل توجهی کوتاه می‌شد. از این رو اولین پرواز برای سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است .لازم به ذکر است که زمانی که Su-۷۵ برای اولین بار یک سال پیش ارائه شد، سازنده روسی اولین پرواز را برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی کرد.

به گفته کارشناسان روسی، اگر همه چیز طبق برنامه طراحی شده پیش برود، جنگنده Su-۷۵ به لطف استفاده از موتور "Izdelie ۳۰" با اگزوز و پس سوز با کنترل انتقال به سرعت ۱.۸ ماخ و برد عملیاتی ۳۰۰۰ کیلومتر خواهد رسید. در تولید این جنگنده همچنین از Su-۵۷ استفاده می‌شود. سوخو-۷۵ همچنین قرار است تا هفت تن سلاح حمل کند که می‌توان آن‌ها را در داخل جنگنده تعبیه کرد تا تشعشعات راداری جنگنده کاهش یابد.

پیش‌نمونه سوخو-۷۵ برای نخستین بار در نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و درحضور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه رونمایی شد. انتظار می‌رود نخستین مدل قابل پرواز در سال ۲۰۲۳ به پرواز درآید و پس از رفع مشکلات احتمالی، در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ در خط تولید قرار گیرد. طبق گفته شرکت سازنده، سوخو-۷۵ یک هواپیمای کم‌هزینه و ارزان است و برای مصارف صادراتی ساخته شده که می‌تواند در کلاس هواپیمای سبک، با اف-۳۵ آمریکایی و اف‌سی-۳۱ چینی رقابت کند.

قیمت هر فروند از این جنگنده، حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار خواهد بود و روسیه انتظار دارد که آرژانتین، هندوستان و ویتنام خریداران اولیه این جنگنده ارزان قیمت باشند.

طبق گفته منابع روسی، سوخو-۷۵ دارای سنسورهای غیر فعال و فعال از جمله رادار AESA خواهد بود که به خلبان اجازه می‌دهد تا همزمان به شش هدف را در آن واحد حمله کرده و بیش از ۱۰۰ هدف را رهگیری کند. از دیگر امکانات این جنگنده دارا بودن یک واحد EOTS است که قابلیت نشانه‌گذاری لیزری یک پارچه را نیز دارا است

1

2

***

*توضیح:  (طراحی ماژولار -انگلیسی: Modular design یا مدولار بودن در طراحی، یک اصل در طراحی است که یک سیستم را به قطعات کوچک‌تر به نام ماژول تقسیم می‌کند.)

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر