اگر طب کار نرویم چه میشود؟(نکات مهم قانونی)
نرفتن به طب کار چه عواقبی دارد؟ بررسی کامل پیامدهای نرفتن به معاینات طب کار برای کارگران و کارفرمایان؛ از احتمال محرومیت بیمه و جریمه قانونی تا خطرات جدی سلامت کارکنان + نکات قانونی مهم.
به گزارش دیدبان ایران، برخی از افراد ممکن است به آن به عنوان یک مرحله اداری پیش از استخدام اداری نگاه کنند، اما نمیدانند که این نگاه ساده ممکن است هزینههای سنگینی برای آنها داشته باشد، چرا که طب کار تنها یک اسم نیست، بلکه یک الزام قانونی، ضامن سلامت فردی و کلید مهم برای حفظ آینده شغلی افراد میباشد. لازمه اینکه بدانید، چرا باید معاینات طب کار را جدی بگیریم، این است که به اهمیت و ضرورت انجام آن توجه بخصوصی کنید، به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با اینکه طب کار چیست و چرا باید معاینات طب کار را انجام دهیم، آشنا کنیم.
معاینات طب کار چیست و چرا اهمیت دارد؟
معاینات طب کار (Occupational Medicine) روندی پزشکی میباشد که به منظور سنجش آمادگی جسمانی و روانی فرد برای انجام شغل مورد نظر و همچنین شناسایی و پیشگیری از هرگونه بیماری یا آسیب ناشی از مواجهه با عوامل زیانآور محیط کار صورت میگیرد. معاینات طب کار علاوه بر اینکه در تشخیص بیماریهای شغلی و غیر شغلی اهمیت دارد، در پیشگیری از بروز مشکلاتی برای سلامت نیروی کار و حوادث ناشی از کار نیز مؤثر است.
معاینات طب کار معمولا در دو مرحله معاینات بدو استخدام برای بررسی صلاحیت فرد پیش از شروع به کار و معاینات دورهای برای پایش مستمر وضعیت سلامت کارکنان در طول دوران اشتغال صورت میگیرد.
تفاوت طب کار بدو استخدام و معاینات دورهای
معاینات طب کار بدو استخدام، شامل معاینه و آزمایشاتی میشود که قبل از استخدام فرد باید انجام دهد تا از سلامت جسمانی و روانی خود برای شغل مورد نظر مطمئن شود، اما معاینات دورهای طب کار مجموعه معایناتی هستند که در فواصل و دورههای مشخص انجام میشود تا بر سلامت کارکنان و تشخیص زودهنگام هرگونه تغییر در وضعیت سلامتی نظارت کامل داشته باشند.
عواقب نرفتن به معاینات طب کار
همه افراد پیش از استخدام در هر محیطی برای حفظ سلامت خود باید تمامی مراحل طب کار را طی کند و عدم حضور در معاینات طب کار ممکن است عواقب و خطراتی از جمله جریمههای قانونی، خطرات سلامتی، و تأثیرات اقتصادی را هم برای فرد و هم برای در پی داشته باشد که در ادامه با هر یک از این موارد بیشتر آشنا میشویم.
عدم مراجعه به طب کار: اولین قدم به سوی عواقب قانونی
طبق ماده ۱۱۰ قانون کار کارفرما جریمه میشود و در صورت تکرر مجوز کارش لغو خواهد شد و برای کارکنان نیز به همین صورت خواهد بود. هر یک از این جریمهها میتواند شامل موارد زیر شود.
-
اعمال محدودیت بر ادامه اشتغال کارگر در مشاغل پرخطر
-
توقف فعالیت واحد در صورت سهل انگاری مکرر کارفرما در رعایت مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار
خطر سلامتی: اگر معاینات طب کار نرویم چه اتفاقی میافتد؟
اگر کارکنان از معاینات طب کار دوری کنند و به هر دلیلی مراحل آن را طی نکنند، ممکن است متوجه بیماریهای شغلی نشوند که تشخیص و پیگیری دیرهنگام عوامل بیماریزا میتواند آسیب و صدمات جبران ناپذیری را برای آنها به جای بگذارد. این خطرات به شکل زیر میباشد.
-
آسیبهای مزمن: در صنایعی مانند معدن یا کارخانههای شیمیایی، قرار گرفتن در معرض گازهای سمی (مانند سیلیس یا آزبست) یا دودهای مضر بدون نظارت پزشکی ممکن است آسیبهای جدی ریوی (مانند سیلیکوزیس یا آسم شغلی)، عصبی، یا گوارشی را در پی داشته باشد.
-
تشدید بیماریهای زمینهای: اگر کارکنان دارای بیماری زمینهای از جمله فشار خون بالا، دیابت یا مشکلات قلبی باشند، عدم پیگیری و نظارت مناسب در محیط کار میتواند خطرات جدی مانند سکته قلبی یا مغزی را در حین کار برای آنها به دنبال داشته باشد.
-

پوشش بیمه در حوادث کار: بزرگترین ریسک عدم انجام معاینات
از جمله مهمترین دلایل انجام معاینات طب کار مربوط به پوشش بیمه هنگام وقوع حوادث میباشد، به عبارتی میتوان گفت که اگر فردی در معاینات طب کار حاضر نباشد و سوابق پزشکی لازم موجود نباشد، در زمان وقوع حادثه ممکن از پوشش بیمهای محروم شود و باید هزینههای درمانی را به تنهایی بپردازد، چرا که سازمان تأمین اجتماعی میتواند ادعای عدم رعایت پروتکلهای ایمنی توسط کارکنان را مطرح کند.
افزایش هزینههای کارفرما: ریسک بزرگ کارفرما در طب کار
عدم حضور در معاینات طب کار میتواند ریسکهای بزرگی برای کارفرما داشته باشد و هزینههای سنگینی برجای بگذارد. افزایش احتمال حوادث، بالا رفتن هزینههای درمان و غرامت، غیبت کارکنان و کاهش بهرهوری از جمله مهمترین پیامدهای بیتوجهی به معاینات طب کار محسوب میشوند. به همین منظور اغلب کارفرمایان طب کار را به عنوان بخش مهمی از برنامه مدیریت ریسک و حفظ سرمایه انسانی خود قرار میدهند.
آیا اخراج به دلیل نرفتن به طب کار قانونی است؟
برای بسیاری از افراد ممکن است سؤال ایجاد شود که اگر به طب کار نرویم چه میشود؟ آیا معاینات و آزمایشات طب کار را انجام ندهیم اخراج میشویم؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که هر یک از این معاینات با هدف معینی انجام میشود که بیشتر برای تناسب کارکنان با شغل مورد نظر آنها صورت میگیرد و در برخی موارد اخراج به دلیل نتایج معاینات طب کار یا عدم حضور در این معاینات کاملاً قانونی و صحیح میباشد.
کاربرد سامانه سلامت سازمانی در طب کار
رکنان، مدیران و پزشکان ایجاد میکند تا پروندهای جامع و دیجیتال از سوابق سلامت و معاینات طب کار تشکیل دهند و امکان تصمیمگیری آگاهانهتر، سریعتر و مبتنی بر داده را برای کارفرمایان فراهم میکند.
چطور از عواقب نرفتن به طب کار پیشگیری کنیم؟
کارفرما و کارمند برای پیشگیری از عواقب نرفتن به معاینات طب کار، باید نقش خود را به درستی ایفا کنند؛ به عبارتی دیگر کارفرما موظف است بر اساس قانون، برنامه زمانبندی معاینات بدو استخدام، معاینات دورهای و قبل از تغییر شغل را تنظیم کند و با کارمندان هماهنگی لازم را انجام دهد و در صورت عدم حضور کارکنان در هر یک از مراحل معاینات و آزمایشات طب کار، طبق مقررات داخلی و قانونی کار، تذکر یا ممانعت موقت از کار را اعمال کند.
در حالی که کارکنان نیز باید اهمیت این معاینات را درک کرده و با آگاهی از اینکه این معاینات و آزمایشات برای حفظ سلامت طولانی مدت خود ضروری است، در زمانبندیهای اعلام شده به مراکز مورد تأیید مراجعه کنند.
سخن پایانی
همانطور که گفته شد، معاینات طب کار علاوه بر اینکه یک الزام قانونی است، یک ابزار حیاتی برای حفظ سلامت کارگران و ایمنی محیط کار نیز محسوب میشود. و نرفتن به این معاینات و انجام ندادن آزمایشت طب کار میتواند جریمههای قانونی، خطرات سلامتی غیرقابل جبران، عدم پوشش بیمهای، احتمال اخراج، و افزایش هزینههای اقتصادی به همراه داشته باشد؛ بنابراین، هم کارفرما و هم کارگر باید به اهمیت و ضرورت انجام این معاینات توجه کرده و از حضور در آنها اطمینان مطمئن شوند.