کد خبر: 120017
A

مشکلات این روزهای خودروسازان در تکمیل خودروهای ناقص و تاخیر در عرضه خودرو به بازار عاملی شده تا بازار با کمبود خودروی صفر روبرو شود و بازار خودرو نیز همچنان در انتظار تصمیمات وزارت صمت برای بهبود شرایط این صنعت است. مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار: بنابراین تصمیمی گرفته شد تا قیمت های خودرو نه رشدهای عجیب و غریب داشته باشد، بلکه رشد منطقی در قیمت خودرو درب کارخانه داشته باشیم. به گفته دبیر شورای عالی بورس قیمت خودروی درب کارخانه قرار است به حدی برسد که خودروسازان زیان نبینند.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مشکلات این روزهای خودروسازان در تکمیل خودروهای ناقص و تاخیر در عرضه خودرو به بازار عاملی شده تا بازار با کمبود خودروی صفر روبرو شود و بازار خودرو نیز همچنان در انتظار تصمیمات وزارت صمت برای بهبود شرایط این صنعت است. اما نکته ای که بیشتر فعالان این بخش به آن اشاره دارند حذف قیمت گذاری دستوری و توزیع به موقع خودرو به بازار است تا محصول با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده نهایی برسد و  در این میان خودروسازان نیز با ضرر تحمیلی مواجه نباشند.

در همین راستا نهم آبان ماه سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست مشترک با کمیسیون اصل نود مجلس اعلام کرد موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید، هر چند برای این کار دو ماه برنامه ریزی شده است و در همین راستا مقرراتی هم برای آن آماده کرده ایم. اما چرا با وجود این سخنان امیدوارکننده خودرو هر روز گران تر می شود؟

علیرضا پورحسنی، عضو اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بر این باور است که نه تنها نرخ دلار کاهش پیدا نکرده بلکه تنش ها در خلیج فارس هم مزید بر علت شده تا رشد قیمتی بیشتر شود و توزیع قطره چکانی خودرو نیز بر افزایش قیمت این روزهای خودرو دامن زده است.

این عضو اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با انتقاد از خروج محدود خودرو از کارخانجات ایران خودرو و سایپا به «اعتماد» گفت: در حالی که وزیر صمت در مصاحبه هایی که در روزهای اخیر داشته بر روند افزایش تولید خودرو تاکید کرده اما متاسفانه در یکی- دو هفته اخیر روند تحویل خودرو به بازار بسیار ضعیف بوده است. پورحسنی ادامه داد: تنها در صورتی که سخنان وزیر به واقعیت تبدیل شود و رشد تولید و عرضه خودرو به موقع به بازار صورت پذیرد قیمت ها متعادل تر از قبل خواهد شد اما اگر این سخنان در حد شعار باشد اوضاع بازار بدتر از این هم خواهد شد. همان گونه که در این چند وقت نیز به علت توزیع ضعیف خودرو به بازار شاهد افزایش قیمت در این بازار بودیم و به اعتقاد من تمامی این وعده هایی که می دهند باید عملی شود تا شاهد بهبود بازار شویم. او همچنین با اشاره به سخنان وزیر صمت در خصوص حذف دلار از بخش کالایی افزود: بعید است این موضوع عملیاتی شود، ما هر روز می بینیم که فروشندگان کالاها اول قیمت دلار را چک می کنند و بعد از آن نرخ گذاری می کنند و این روند باید با یک برنامه ریزی مشخص و روشنی صورت بگیرد زیرا این وعده ها تنها با حرف شدنی نیست. پورحسنی گفت: زمانی که تولید و عرضه خودرو بالا و قیمت کارخانه ثابت باشد قیمت ها دیگر وابستگی به دلار نخواهند داشت و ثبات پیدا می کنند. این عضو اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در مورد نرخ گذاری در بورس کالا خاطرنشان کرد: تا زمانی که این طرح اجرا نشده نمی توان در مورد آن اظهارنظری داشت اما در مورد هر بازاری که بخواهیم بررسی داشته باشیم باید نحوه عرضه و تقاضا را در آن بازار را ببینیم، در صورتی که عرضه متعادل باشد قیمت ها افت می کند اما زمانی که عرضه محدود می شود قیمت ها افزایش پیدا می کند. پورحسنی با بیان اینکه در شرایط فعلی تقاضایی در این بازار وجود ندارد، افزود: نوسان قیمت ها به قدری زیاد شده و هر روز اتفاق می افتد که خریدار و فروشنده هر دو ترجیح می دهند که فعلا برای معاملات دست نگه دارند. این عضو اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با اشاره به نوسان قیمت برخی از مدل های خودرو در یک هفته گذشته گفت: قیمت تیبای صندوق دار از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۵۴ میلیون تومان، قیمت تیبا ۲ از ۱۶۱ به ۱۶۷ میلیون تومان و قیمت ساینا از ۱۶۲ میلیون تومان به ۱۶۸ میلیون تومان رسیده است، قیمت وانت پراید و پراید هاچ بک به ۱۶۲ میلیون تومان و پراید صندوق دار ۱۳۱ هم از ۱۳۷ میلیون تومان به ۱۴۲ میلیون تومان رسیده، قیمت کوئیکR هم از ۱۷۳ میلیون تومان به ۱۷۷ میلیون تومان و قیمت کوئیک معمولی نیز از ۱۷۰ به ۱۷۳ میلیون تومان رسیده است. پورحسنی در پاسخ به این پرسش که این روند رشد قیمتی تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: تا زمانی که نظام توزیع و عرضه به موقع به بازار حل نشود شاهد این افزایش قیمت ها در بازار خودرو خواهیم بود. این عضو اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه بازار را نمی توان دستوری اداره کرد گفت: بازار هوشمند است و با کوچک ترین توزیع و افزایش تقاضا یا ضعف در توزیع واکنش نشان می دهد. گفتنی است یکی از موضوعاتی که به منظور ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس یازدهم اعلام شده بود عرضه خودرو در بورس کالا بود که روز گذشته نهایی شد.

آغاز عرضه خودرو در بورس کالا

جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در این باره روز گذشته اعلام کرد: خودرو هایی که مشمول قیمت گذاری نیستند منعی برای عرضه در بورس کالا ندارند و مذاکراتی برای عرضه این خودرو ها در بورس کالا انجام شده است، به گفته او خودور به دو بخش تقسیم می شود بخش اول، خودرو هایی که مشمول قیمت گذاری شورای رقابت و تحت نظارت دستگا ه های دولتی هستند که قرار است ظرف چند روز آینده، مصوبه ای درباره قیمت گذاری این خودرو ها توسط وزیر صمت اعلام بشود و سایر خودرو هایی که مشمول قیمت گذاری دستوری نمی شوند مثل خودرو های گروه خودروساز های بهمن یا بخشی از خودرو های شرکت ایران خودرو، که در این رابطه مذاکراتی برای عرضه این خودرو ها در بورس کالا انجام شده است. جهرمی گفته است ۹۰ درصد تولیدات گروه خودرو سازی بهمن در بورس کالا عرضه خواهد شد و با ایران خودرو نیز درباره خودرو هایی که مشمول قیمت گذاری نمی شوند مانند خودرو تارا و هایما، مذاکراتی داشته اند.

افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی کلید خورد

در همین رابطه مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با بیان اینکه روش فعلی قیمت گذاری و فروش خودرو تقریبا مورد قبول هیچ کس نیست، گفته است: نه خودروساز، نه مصرف کننده و نه دولت از وضعیت فعلی منفعت می برند. سهامداران خودروسازان هم از وضعیت فعلی ناراضی هستند و ضرر زیادی می کنند، بنابراین تصمیمی گرفته شد تا قیمت های خودرو نه رشدهای عجیب و غریب داشته باشد، بلکه رشد منطقی در قیمت خودرو درب کارخانه داشته باشیم. به گفته دبیر شورای عالی بورس قیمت خودروی درب کارخانه قرار است به حدی برسد که خودروسازان زیان نبینند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر