کد خبر: 85178
A

مصطفی نیاز آذری با پرونده هایی مانند تخلفات دریافت ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد و واردات ۲ و نیم تن طلا از دبی چطور آزاد شد؟/ طبری:ما بچه محل بودیم!

در جلسه دادگاه امروز قهرمانی نماینده دادستان به ذکر جزئیاتی از فساد‌های اقتصادی مصطفی نیاز آذری پرداخت و گفت: در سال ۹۰ گزارشی از وزارت اطلاعات به دستگاه قضایی پیرامون فساد گسترده اقتصادی نیاز آذری ارجاع می‌شود؛ در آن پرونده اعلام می‌شود نیاز آذری اتهامات گسترده‌ای از جمله قاچاق، پولشویی، گشایش اعتبار اسنادی با اسناد واهی، تسهیلات مجرمانه و رشاء داشته است. اما وی پس از مدتی آزاد می شود..

مصطفی نیاز آذری با پرونده هایی مانند تخلفات  دریافت ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد و  واردات ۲ و نیم تن طلا از دبی چطور آزاد شد؟/ طبری:ما بچه محل بودیم!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در جلسه دادگاه امروز قهرمانی  نماینده دادستان به ذکر جزئیاتی از فساد‌های اقتصادی مصطفی نیاز آذری پرداخت و گفت: در سال ۹۰ گزارشی از وزارت اطلاعات به دستگاه قضایی پیرامون فساد گسترده اقتصادی نیاز آذری ارجاع می‌شود؛ در آن پرونده اعلام می‌شود نیاز آذری اتهامات گسترده‌ای از جمله قاچاق، پولشویی، گشایش اعتبار اسنادی با اسناد واهی، تسهیلات مجرمانه و رشاء داشته است.

نماینده دادستان تصریح کرد: در آن مقطع نیاز آذری از ارائه گزارش وزارت اطلاعات به دستگاه قضایی مطلع می‌شود و بلافاصله اقدام به خروج از کشور می‌کند، اما در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر و بازجویی می‌شود؛ همچنین در بازرسی از منزل نیاز آذری چند قبضه سلاح نیز کشف می‌شود؛ لذا نیاز آذری در اختیار ضابط قضایی قرار می‌گیرد.

قهرمانی ادامه داد: نیاز آذری در ابتدای تحقیقات اقرار‌های خوبی می‌کند؛ در رابطه با گشایش اعتبارات اسنادی توسط نیاز آذری، باید بگویم که وی شرکتی با نام ویزور را در دبی تأسیس می‌کند که سهامداران این شرکت یک آقا و همسر نیاز آذری بودند. نیاز آذری پس از ثبت شرکت ویزور، در وزارتخانه مربوطه اقدام به ثبت سفارش و اعلام می‌کند قصد دارد کالا‌های متعددی از جمله طلا و شکر و برنج وارد کند؛ لذا در بانک عامل اقدام به گشایش اعتبار کرده و ارز دولتی را دریافت می‌کند. حسب تحقیقات بازپرس، نیاز آذری ۱۵۱ فقره گشایش اعتباری داشت که البته ما تحقیق کردیم و متوجه شدیم گشایش‌های اعتباری او ۳۳۱ فقره بود؛ علی ای حال نیاز آذری از بانک عامل ارز دولتی را دریافت و این ارز را به حساب شرکت ویزور که برای خودش بود منتقل می‌کند.

قهرمانی در ادامه بیان داشت: خب در اینجا نیاز آذری باید کالا‌هایی اعم از طلا یا برنج را وارد کشور می‌کرد، اما حسب اقاریر خودش، ارز‌های دریافتی را در صرافی‌های دبی به فروش رساند و بنا شد ریال آن را در ایران تحویل بگیرد؛ نیاز آذری برای اینکه کالا وارد کشور کند با یک متهم اقتصادی دیگر که در دبی طلا داشت، توافق مجرمانه‌ای را صورت می‌دهد و به او می‌گوید تو طلاهایت را به من بده تا من آن‌ها را به ایران منتقل کنم، سپس این طلا‌ها را در فرودگاه امام خمینی (ره) به تو تحویل می‌دهم و درصدی نیز به تو سود پرداخت می‌کنم.

نماینده دادستان تصریح کرد: آن متهم اقتصادی طلا‌ها را به نیاز آذری می‌دهد و بارنامه‌های جعلی صادر می‌کند؛ میزان این طلا‌ها ۲ تن و ۴۰۴ کیلوگرم بود که ظاهراً برای نیاز آذری بود، اما در واقع متعلق به آن متهم اقتصادی بود؛ آن‌ها برگه سبزی گمرکی خود را به بانک می‌برند و بانک اسناد مربوطه را صادر می‌کند و او نیز طلا‌های خود را تحویل می‌گیرد.

قهرمانی بیان داشت: بنابراین نیاز آذری ارز دولتی دریافت کرده و این ارز را در بازار آزاد به فروش رسانده است، این اقدامات نیاز آذری موجب شد او یکباره صاحب درآمد نجومی شود در حالی که آخرین مدل ماشینی که او سوار می‌شد پراید بود؛ علی ایحال نیاز آذری دستگیر می‌شود و به جرایم خود اقرار می‌کند و پس از آن فرد مورد اشاره نیز دستگیر می‌شود.

 
ارتباط طبری و نیازآذری و زمین هایی که متهم مدعی است شالیزار هستند

نماینده دادستان بیان کرد: از اسناد مکشوفه از دفتر نیاز آذری مشخص شد که طبری در ۱۵ فقره و جمعا ۵۴۰ میلیون تومان بابت سود پولهایش دریافت کرده است. سال ۹۴ نیاز آذری از کل اتهامات تبرئه و همان سال ۵ فقره زمین جمعا به میزان ۱۵ هزار متر از شخصی دیگر به همسر متهم طبری منتقل می‌شود. طبق گزارش اتحادیه املاک عرصه این زمین‌ها ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است. حالا سوال این است چطور این ملک منتقل شده است؟ طبری می‌گوید که زمین‌های آنجا شالیزار است و در کلیپی نشان می‌دهد که آیا زمین شالیزار است یا خیر.

قهرمانی افزود: طبری در دفتر اسناد رسمی ۷۱۸ تهران حاضر می‌شود.

نماینده دادستان بیان کرد: طبری ۵ فقره وکالت به افراد دیگر می‌دهد که پیگیر زمین باشند که سه فقره از آن وکالت‌ها را به برادر همسر نیاز آذری می‌دهد. طبری در دفترخانه حاضر می‌شود و دفتردار به او اعلام می‌کند باید اشخاص خودشان وکالت دهند که در این زمینه صاحب دفترخانه اظهار داشت طبری مرا تهدید کرد که تماس می‌گیرم که دفترخانه‌ات را ببندند.

وی ادامه داد: طبری به جای همسرش اثر انگشت قید می‌کند و حتی در برخی موارد اثر انگشت دست چپشان را درج می‌کند که در این زمینه ۵ فقره جعل مرتکب می‌شوند. در این باره طبری به شخصی که کارمند قوه قضاییه بوده وکالت می‌دهد و ۱۵ روز مرخصی می‌دهد تا نقشه برداری ملک انجام شود. این فرد عنوان کرده طبری حتی برای پیگیری امور نیز به مدیر ثبت آنجا زنگ زد و کارمند قوه قضاییه اظهار کرده طبری گفته این ملک برای همسر شهید است. حتی تصاویری وجود دارد که طبری دستش را روی برگه نقل و انتقالات می‌گذارد و عکس می‌گیرد. در گزارش ناجا هم آمده که اثر انگشت‌ها با اثر انگشت همسر طبری مطابقت ندارد.

قهرمانی با اشاره به رعایت اخلاق در دستگاه قضا خاطر نشان کرد: در این فرایند می‌توانستیم همسر و دختر‌های آقای طبری را بازداشت کنیم. اما ما همسر وی را آوردیم و اظهار بی اطلاعی کرد. اخلاق رعایت و با افتخار قرار منع تعقیب صادر شد.

وی افزود: رشوه‌ها به اینجا ختم نمی‌شود و طبری از نیاز آذری می‌خواهد یک ویلا ساخته شود که در این باره نیاز آذری با شخصی قرارداد ساخت ویلا به مبلغ ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان امضا و طبری در ساخت و ساز ملک دخالت و خودش را به عنوان حسینی معرفی می‌کند. چطور طبری می‌گوید که سودی نگرفته است؟ ساخت و ساز به طبری چه ارتباطی داشته که بر آن نظارت می‌کرده است؟

نماینده دادستان با اشاره به ملک مذکور (ملک واقع در بابلسر) گفت: این ملک بسیار مرغوب است و در سال ۹۸ ارزش ملک ۴۲ میلیارد تومان بود. این ملک سه طبقه دارد که همراه با استخر ۴ طبقه می‌شود. ۱۲ اتاق مستر در آن وجود دارد. حتی سرایدار ملک هم گفته حقوقش را از شخصی به نام حسینی دریافت می‌کرده و مالک ملک نیز حسینی است. در بررسی‌ها مشخص شد طبری خودش را به عنوان حسینی معرفی نموده است.

در ادامه کلیپی در خصوص ویلای اکبر طبری که مصطفی نیاز آذری به او داده بود پخش شد. پس از اتمام پخش کلیپ مذکور نماینده دادستان خطاب به متهم طبری گفت: اگر ملک برای شما نیست چرا نظارت می‌کردید؟

وی در ادامه و در خصوص مصطفی نیازی آذری نیز عنوان کرد: در پرونده قاچاق اصلا رسیدگی انجام نشده و در حال حاضر در مسیر تحقیقات قرار داریم و در موارد دیگر نیز درخواست اعمال ماده ۴۷۷ داده شده که در صورت لزوم اعلام می‌شود.

 
ادعاهای کذب درباره مالکیت ویلای لوکس از زبان طبری

در این بخش از جلسه دادگاه متهم طبری ضمن قرارگیری در جایگاه گفت: چه عیبی داشت که خود را معرفی کنم.

وی تصریح کرد: تاکید می‌کنم اکنون موضوع رسیدگی به تخلفات نیاز آذری مطرح است و به من ربطی ندارد، هر کس باید خود جواب اعمالش را دهد.

رییس دادگاه در این بخش از جلسه از متهم طبری خواست در مورد ارتباط خود با فردی دیگر توضیح دهد.

متهم طبری پاسخ داد: این فرد کارشناس دادگستری بود.

قاضی بیان کرد: حسب اظهارات کارمند قوه قضاییه این فرد گفته که شما به او گفته‌اید که آن ویلا متعلق به همسر شهید بوده است که در ایران نبوده.

متهم طبری گفت: گفتم مال یک خانمی است که در ایران نیست و این بخش از آن که درایران نبوده. درست گفتم چرا که صاحب اصلی آن نیاز آذری است که در ایران نیست.

قاضی بابایی اذعان کرد: زمانی که املاک به نام خانم شما بوده چطور؟

متهم طبری بیان کرد: نیاز آذری از کانادا زنگ زد و گفت همسایه هر روز می‌آید و می‌گوید به ملک من ۳۰ متر تجاوز کردی. به من گفت یک کارشناس بفرست و من نیز کارمند را فرستادم.

قاضی گفت: چرا همسرتان از موضوع ویلا اطلاعی نداشته است؟

متهم طبری گفت: نیازی نبود که بداند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر