کد خبر: 113028
A
دیده بان ایران:

گزارشی میدانی از اعتراضات مردم خوزستان در گفتگو با یک جوان دهه هفتادی شهر ایذه/ اینجا عصرها «حکومت نظامی» می شود/ زخمی ها از ترس بازداشت به بیمارستان نمی روند/ ما جدایی طلب نیستیم و روی خاکمان غیرت داریم/ هیچ اسلحه‌ای در دست معترضان نبود

هیچ اسلحه‌ای در دست معترضان نبود، با اینکه مردم این منطقه به خاطر بافت سنتی توی خانه هایشان اسلحه دارند اما هیچکس ازش استفاده نکرد، تظاهرات کاملا مسالمت آمیز است، شاید بخاطر سابقه سرکوب و بازداشت های وحشتناک سال ۹۶ باشد. نیروی خارجی و خرابکاری هم در کار نبود، همه مردم عادی بودند که ‌به خاطر شرایط سخت زندگی و معیشتی صدایشان در آمده. فقط هم خوزستان نیست، کل مملکت به جز چند استان که از امکانات خوبی برخوردارند بقیه در حال رسیدن به مرز انفجار هستند. مملکت مثل دیگ زودپزی شده که سوپاپ هایش بسته شده و هر لحظه امکان انفجار هست.

گزارشی میدانی از اعتراضات مردم خوزستان در گفتگو با یک جوان دهه هفتادی شهر ایذه/ اینجا عصرها «حکومت نظامی» می شود/ زخمی ها از ترس بازداشت به بیمارستان نمی روند/ ما جدایی طلب نیستیم و روی خاکمان غیرت داریم/ هیچ اسلحه‌ای در دست معترضان نبود

به گزارش دیده بان ایران؛ بیش از یک هفته از آغاز اعتراضات مردمی در استان خوزستان سپری شده است و طی این مدت روایت های مختلفی از دلایل شروع این اعتراض ها و نحوه برخورد ماموران امنیتی با آن منتشر شده است. به همین منظور پای صحبت یکی از جوانان دهه هفتادی شهر ایذه نشسته ایم که در تظاهرات‌های اخیر این شهر حضور داشته تا ضمن شنیدن درد دل هایش، گزارشی میدانی و مستقل از وقایع خوزستان نیز طی این گفت‌وگو با خبرنگار دیده بان ایران ارائه می شود.

فراخوان تظاهرات از طریق فضای مجازی شروع شد

ابتدا از او درباره چگونگی اعتراضات اخیر و فضای فعلی ایذه پرسیدم که گفت: تظاهرات ایذه که از طریق یک دعوتنامه عمومی توی فضای مجازی شروع شد، روز پنجم یا ششم شروع اعتراضات خوزستان بود، چون خودم از همان روز اول توی تظاهرات بودم. ایذه بخاطر داشتن سابقه تظاهرات مخصوصا در دی ماه ۹۶ که یک نفر هم کشته داد و بعدش به شدت برخورد شد، با کوچکترین حرکتی توسط مردم، به شدت مقابله می‌شود. عصرها ساعت ۶ به بعد کل بازار را تعطیل می‌کنند و خیابون‌های اصلی را می‌بندند و مغازه ها رو مجبور می‌کنند تا کرکره‌ها را پایین بکشند.

عصرها شهر مثل حکومت نظامی می‌شود

از او خواستم درباره نحوه برخورد نیروهای امنیتی با معترضان بیشتر توضیح دهد که ادامه داد: نیروی ضد شورش با دهها ماشین ضد شورش و آب پاش و...با کلی نیروی موتورسوار که از تهران آوردن توی شهر، هر روز مانور میدهند. دقیقا عصر به بعد مثل حکومت نظامی می‌شود و از مردم می‌خواهند که به بروند به خانه هایشان. معلوم است که نیروهای ضد شورش از تهران آمدند.

در مورد برخووردهای صورت گرفته با معترضان هم که شب اول دست نیروی انتظامی بود که خیلی مراعات میکردند. چون جمعیت خیلی زیادی شروع کردند به سر دادن شعارهای تند دادن علیه مسئولان و همچنین سردادن شعارهای ساختار شکن، از فردایش نیروی ضد شورش با تجهیزات سنگین آمدند ایذه؛ آنها اجازه کوچکترین تجمع را نمی دادند. متاسفانه همان شب اول یک جوان ۱۷ ساله به اسم بهمنی با گلوله  به شهادت رسید اما زخمی ها بالای ۲۰ نفر بودند که خیلی‌ها از ترس بازداشت بیمارستان نرفتند. شیوه ی  برخورد ها هم حضور پر تعداد نیروها و بستن فضاست،

ایجاد رعب و وحشت با مانور ماشین های ضد شورش و نیروهای ضد شورش تعداد بالا. اینترنت همراه قطع بود که بعد از ۴ روز تازه وصل شده اما وای فای(اینترنت خانگی) وصل بود.

مطالبه اصلی مردم آب است

پرسیدیم  مردم معترض چه می‌خواهند و چه مطالباتی دارند که پاسخ داد: مهم ترین مطالبات مردم که همان آب است البته این مطالبه می‌تواند بهانه ای برای ابراز مخالفت با دیگر مشکلات و سیاست ها باشد. سد و دریاچه کارون ۳ به عنوان بزرگترین سد بتنی خاورمیانه تنها ۳۵ کیلومتر با ایذه فاصله دارد، منتها هیچ سهمی از آب را به ایذه اختصاص ندادند و هنوز کشاورزی به صورت دیمی است. چون شغل اصلی مردم اینجا به علت نبود هیچگونه فرصت شغلی اعم از کارخونه یا تاسیسات نفتی اکثرا کشاورزی است. البته ایذه نیروی کار خیلی بالایی توی پروژه های نفتی و گازی دارد چیزی حدود ۳ هزار نفر نیرو فقط توی عسلویه مشغول به کار هستند که به خاطر اعتصابات برگشتند به خانه؛ از نیروی متخصص تا نیروی کارگر. مردم به جز مطالبه به حق شان چیز زیادی نمیخواهند، خوزستان به عنوان ثروتمند ترین استان کشور بیشترین تعداد فقیر و بیکار را دارد که با کمترین امکانات دارن زندگی می‌کنند. توی دمای ۷۰ درجه مرتب برق شان قطع می‌شود، در دهدز شهری که بین دریاچه های کارون ۳ و ۴ قرار دارد هنوز با تانکر آب می‌برند برای بعضی از خانه ها. مردم اگر رفاه داشته باشند، اگر امکانات داشته باشند اگر مشکلی وجود نداشته باشد که سرشان به زندگی خودشان گرم می‌شود.

بحث جدایی طلبی مطرح نیست

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ این جوان معترض درباره بحث های جدایی طلبی و حضور عوامل بیگانه تا چه حد روی اعتراضات اخیر تاثیر گذاشته است، می گوید: دلیل اصلی اعتراضات در شهر ایذه که اکثرا بختیاری هستند همراهی با برادران و خواهران عرب توی اعتراضات به بی آبی بود. اصلا تحت هیچ شرایطی بحث جدایی طلبی نیست، شما اگر در مورد قوم بختیاری و عرب این منطقه مطالعه داشته باشید متوجه می‌شوید که چه تعصبی روی کشور دارند و همیشه در حال دفاع از مرز و بوم ایران بودند. در میان اعراب هم بخش کوچکی شاید ادعای تجزیه طلبی داشته باشند ولی نه همه. فقط شهرهای عرب نشین نیست که ‌اعتراض کردند و به خیابون آمدند، شهرهای ایذه، دزفول، بهبهان، مسجدسلیمان، ماهشهر و... به عنوان شهرهای بختیاری نشین و لر نشین توی اعتراضات شرکت کردند و متاسفانه شهید هم دادند.

نام خفاجیه را اولین بار است که می‌شنوم!

پرسیدم در رسانه ها و فضای مجازی اسامی غیر رسمی شهر های استان خوزستان مطرح می‌شود مانند ‎خفاجیه، ‎محمره، ‎معشور و… آیا واقعا این اسامی مردمی است یا شیطنت جدایی طلبان است؟ می‌گوید: محمره که اسم قدیم و عربی خرمشهر است، معشور که خود مردم همان منطقه میگویند معشور وگرنه اکثرا میگویند ماهشهر، خفاجیه را اولین بار است که می‌شنوم.

مکان یا ساختمانی آتش نگرفت

از او پرسیدم آیا معترضان مکان های عمومی مثل بانک و ... را تخریب یا به آتش کشیده اند؟  می گوید: تخریب به آن صورت نه، فقط در حد ۳ یا  ۴ تا داستگاه ATM، آتش سوزی هم که نه، مکان یا ساختمانی آتش نگرفت، ولی شب اول جاده ایذه دهدز را با آتش زدن تایر بستند.

هیچ اسلحه‌ای در دست معترضان نبود

از او پرسیدم آیا معترضان اسلحه داشتند یا افراد مسلح و خرابکار بخصوص از کشورهای همسایه به نقل از برخی گزارش های صداوسیما به میان معترضان نفوذ کرده اند در اعتراضات؟ پاسخ می‌دهد: نه هیچ اسلحه‌ای در دست معترضان نبود، با اینکه مردم این منطقه به خاطر بافت سنتی توی خانه هایشان اسلحه دارند اما هیچکس ازش استفاده نکرد، تظاهرات کاملا مسالمت آمیز است، شاید بخاطر سابقه سرکوب و بازداشت های وحشتناک سال ۹۶ باشد. نیروی خارجی و خرابکاری هم در کار نبود، همه مردم عادی بودند که ‌به خاطر شرایط سخت زندگی و معیشتی صدایشان در آمده. فقط هم خوزستان نیست، کل مملکت به جز چند استان که از امکانات خوبی برخوردارند بقیه در حال رسیدن به مرز انفجار هستند. مملکت مثل دیگ زودپزی شده که سوپاپ هایش بسته شده و هر لحظه امکان انفجار هست.

اعتراضات کاملا مردمی است

از او پرسیدم گروه خاصی از اپوزیسیون هست که اعتراضات را رهبری کند و در فراخوان ها به مردم خط بدهد مثل سلطنت طلب ها یا مجاهدین یا جدایی طلب ها و ... اصلا این گروه ها طرفداری دارن توی خوزستان؟ پاسخ می‌دهد: اعتراضات کاملا مردمی است، مجاهدین که شاید در حد صفر درصد اینجا طرفدار داشته باشند؛ اما بخاطر فضای مجازی و تبلیغات درباره شرایط کشور پیش از انقلاب نسل جدید که طرفدار سلطنت باشد اینجا خیلی زیاد شده است. برخلاف بزرگ تر ها که علاقه ای ندارند به سلطنت؛ منتها جوانان هم هیچ ارتباطی با سران سلطنت طلب خارج کشور ندارند و بیشتر لجبازی با بزرگ ترها است. ببینید اینجا مردم توی شرایط سختی زندگی می‌کنند، اکثر جوان ها بیکارند، برا مردم فرق ندارد چه کسی سر کار باشد، نظام اسلامی باشد یا شاهنشاهی، چپ باشد یا مارکسیست؛ فقط کسی باشد که برایشان کاری انجام بدهد.

فرستادن آب معدنی توهین به مردم خوزستان است

از او پرسیدم حضور نیروهای جهادی بسیج و همچنین حضور مسئولان دولتی تا چه حد به مردم خوزستان کمک کرده، آیا مسئولان بازدید میدانی از شرایط مردم معترض داشته اند؟ پاسخ می‌دهد: بنظرم فقط شوآف است، چون مشکل ریشه ای تر از این حرفاست. مثل فرستادن آب معدنی که توهین به مردم خوزستان است. مشکل اینجا خیلی فراتر از این حرف هاست. مشکل خشک شدن کارون است. مشکل بردن آب کارون برای فلات مرکزی و استان های مرکزی است. مشکل ساختن بی رویه سد توی استان است و ندادن حق آبه به خورستان. این مشکلات با آب معدنی و حضور جهادی سپاه و بسیج حل نمی‌شود. به قول دوستان خوزستان صد ساله است که میز این مملکت را حساب میکند. خودتان می‌گویید مسئول، مسئول به فکر پست خودش است. مردم خوزستان تنها هستند. به خاطر پسر ۱۷ ساله ای که توی تظاهرات کشته شد، گفتند استاندار آمده با طایفه ای که هادی بهمنی جز آن بود صحبت کرده برای آرام کردن فضا؛ اما حضور میدانی مسئولان را کسی ندیده!

حرف مردم خوزستان را به گوش بقیه برسانید

این نوجوان معترض در پایان گفت: لطف میکنید که حرف مردم خوزستان را به گوش بقیه میرسانید. مردم خوزستان توی طول تاریخ چه اعراب و چه بختیاری و چه فارس حافظ ای مرز و بوم بودند و هیچکدام حاضر به جدایی یک سانت از خاک ایران نیستند؛ و حرف آخر اینکه ظلم هیچوقت پایدار نیست.

 

منبع: دیده بان ایران- امیرحسین مصلی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر