کد خبر: 182529
A

محاکمه مامور اشتازی ۵۰ سال بعد از تیراندازی مرگبار در دیوار برلین

عضو سابق پلیس مخفی آلمان شرقی برای سال‌های طولانی بازنشستگی آرامی را در خانه‌اش در حومه لایپزیگ می‌گذراند، جایی که روزها به باغچه‌اش رسیدگی می‌کرد. این ستوان سابق پلیس اشتازی اکنون در سن ۸۰ سالگی، بعد از نیم قرن، به اتهام کشتن یک مرد لهستانی به ضرب گلوله تحت محاکمه قرار گرفته است. مرد لهستانی سعی داشت از طریق دیوار برلین به غرب بگریزد.

محاکمه مامور اشتازی ۵۰ سال بعد از تیراندازی مرگبار در دیوار برلین

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بی بی سی: عضو سابق پلیس مخفی آلمان شرقی برای سال‌های طولانی بازنشستگی آرامی را در خانه‌اش در حومه لایپزیگ می‌گذراند، جایی که روزها به باغچه‌اش رسیدگی می‌کرد.

این ستوان سابق پلیس اشتازی اکنون در سن ۸۰ سالگی، بعد از نیم قرن، به اتهام کشتن یک مرد لهستانی به ضرب گلوله تحت محاکمه قرار گرفته است. مرد لهستانی سعی داشت از طریق دیوار برلین به غرب بگریزد.

او روز پنجشنبه در دادگاه از طریق وکیلش اتهام قتل را رد کرد.

نام او رسما تایید نشده است.

دادستان‌ها می‌گویند که او هنگام کار برای اشتازی از پشت به چسلاف کوکوچکا که سعی داشت از برلین شرقی به غربی برود شلیک کرد.

کوکوچکا در لهستان مامور آتش‌نشانی بود و سه فرزند داشت. او عاجزانه سعی داشت زندگی تازه‌ای را در غرب شروع کند.

او در سال ۱۹۷۴ لهستان را ترک کرد، با این بهانه که می‌خواهد آخر هفته را در برلین شرقی بگذراند. در واقع او نقشه‌ای برای فرار به برلین غربی و بعد از آن احتمالا به آمریکا داشت، جایی که اقوامش زندگی می‌کردند.

 

کوکوچکا زمانی که در برلین شرقی بود با یک کیف دستی به سفارت لهستان رفت و مدعی شد که حاوی بمب است.

 

او تهدید کرد که اگر اجازه خروج از آلمان شرقی را پیدا نکند، سفارتخانه را منفجر خواهد کرد.

 

کوکوچکا اسناد لازم را دریافت کرد و با اسکورت مقام‌های اشتازی به ایست بازرسی در نزدیکی ایستگاه قطار فردریک‌اشتراسه رفت تا با عبور از مرز به غرب برود.

 

او فکر می‌کرد نقشه‌اش گرفته است، اما فریب خورده بود.

 

زمانی که او از ایست بازرسی عبور می‌کرد، از پشت تیر خورد. او بعدا در اثر خونریزی در درمانگاهی در زندان هوهنشونهازن اشتازی جان باخت.

 

گروهی از دانش‌آموزان دختر اهل آلمان غربی، که از سفری روزانه به آلمان شرقی با کادر مدرسه برمی‌گشتند، گفتند که مردی را در کت بارانی و عینک آفتابی درحال تیراندازی دیده‌اند. آن مرد، به گفته دادستان‌ها، همان افسر سابق اشتازی است که روز پنجشنبه در برلین تحت محاکمه قرار گرفت.

 

مقام‌های آلمان شرقی و لهستانی بعدا تلاش کردند بر این حادثه سرپوش بگذارند، و حتی به خانواده کوکوچکا نگفتند چه اتفاقی افتاده است.

 

خانواده یک ظرف خاکستر سوخته را برای دفن دریافت کرد، اما از اصل ماجرا بی‌خبر ماند. در دهه ۱۹۹۰ زمانی که آلمان شرقی و غربی متحد شدند، تحقیقات متعددی انجام شد، اما هرگز شواهد کافی برای یافتن قاتل به دست نیامد.

 

این پرونده در سال ۲۰۰۵ بسته شد.

 

اما در سال ۲۰۱۶، مورخان لهستانی و آلمانی شواهد تازه‌ای در آرشیوهای اشتازی پیدا کردند، از جمله فایل‌هایی که حکایت داشت فرد متهم به خاطر نقش خود در ماجرا مدال برنز دریافت کرده است.

 

دادستان‌ها معتقدند که شواهد تازه ثابت می‌کند که متهم ۸۰ ساله مسئول آن تیراندازی بوده است. آرشیوها نشان داد که کیف چسلاف کوکوچکا حاوی بمب نبود و ادعاهای بعدی مقام‌های آلمان شرقی که او سلاح داشت را باطل می‌کند.

 

حداقل ۱۴۰ نفر در تلاش برای ترک آلمان شرقی کمونیست در زمانی که دیوار برلین برپا بود کشته شدند. مسببان آن قتل‌ها به ندرت با عدالت روبرو شده‌اند.

 

تا این لحظه، کسانی که تحت پیگرد قرار گرفته‌اند عموما به قتل غیرعمد متهم شده‌اند نه قتل

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر