بیش از ۲۰ درصد ویدیوهای پیشنهادی یوتیوب به کاربران جدید، «زبالهٔ هوش مصنوعی» است
یک پژوهش تازه نشان میدهد بیش از ۲۰ درصد ویدیوهایی که الگوریتم یوتیوب به کاربران جدید پیشنهاد میدهد، «AI slop» یا محتوای بیکیفیتِ تولیدشده با هوش مصنوعی است؛ ویدیوهایی که صرفاً برای جذب کلیک و کسب درآمد ساخته میشوند.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ گاردین نوشت: یک پژوهش تازه نشان میدهد بیش از ۲۰ درصد ویدیوهایی که الگوریتم یوتیوب به کاربران جدید پیشنهاد میدهد، «AI slop» یا محتوای بیکیفیتِ تولیدشده با هوش مصنوعی است؛ ویدیوهایی که صرفاً برای جذب کلیک و کسب درآمد ساخته میشوند.
شرکت Kapwing با بررسی ۱۵ هزار کانال محبوب یوتیوب در جهان دریافت ۲۷۸ کانال کاملاً به این نوع محتوا اختصاص دارند. این کانالها در مجموع بیش از ۶۳ میلیارد بازدید و ۲۲۱ میلیون مشترک دارند و سالانه حدود ۱۱۷ میلیون دلار درآمد تولید میکنند. آزمایش یک حساب کاربری جدید هم نشان داد از ۵۰۰ ویدیوی اول پیشنهادی، ۱۰۴ مورد «AI slop» و حدود یکسوم آنها در دسته محتوای «brainrot» قرار میگیرند.
این پدیده نشاندهنده شکلگیری یک صنعت روبهگسترش جهانی است که با کمک ابزارهای هوش مصنوعی، پلتفرمهایی مانند یوتیوب، متا و ایکس را اشباع کرده است. کانالهایی از هند، پاکستان، مصر، آمریکا و برزیل با محتوایی عجیب، بیداستان و اعتیادآور—از ماجراهای میمونهای انساننما تا فجایع ساختگی—میلیونها دنبالکننده جذب کردهاند. به گفته پژوهشگران، موفقیت این محتوا کمتر به خلاقیت انسانی و بیشتر به الگوریتمهای توزیع محتوا و آزمونوخطای گسترده پلتفرمها وابسته است؛ الگوریتمهایی که هر آنچه «کمی بهتر کار میکند» را در مقیاس انبوه تکثیر میکنند، حتی اگر کیفیت آن بسیار پایین باشد