کد خبر: 184939
A

وزیر ورزش: فوتبال ما استانداردهای لازم را ندارد/ عربستان فوتبال دنیا را زیر سوال برده است

وزیر ورزش در جمع مدیران فوتبالی گفت: اگر می‌بینید که من بعضا برای حل مشکل استقلال و پرسپولیس جلسه می‌گذارم نشان می‌دهد که فوتبال ما هنوز استانداردهای لازم را کسب نکرده است.

وزیر ورزش: فوتبال ما استانداردهای لازم را ندارد/ عربستان فوتبال دنیا را زیر سوال برده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ وزیر ورزش و جوانان در دیدار با مدیران باشگاه‌های لیگ برتری فوتبال در مورد بیان کرد: فوتبال فراتر از یک ورزش است و در راستای مسئولیت اجتماعی خود می‌تواند کمک‌های بسیار بزرگی را به توسعه ورزش و توسعه اجتماعی بکند.

او ادامه داد: برای اینکه فوتبال به استانداردهای لازم برسد به قوانین و مقراراتی نیاز دارد که بخشی از آن توسط FIFA و AFC و بخشی توسط فدراسیون‌های ملی تصمیم‌گیری می‌شود.  

ویزر ورزش با بیان اینکه هر کشوری که خود را به این استانداردها نزدیک کند، ثبات لازم را ایجاد کرده است، تاکید کرد: اگر می‌بینید که من بعضا برای حل مشکل استقلال و پرسپولیس جلسه  می‌گذارم نشان می‌دهد که فوتبال ما هنوز استانداردهای لازم را کسب نکرده است.  

عربستان فوتبال دنیا را زیر سوال برده است

وزیر ورزش ادامه داد: اگر بتوانیم قوانینی را حاکم کنیم که این استانداردها را داشته باشیم به اصل موضوع که توسعه ورزش است‌، می‌رسیم. فوتبال از اهمیت بالایی برخوردار است و همه مردم به نوعی با آن زندگی می‌کنند مخصوصا در سطوح ملی. در سطح باشگاهی هم که طرفداران دنبال می‌کنند. در بازی سپاهان با تراکتور دیدید که چقدر طرفدار حضور پیدا کرد. شاید این ظرفیت در کمتر کشوری وجود داشته باشد. 

هاشمی به بیان استانداردهای فوتبال پرداخت و گفت: یکی از استانداردهای لازم فوتبال کشور ما حق پخش تلویزیونی، نظام جامع باشگاه‌داری و فیرپلی مالی است که در فوتبال اروپا سال‌هاست اجرا می‌شود اما در سطح قاره مشکل داریم. مثلا عربستان اقداماتی انجام داده که فوتبال دنیا را با پول‌هایی که در ورزش خود تزریق کرده‌ زیر سوال برده است. شاید در کوتاه مدت مسیر روشنی برایشان داشته باشد اما در بلند مدت خیلی جواب نمی‌دهد. این ناشی از این است که در سطح قاره هم گاهی استانداردهای لازم را نداریم.

می‌توانیم معضلات کلان فوتبال را حل کنیم

سجادی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد هزینه نکردن دولت در ورزش حرفه‌ای، تاکید کرد: فدراسیون فوتبال متولی فوتبال کشور است و به تبع آن باشگاه‌ها می‌توانند شخصیت بدهند. هر چقدر به باشگاه‌ها توجه شود می‌توانیم فوتبال بهتری داشته باشیم.

او با بیان اینکه باید دنبال معضلات کلی فوتبال باشیم و نقش دولت و مجلس در حل آنها اثرگذار باشد، ادامه داد: گاهی مسائل و مشکلات توسط مجمع فدراسیون قابل حل است اما گاهی دستورات حاکمیتی نیاز است که این نقش دولت و قوه مقننه می‌تواند کمک کند. بنابراین ما آمادگی داریم که معضلات کلان را شناسایی کنیم و با توجه به ارتباط خوبی که مجلس و دولت با هم دارند از این ظرفیت استفاده خوبی ببریم. 

گردش مالی لیگ فوتبال دو هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان است

وزیر ورزش در مورد آیین‌نامه مالی بازی جوانمردانه گفت: معمولا این آیین‌نامه به دست هیات وزیران می‌رسد اما از آنجایی که فوتبال خواسته خودش برای خودش تصمیم بگیرد خواهش کردیم در نهایت به دست مجمع برسد. حس کردیم اگر ما و فدراسیون بدون مشورت باشگاه‌ها که صاحبان اصلی فوتبال کشور هستند،  آیین‌نامه‌ای در این زمینه بنویسیم، شاید خروجی آن مناسب نباشد و قابلیت اجرا پیدا نکند. بنابراین خواستیم از ابتدا با مشورت و همراهی شما باشد و بعد از تصویب در مجمع عمومی به ملاک عمل تبدیل خواهد شد.

او ادامه داد: ما در کنار باشگاه‌های فوتبال کشور هستیم. موفقیت شما موفقیت ورزش و فوتبال کشور است. وقتی چیزی حدود دو هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان گردش مالی یک فصل لیگ برتر است، نشانگر این است که فوتبال دارای اهمیت بسزایی است. شاید در هیچ بنگاه اقتصادی اینقدر گردش مالی وجود نداشته باشد. بنابراین باید از این فرصت استفاده کنیم.

وظیفه دولت تیمداری و باشگاه داری نیست

هاشمی با بیان اینکه وزارت ورزش به عنوان نماینده دولت آمادگی دارد تمام قد کنار همه باشگاه‌ها باشد، تاکید کرد: اگر یک زمانی بحث باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌شود به این دلیل است که در گذشته این مالکیت متعلق به این مجموعه بوده است. معتقدیم که وظیفه وزارت ورزش تیمداری و باشگاه‌داری نیست بلکه توسعه ورزش در همه بخش‌ها و کمک به تیم‌های ملی است. تیمداری وزارت ورزش با اصول ورزش سازگاری ندارد. باید به سمتی برویم که باشگاه‌ها خصوصی شوند که این ظرفیت با استانداردسازی اتفاق می‌افتد.

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر