وانت الکتریکی ارزان آمریکایی که مشتری آن را با سلیقه خود میسازد
اسلیت (Slate)، خودروساز نوپای آمریکایی از وانت الکتریکی رونمایی کرده که قرار سال آینده به بازار عرضه کند. این کارخانه میگوید قیمت پایه این وانت با در نظر گرفتن حداکثر سوبسید دولت برای ماشینهای الکتریکی کمتر از بیست هزار دلار است.

به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ این هفته در جهان خودرو: رونمایی از وانتی که با سرمایهگذاری جف بیزوس مدیر آمازون ساخته شده، رباتهای انساننمایی که قرار است ماشین بفروشند، مدل اسپرت چینی که با الهام از پارچه ابریشم طراحی شده و تکذیب خبر جستجوی جایگزین برای ایلان ماسک در تسلا.
در ستایش سادگی
اسلیت (Slate)، خودروساز نوپای آمریکایی از وانت الکتریکی رونمایی کرده که قرار سال آینده به بازار عرضه کند. این کارخانه میگوید قیمت پایه این وانت با در نظر گرفتن حداکثر سوبسید دولت برای ماشینهای الکتریکی کمتر از بیست هزار دلار است. با این قیمت اسلیت ارزانترین وانت الکتریکی است که در بازارآمریکا فروخته میشود.
جرمی اسنایدر، مدیر مالی اسلیت در مراسم رونمایی این ماشین در کالیفرنیا گفت که تمرکز خودروسازان بر فناوریهای جدید باعث شده در سالهای گذشته قیمت ماشین بسیار گران شود. به گفته آقای اسنایدر بررسی اسلیت از درآمد مردم آمریکا نشان داده که آنها باید ماهانه حدود ۴۰۰ دلار یا کمتر برای خرید ماشین صرف کنند، اما هزینهای که اکنون میپردازند به طور متوسط ۷۴۲ دلار در ماه است.
تیشا جانسون، مدیر طراحی اسلیت میگوید هدفش طراحی ماشینی دوست داشتنی بود که مردم در نگاه اول عاشقش شوند؛ ماشینی که به گفته او ساده و محکم باشد.
سادگی مهمترین اصل در طراحی اسلیت است و کارخانه میگوید برعکس برخی خودروسازان که دائم به اضافه کردن امکانات فکر میکنند، آنها طراحی ماشین را با حذف امکانات غیرضروری آغاز کردند.
بدنه این وانت با پلاستیک فشرده بدون رنگ ساخته شده است. طراحان اسلیت میگویند این پلاستیک در برابر خط افتادن مقاوم است. اسلیت میگوید هزینه تولید با حذف رنگ بسیار کم شده و محیط زیست هم کمتر آلوده میشود.
خریدار اگر بخواهد میتواند ماشین را با ورقهای پلاستیکی به رنگ دلخواه بپوشاند. اسلیت این ورقها را برای خریدار میفرستد و میگوید ماشین طوری ساخته شده که میشود در چند ساعت این کار را انجام داد.
در اتاق وانت هم خبری از فناوریهای پیچیده نیست. ماشین تنها یک نمایشگر کوچک جلوی فرمان دارد. راننده باید برای استفاده از نقشه یا شنیدن موسیقی از تلفن همراه یا تبلت خود استفاده کند. شیشهها هم با دستگیره بالا و پایین میرود.
اسلیت میگوید حذف امکانات دیجیتال و استفاده از فناوری ساده هم هزینه تولید را کاهش داده و هم احتمال خراب شدن ماشین را تا حد زیادی پایین میآورد.

اسلیت برخلاف خودروسازان سنتی نمایندگی فروش ندارد. خریداران ماشین را مستقیم از وبسایت کارخانه سفارش میدهند و آن را در خانه یا از مراکزی در نزدیکی محل زندگی خود تحویل میگیرند.
خدمات تعمیر و نگهداری توسط تعمیرگاههای عمومی انجام میشود که با اسلیت قرارداد دارند. اما اسلیت میگوید خود مشتری هم اگر بخواهد میتواند بیشتر تعمیرات را انجام دهد. برای این کار قرار است یک شبکه آموزشی به نام «دانشگاه اسلیت» راهاندازی شود که تعمیر و نگهداری ماشین را در ویدیوهایی به خریداران آموزش دهد.
جف بیزوس، مدیر آمازون یکی از سرمایهگذاران اصلی اسلیت است. مدیران اسلیت میگویند در حال حاضر رابطه مستقیمی بین این شرکت و آمازون وجود ندارد، اما ممکن است در آینده این ماشین از طریق فروشگاه آنلاین آمازون فروخته شود.