کد خبر: 30611
A
یک فاجعه زیست محیطی بزرگ

سد پسماند "سرب" در بلده شکست/ خطر شیرابه های سربی برای خزر

صبح گاه چهارشنبه سد خاکی منطقه دیمارونی شکست. به دنبال شکسته شدن سد خاکی منطقه " دیماردنی" در روستای "کلاونگاه" از توابع نور آمل در استان مازندران، پساب کارخانه سرب دماوند (دونای سابق) که طی سالیان طولانی به دریاچه و زمین های اطراف تخلیه می‌شد به زمین های کشاورزی، اراضی مرتعی و دشت های حاشیه روستا سرازیر شده و آنها را آلوده کرده است....

سد پسماند "سرب" در بلده شکست/ خطر شیرابه های سربی برای خزر

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ به نقل از اسکان نیوز این حادثه در ساعت 4 بامداد و پایین دست "کارخانه سرب دماوند(دونای سابق) در روستای "کلاونگاه" رخ داد و نزدیک به 4 کیلومتر از اراضی و مراتع اطراف را متاثر کرد. اگر چه این رخداد در ظاهر خسارت جانی نداشت؛ اما آلودگی های خاک، محصولات کشاورزی و هوا آثار زیانباری بر سلامت و بهداشت محیط و شهروندان خواهند گذاشت. در همین حال گزارش ها حاکی است این کارخانه طی سال های فعالیت خود، سیستم تصفیه فاضلاب نداشته و پساب های آلوده به سرب خود را به اطراف و زمین های کشاورزی پایین دست که تنها چند متر با آن فاصله دارند رها کرده است. این در حالی است که سرب یکی از مواد بسیار خطرناک است.

ایمان پورانی عضو شورای روستای کلاونگا بخش بلده شهرستان نور درباره این حادثه به اسکان نیوز گفت: " ساعت 4 صبح بود که سد خاکی پسماندهای کارخانه سرب ترکید و میزان زیادی شیرابه های سربی که پشت آن بود به اراضی اطراف سرازیر شد."

او با بیان اینکه این پسماندها علاوه بر آلوده کردن خاک، سفره های زیرزمینی آب، محصولات صیفی زمین های اطراف را نیز آلوده کرده است گفت :" این سرب ها د حال وارد شدن به رودخانه و سپس دریای کاسپین (خزر) است."

عضو شورای اسلامی روستای کلاونگا در تشریح فعالیت های این معدن گفت:" در حدود 30 سال است است که این معدن در حال فعالیت است ولی متاسفانه سیستم تصفیه فاضلاب ندارد و پسماندهای خود را به اطراف ریخته است. بارها از مسوولان خواسته ایم این موضوع را بررسی و مشکل را چاره کنند، اما متاسفانه رسیدگی نکردند."

او همچنین گفت:" در روستای ما طول عمر افراد کوتاه است؛ به طوری که ما در روستا افراد سالخورده به ندرت داریم. همچنین اکثرا دچار بیماری های تنفسی و دیگر بیماری ها هستند. از مسوولان می خواهیم که رسیدگی کنند."

پورانی با تاکید به اینکه تمام درآمدها و سود این صنعت در منطقه فقط برای خود کارخانه و صاحبان آن است و مشکلات و بیماری های آن مال اهالی گفت:" با این همه درآمد و تخریبی که این معدن برای ما دارد اما روستای ما حتی آسفالت نشده و جز آسیب های مختلف، نفعی از این معدن به ما نرسیده است. کامیون های این کارخانه ار دل روستای ما رد می شوند و خاک و سرش به سر ما می ریزد اما فایده ای برای ما نداشته است."

سرب یکی از عناصر بسیار سمی است که از عوامل بیماری های مختلف از جمله کم خونی یا آنمی، نارسائی های کبدی و کلیوی به شمار می رود. ناراحتی های گوارشی و یا بیماری التهاب مغز (encephalopath) را در بر دارد. همچنین موجب مرگ زودرس یا صدمات مغزی دائم در کودکان می شود. مسمومیت مزمن سرب، به مرور زمان اتفاق می افتد. در این صورت، این عارضه را از طریق علائم و نشانه هایی نظیر سردرد، خارش، تغییر در رفتار و خلق و خوی، یبوست، کاهش در توانایی های عصبی، درد شکم، کاهش وزن، خستگی مفرط و مسائل مربوط به دردهای عضلانی و عصبی می توان تشخیص داد. یکی دیگر از مسائل مربوط به آلودگی سرب، پوسیدگی دندان در کودکان است.

 

بر اساس آمار های بدست آمده از مناطقی که در آنجا فعالیت های معدنی جهت استخراج فلزات پایه انجام می شود، پوسیدگی دندان در کودکان بسیار زیاد است و خاک های کشاورزی و باغچه ها در این مناطق به فلزات سنگین آلوده اند. در این خصوص، آلودگی سرب از میزان قابل توجهی برخوردار بوده است.

آب شرب یکی از منابع مهم ورود سرب به بدن انسان است. این عنصر می تواند از منابع طبیعی و یا تانکر های سربی، لوله های سربی وارد آب جاری و یا نزوالت جوی شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • اکبر

    سلام . حالا محبط زیست به کنار لااقل شرکت و بنیاد مستضعفان به حال ضرر و زیان کشاورزان روستا باشد . چرا باید بی مبالاتی برخی سلامت ما را تهدید کند . با تشکر از اهتمام و دلسوزی سایت شما .

  • تورانی

    سلام . بابا تو را خدا این چه گرفتاری است که شرکت دماوند برای ما درست کرده . دلمان خوش بود بنیاد به کار این شرکت نظارت دارد . لطفا رسیدگی و کمک فرمایید .

  • کشاورز

    واقعا دست مدیران و مهندسان شرکت درد نکند با این همه تخصص و دلسوزی

  • از اهالی

    اهالی هم با ادب و آرامش و هم روشهای دیگر اعتراض کرده اند اما گویا بنیاد مستضعفان آنقدر کار و وظایفش زیاد است که حتی فرصت توجه به عملکرد مدیران و نمایندگانش ندارد . خدا خیرشان دهد با این همه خدمت رسانی!!

  • سهامدار کدما

    با سلام . این بنیاد مستضعفان که ادعای سهام حداکثری و مدیریت بهینه دارد نه خودش بلد است درست کار کند و نه میگذارد دیگران کارکنند . بابا اشتباه کردیم سهامدار جایی شدیم که سهامدار غالبش بنیاد مستضعفانه؟!؟! یکی بیاد این سهام را بخره ما راحت بشیم لااقل . حالا ضرر به محیط زیست مردم هیچ

ارسال نظر