کد خبر: 105842
A

در همان ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس دنیاگیر کرونا، همه خودروسازان آلمانی از وضعیت نابسامان خود خبر دادند. دولت آنگلا مرکل که از سال‌ها پیش ذخیره مالی خوبی در بانک‌ها داشت، به کمک اقتصاد آلمان آمد. در این میان، مدیران شرکت «ب ام و» که سرعت کاهش تولید و درآمدشان از سرعت خودروهایشان بیشتر شده بود، اعلام کردند که باید کمربندها را محکم ببندند. زمان زیادی طول نکشید که باواریایی‌ها ورق را برگردانند و اعلام کردند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، تاریخی‌ترین رکورد فروش فصلی را ثبت کرده‌اند؛ بیش از ۶۰۰ هزار خودرو «ب ام و»، مینی و رولز رویس در فصل زمستان فروخته شده بو

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اینیدپندنت نوشت؛ در همان ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس دنیاگیر کرونا، همه خودروسازان آلمانی از وضعیت نابسامان خود خبر دادند. دولت آنگلا مرکل که از سال‌ها پیش ذخیره مالی خوبی در بانک‌ها داشت، به کمک اقتصاد آلمان آمد. طبیعی بود که خودروسازان نیز از این کمک‌ها برخوردار می‌شدند. سهم غول‌های خودروسازی جهان که در آلمان مستقر هستند، سه میلیارد یورو بود اما این رقم‌ها نمی‌توانست شرکت‌ها را از حملات ویرانگر کرونا مصون بدارد؛ پس مدیران شرکت‌ها هم باید طرح‌های نجات خود را ارائه می‌دادند.

در این میان، مدیران شرکت «ب ام و» که سرعت کاهش تولید و درآمدشان از سرعت خودروهایشان بیشتر شده بود، اعلام کردند که باید کمربندها را محکم ببندند. این خودروساز باواریایی که تولیدکننده خودروهای «مینی» و «رولز رویس» هم هست، در گزارش عملکرد شش ماه اول سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که پس از ۱۱ سال، با زیان مالی قابل‌توجهی روبه‌رو شده و کاهش ۲۵ درصدی فروش محصولاتش در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰، حدود ۸۰۰ میلیون دلار خسارت به دنبال داشته است.

چنین شد که مدیران شرکت از سفارش‌دهندگان خواستند بخشی از وجه سفارش‌ها را از پیش بپردازند؛ از تامین کنندگان قطعات نیز تخفیف خواسته شد. آن‌ها از مشتری‌های خود نیز تقاضا کردند اندکی صبور باشند چرا که پیش‌بینی می‌شد احتمال تاخیر در تحویل خودرو، آزردگی آن‌ها را در پی داشته باشد.

اما با وجود شرایط دشوار و ضررهای مالی، مدیران «ب ام و» به عبور از این بحران خوشبین بودند. در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، نخستین امیدواری‌ها به آرامی بروز کرد. تعداد سفارش‌هایی که نمایندگی‌های فروش دریافت می‌کردند به تدریج افزایش می‌یافت و این، به معنی کشیده شدن ترمز زیان بود.

انتشار گزارش عملکرد مالی «ب ام و» در سال گذشته، کاهش سه درصدی ارزش سهام این شرکت را به همراه داشت؛ چرا که زیان مالی این دوره، فراتر از حد انتظار بود.

«ب ام و» از کرونا جلو زد

زمان زیادی طول نکشید که باواریایی‌ها ورق را برگردانند و اعلام کردند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، تاریخی‌ترین رکورد فروش فصلی را ثبت کرده‌اند؛ بیش از ۶۰۰ هزار خودرو «ب ام و»، مینی و رولز رویس در فصل زمستان فروخته شده بود. اما چطور؟

با آغاز همه‌گیری کووید-۱۹، آلمانی‌ها محدودیت‌های شدیدی را در سراسر این کشور اعمال کردند. «ب ام ‌و»، اولین کارخانه‌ای بود که بعد از هفت هفته تعطیلات اجباری دوباره در یازدهم ماه مه ۲۰۲۰، با راه‌اندازی مجدد یکی از خطوط خود، به چرخه تولید بازگشت. مدیران این شرکت، در هفت هفته‌ تعطیلی، برای این که چطور بتوانند هم خودرو تولید کنند و هم جان کارکنان خود را از خطر ویروس کووید-۱۹ حفظ کنند، یک دستورالعمل ۹۰ صفحه‌ای تهیه کردند.

آن‌ها در ابتدای کار و به عنوان نخستین قدم، یک میلیون یورو برای نصب شیشه‌های برش‌خورده و جداسازی فضای کار کارکنان، هزینه کردند. در فضاهای مختلف شرکت هم امکانات بهداشتی و شست‌وشوی بیشتر برای کارکنان فراهم شد. علاوه بر این، زمان‌های استراحت تقسیم شد و کارکنانی که امکان کار آنلاین داشتند، به کارخانه نیامدند و از راه دور کار کردند.

کریستف شرودر، مدیر ۵۵ ساله «ب ام و»، از چابکی و صلاحیت تیم ۱۸ هزار نفره خود در این شرکت یاد می‌کند و می‌گوید: «برای من شگفت‌انگیز بود که چطور همکارانم با وجود هفت هفته تعطیلات اجباری، سریع خود را با شرایط تغییر یافته وفق دادند. مفهوم بهداشت در کارخانه ما، یک شاهکار بود.»

او با اشاره به سرعت عمل کارکنان شرکت که با کیفیت همراه بوده است، افزود: «این موجب شد ما هشت مدل جدید خودرو را با موفقیت تولید کنیم و به دریافت جایزه کیفیت «جی دی پاور» مفتخر شویم.»

از دیگر مسائلی که مدیران «ب ام و» در بحران کرونا به آن توجه کردند، بسته بودن مرزها در مقاطع مختلف بود. آن‌ها در این شرایط به‌ صورت انعطاف‌پذیر کار می‌کردند؛ به‌عنوان مثال، اگر صندلی‌ها از کشور چک دیرتر می‌رسید، بخش دیگری از تولید انجام می‌شد تا زمان به خوبی مدیریت شود.

به این ترتیب «ب ام و» توانست از شرایط زیان رهایی یابد و صدها هزار خودرو به کشورهای آسیایی، آمریکای شمالی و اروپایی صادر کند و به رکورد رشد ۳۳.۵ درصدی در فروش دست پیدا کند؛ حدنصابی که در تاریخ ۱۱۶ سال فعالیت این شرکت، کسی به یاد نداشته است.

آمار فروش «ب ام و»

آماری که به تازگی ارائه شده است نشان می‌دهد که ۶۳۶ هزار و ۶۰۶ دستگاه از مدل‌های مختلف «ب ام و» و همچنین رولز رویس و مینی، در سه ماه اول امسال فروخته شده است که از دیدگاه مدیران این شرکت، نویدبخش سالی درخشان است.

نکته قابل‌توجه در این میان، رشد فروش خودروهای هیبریدی و تمام برقی است. از مجموع خودروهای به فروش رفته، ۷۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه، خودروهای کاملا برقی بودند و مدیران شرکت گفته‌اند که امسال در نظر دارند این رقم را به ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش دهند.

پیتر نوتا، عضو هیئت‌مدیره و مدیر بخش برندینگ، فروش و امور مشتریان گروه خودروسازی «ب ام و»، می‌گوید که بخشی از رشد فروش شرکت به دلیل سفارش خودروهای برقی بوده است. او پیش‌بینی می‌کند تا پایان امسال دست‌کم یک میلیون دستگاه خودروی تمام برقی در جاده‌ها حرکت کنند.

بخش دیگری از رشد فروش «ب ام و»، به خودرو شاسی بلند «آی ایکس» اختصاص داشته است که در حال حاضر پیشرفته‌ترین خودروی تولیدی آلمان به شمار می‌رود و طرفداران بسیاری دارد. این خودرو با فرمانی شش ضلعی، خطوط طراحی تیز، چراغ‌های کشیده و قابلیت خودران، از تحول در نسل آینده خودروها خبر می‌دهد.

مشتریان «ب ام و» چه کسانی هستند؟

به مدد رشد اقتصادی در شرق آسیا و آمریکای شمالی، بیشترین فروش «ب ام و» هم در این مناطق بوده است؛ هرچند بازارهای داخلی و اروپایی هم به محصولات این شرکت اقبال خوبی داشته‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که در فصل زمستان، ۲۳۸ هزار و ۷۶۱ دستگاه انواع «ب ام و» و مینی در بازارهای اروپایی فروخته شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، ۸.۳ درصد رشد داشته است. در همین مدت، ۲۸۶ هزار و ۹۶۸ دستگاه خودرو هم به بازارهای آسیایی فروخته شده که چین با ۲۲۹ هزار و ۷۴۸ دستگاه، بزرگترین خریدار آسیایی بوده است.

فروش «ب ام و» و مینی به آسیا در مقایسه با سال گذشته، ۷۶.۴ درصد رشد داشته است. نکته قابل تامل‌تر این که رشد فروش به چین، ۹۷.۳ درصد بوده است. در نهایت هم ۹۵ هزار و ۹۶۱ دستگاه به آمریکای شمالی فروخته شده که از این میزان، ۷۷ هزار و ۷۱۸ دستگاه به ایالات‌متحده صادر شده است. رشد فروش به بازار آمریکای شمالی هم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، ۱۷.۳درصد برآورد می‌شود.

شرکت «ب ام و» که سالانه بیش از دو میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کند، به‌عنوان یک اَبَر شرکت تولیدکننده خودرو، تصمیم دارد سهم فروش خودروهای برقی خود تا سال ۲۰۳۰ را به ۵۰ درصد از مجموع فروشش برساند تا در حفاظت از محیط زیست سهمی داشته باشد؛ سهمی که در چارچوب پیمان آب‌وهوایی پاریس مشخص شده و کشورهای عضو، به کاهش سهم خود در آلودگی محیط زیست، متعهد شده‌اند. اگر رویای مدیران «ب ام و» محقق شود و تا سال ۲۰۳۰، ۱۰میلیون دستگاه خودروی برقی در جاده‌ها تردد کنند، از آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی تا حدود زیادی کاسته خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر