کد خبر: 110693
A

محسنی اژه ای: صلح و سازش خیر و برکت دارد/ ضوابط دنیا به شکلی است که نمی توانیم خارج از نظامات داوری عمل کنیم

معاون اول دستگاه قضا گفت: تجربه ثابت کرده آنچه توسط سازش و صلح انجام می شود خیر و برکت دارد و خیلی از این برکات در حکم قاضی نیست. خیر و سازش مبنای شرعی دارد، ضوابط دنیا به شکلی است که نمی توانیم خارج از نظامات داوری عمل کنیم.

 محسنی اژه ای: صلح و سازش خیر و برکت دارد/ ضوابط دنیا به شکلی است که نمی توانیم خارج از نظامات داوری عمل کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه، در نشست خبری آیین افتتاح سازمان داوری اظهار کرد: طبق قانون اساسی اقتصاد مورد توجه بوده و مسئله اقتصاد در همه مکتب ها از موضوعات مهم است و بدون استقلال در اقتصاد، استقلال سیاسی تکمیل نمی شود؛ اگر استفلال سیاسی می خواهیم باید به تولید خودمان متکی باشیم.

اژه ای افزود: نمی توانیم عزت را با نیازمندی به دیگران تجربه کنیم، در طول ۴۰ سال گذشته در تعاونی ها موفق نبودیم و باید بیش از این کار کنیم تا آنچه مورد نظر قانون گذار بوده، میسر شود و نقش اصلی تعاونی ها در اقتصاد کشور واقعی شود، امروز سهم تعاونی در اقتصاد چقدر است؟ چگونه مشکلات حل می شوند؟ آیا به قوانین عمل شده و آنها کافی هستند؟

معاون اول دستگاه قضا اظهار کرد: تعاون و همکاری از دیدگاه اسلام و عقلا بسیار حائز اهمیت است و در هر کاری ملت، تعاون داشته باشند کارها سریع تر انجام می شود.

او خاطرنشان کرد: در راستای اصل انتخاب افراد هم امری عقلایی وجود دارد، اگر فرد یا جمعی تصمیمی بگیرد و بر اساس تصمیم خود عمل کند، خوشحال و مسرور جلو می رود اگر با شکست هم، مواجه شود باز هم از دیگران ناراحت نمی شود.

محسنی اژه ای یادآور شد: اصل داوری مورد بحث نیست و شرایط داور مهم است، نفوذ رای داور اهمیت دارد. در این مقطع زمانی که مسئله اقتصاد به عنوان جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه در اولویت کشور است، ملزم هستیم قدم های بلندی برداریم.

او افزود: در برنامه ششم توسعه، توسعه نهاد داوری تبیین شده و ملزم به توسعه و ساماندهی در این امور هستیم.

او افزود: داوری باید مورد استقبال مردم قرار بگیرد، چرا تا به امروز استقبال نشده است؟ در بخشی ما مقصر هستیم که به درستی داوری را تبیین نکردیم و برای آن ساز و کار شفاف ایجاد نکردیم.

محسنی اژه ای با تاکید بر اینکه باید بررسی شود چرا پیش از این مردم از داوری استقبال نکردند، اظهار کرد: باید دلایل کاملا بررسی و کاستی ها جبران شود، مشخص است عملکردها برای مردم شفاف نشده تا مردم به داوری مراجعه کنند. قوانین و مقررات هنوز بروزرسانی نشده اند و نیاز به اقدام دارند.

او ادامه داد: در مقدمات امر، توجه کنیم که داور متخصص و‌ امین باشد و باید همه موارد را رعایت کنیم. باید بررسی کنیم در داوری های ما چقدر رای داور فصل الخطاب بوده است.

اژه ای در پایان گفت: هرچه بیشتر بتوانیم در هر زمینه ای از ظرفیت های مردمی استفاده کنیم به نفع دستگاه قضا، طرفین دعوا و کشور است . اگر بتوانیم سازمان داوری را با قوانینی محکم بنا کنیم و‌توسعه بدهیم یقینا به نفع کشور است.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر