کد خبر: 123344
A
عضو کمیسیون بهداشت مجلس به دیده بان ایران خبر داد؛

همایون نجف‌آبادی: واردات دارو از سال ۱۴۰۱ با ارز ۴۲۰۰ تومانی متوقف می شود / قیمت دارو در سال آینده با افزایش قابل توجهی همراه خواهد بود

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران: در سال 1401 به طور کلی دارو با ارز 4200 وارد نخواهد شد و همه داروها با ارز آزاد وارد کشور خواهد شد. امیدواریم که برخی از کمبودهای دارویی کشور رفع شود. آن چیزی که دولت بدان اعتقاد است این است که واردات دارو با ارز نیمایی بسیاری از مشکلات کشور را رفع خواهد کرد و مشکل رانت و قاچاق دولت به طور کلی حل می‌شود

همایون نجف‌آبادی: واردات دارو از سال ۱۴۰۱  با ارز  ۴۲۰۰ تومانی متوقف می شود / قیمت دارو در سال آینده با افزایش قابل توجهی همراه خواهد بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ این بار پول هم قرار نیست مشکل بیماران را حل کند چون دیگر دارویی نیست تا با پول بتوانند آن را خریداری کنند! «دارو نیست و یا اگر موجود هم باشد با تعداد بسیار اندکی موجود است» این را خانواده‌ها هر روز فریادش می‌زنند اما هیچ تدبیری از دولتی که قرار بود بیشتر مشکلات کشور را طی مدت کوتاه حل کن دیده‌نمی‌شود. این بار نه تنها مشکلات حل نشد بلکه هر روز یک مشکل جدید برای مردم درست می‌شود.

بنابر گزارش دیده‌بان ایران، کمبود دارو داد مسئولین سازمان غذا و دارو را هم درآورده است. هفته گذشته؛ جلیل سعیدلو، رئیس انجمن داروسازان ایران اظهار کرد که «با کمبود بیش از 100 قلم دار در کشور مواجه هستیم!»

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با دیده بان ایران به تشریح  سیاست های ارزی در حوزه دارو پرداخته است؛ 

مشروح گفت و گو را در ذیل می خوانید:

*آقای نجف‌آبادی! نبود و گرانی دارو داد همه را در آورده است، کمیسیون بهداشت در خصوص رفع این معضل چه اقدامی انجام داده یا اصلا اقدامی صورت گرفته است؟

به دلیل اتمام بودجه‌ای که با ارز 4200 تومانی جهت خرید مصوب شده بود و در مهرماه به طور کلی به اتمام رسید، تا یک مدتی به‌دلیل نبود بودجه و ارز دارو وارد نمی‌شد. مجبور شدیم مقداری مواد اولیه را با ارز نیمایی وارد کنیم. در حال حاضر حدود 700 میلیون دلار برای واردات دارو تخصیص داده‌اند و تا انتهای سال 1400 وارد خواهد شد اما به نظر می‌رسد که این مقدار ارز هم کفاف نیازهای دارویی کشور را نمی‌دهد.

در سال 1401 به طور کلی دارو با ارز 4200 وارد نخواهد شد و همه داروها با ارز آزاد وارد کشور خواهد شد. امیدواریم که برخی از کمبودهای دارویی کشور رفع شود. آن چیزی که دولت بدان اعتقاد است این است که واردات دارو با ارز نیمایی بسیاری از مشکلات کشور را رفع خواهد کرد و مشکل رانت و قاچاق دولت به طور کلی حل می‌شود. امیدوارم  دارو به اندازه کافی وارد کشور شود و بیماران در خرید دچار مشکل نشوند. دارو نسبت به هفته گذشته متاسفانه کمتر  و مرتب این کمبود در حال افزایش است. دولت باید در این خصوص یک فکر اساسی کند. 

*شما گفتید که حدود 700 میلیون دلار برای واردات دارو تا پایان سال 1400 اختصاص داده شده، این واردات با ارز آزاد است یا 4200 تومانی؟

با ارز 4200 تومانی اما به نسبت آن 2 میلیون دلاری که برای ماه‌های نخست سال برای خرید دارو اختصاص داده شد به نظر می‌رسد این 700 میلیون دلار بسیار کم است.

*با توجه به روند صعودی قیمت داروو اینکه در سال آینده همه داروها با ارز آزاد وارد کشور خواهد شد، پیش‌بینی شما از سال 1401 چیست؟

بنده احتمال می‌دهم در سال آینده، دارو به اندازه کافی موجود باشد اما قیمت دارو به نسبت سال 1400 بسیار گرانتر خواهد بود. امیدوارم شرکت‌های بیمه‌ای از بیماران جهت پرداخت هزینه دارو حمایت کنند.

*در حال حاضر کمیسیون بهداشت مجلس چه اقدامی در خصوص کمبود دارو انجام داده است؟

شما باید این سوال را از مسئولین اجرایی کشور بپرسید.

*منظور بنده این است که شما چه پیشنهاداتی به دولت داده‌اید؟

واضعیت امر این است ما همه نگران وضعیت موجود  هستیم و این نگرانی خود را با دولت هم در میان گذاشتیم. کمیسیون بهداشت سر 700 میلیون دلاری که برای تامین دارو اختصاص داده شده هم چانه‌زنی کرد! البته خود آقای رئیسی با این قضیه موافق بودند اما کیمسیون بهداشت در تسریع این روند تقش بسزایی داشت.  

منبع: سایت دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر