کد خبر: 122294
A
دیده بان ایران؛ ماجرای ممنوعیت نامگذاری اصناف با گویش های محلی و اقوام را بررسی کرد؛

استفاده از اسامی اقوام و گویش های ایرانی در نامگذاری تابلوهای اماکن در همه مناطق ایران امکان پذیر نیست/ اصناف مجاز به استفاده از نام های ترکی، لری، کردی، بلوچی، کرمانی، گیلکی و... در همه شهر های ایران نیستند+ سند

با وجود تکذیب اداره اماکن، که روز گذشته رسانه ها آن را منتشر کردند، استفاده از اسامی محلی فقط در همان منطقه یا استان "بلا مانع" است. مثلاً در شهری مانند تهران نامگذاری اصناف با اسامی ترکی، کردی، بلوچی، لری، گلیکی و.... ممنوع است. گزارش تحقیقی دیده بان ایران نشان می دهد تکذیبیه روز گذشته که در رسانه ها به صورت منتشر شد، واقعیت را بیان نمی کند...

  استفاده از اسامی اقوام و گویش های ایرانی در نامگذاری تابلوهای اماکن در همه مناطق ایران امکان پذیر نیست/ اصناف مجاز به استفاده از نام های ترکی، لری، کردی، بلوچی، کرمانی، گیلکی و... در همه شهر های ایران نیستند+ سند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛با وجود تکذیب اداره اماکن، که روز گذشته رسانه ها آن را منتشر کردند، استفاده از اسامی محلی فقط در  همان منطقه یا استان "بلا مانع" است. مثلاً در شهری مانند تهران نامگذاری اصناف با اسامی ترکی، کردی، بلوچی، لری، گلیکی و.... ممنوع است. گزارش تحقیقی دیده بان ایران نشان می دهد تکذیبیه روز گذشته که در رسانه ها به صورت منتشر شد، گویای واقعیت موجود نیست.

روزگذشته خبری در خروجی برخی خبرگزاری ها به نقل از سرهنگ نادر مرادی رئیس پلیس اماکن منتشر شد مبنی بر  اینکه "مرجع نامگذاری واحدهای صنفی وزارت ارشاد است و طبق بخشنامه‌ای که این وزارتخانه به پلیس ابلاغ کرده است، واحدهای صنفی باید نامی که برای خود انتخاب می‌کند حتماً فارسی باشد." (اینجا)

هر چند این خبر بعد از ظهر دیروز تکذیب شد و رئیس پلیس اماکن تهران مدعی شد، مصاحبه اش با خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی درست نبوده و او نگفته استفاده از نام‌ها با گویش‌های ترکی لری گیلکی و .... در تهران ممنوع است!

خبرنگار دیده بان ایران برای بررسی ادعای، ماجرای نامگذاری سردر اماکن در سامانه "سردر اصناف" (http://sardarasnaf.ir) ثبت نام و مراحل نامگذاری را مطابق مستندات گزارش انجام داد. 

بنابر این گزارش در «قانون‌ ممنوعیت‌ به‌‌کارگیری‌ اسامی‌، عناوین‌ و اصطلاحات‌ بیگانه‌» که در همان سایت بازگذاری شده در ماده‌ (۶) آن آمده است: «  افرادی‌ که‌ علاوه‌ بر زبان‌ فارسی‌ به‌ یکی‌ از زبان‌های‌ خاص‌ اقلیت‌های‌ دینی‌ شناخته‌ شده‌ در قانون‌ اساسی‌ یا گویش‌های‌ محلی‌ و قومی‌ رایج‌ در بعضی‌ مناطق‌ ایران‌ سخن‌ می‌گویند، مجازند از اسامی‌ خاص‌ متعلق‌ به‌ آن‌ زبان‌ یا گویش‌ در نامگذاری‌ خدمات؛ محصولات‌ و مؤسسه‌ها و اماکن‌ مربوط‌ با درج معنا و خاستگاه به‌ خود در همان‌ مناطق‌ استفاده‌ کنند."

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ استفاده از اسامی غیر فارسی مانند: ترکی، لری، کردی، بلوچی، کرمانی، گیلکی و... در همه مناطق ایران امکان پذیر نیست.

در سامانه اصناف اسامی مقابل اسامی محلی و بومی "فقط در محل استان خودشان بلا مانع است" درج شده است. 

همچنین در ماده ۵ و ۶ قانون نامگذاری موسسات و نهادهای و خیابان‌ها و ... که در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز موجود است، تاکید شده که اسامی محلی شهرهای دیگر برای مناطق مختلف استفاده شود اما در مرکز صرفا از اسامی فارسی استفاده شود.

6

5

3

2

1

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر