کد خبر: 133420
A
اختصاصی دیده بان ایران:

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در همین رابطه اظهار کرد: ساختمان بانک و اموال آن تحت پوشش بیمه قرار دارد اما صندوق بانک تحت پوشش بیمه نیست و بانک نیز در صورتی می‌تواند خسارات وارد شده به این صندوق‌ها را بپردازد که مشتری بتواند ثابت کند که چه میزان کالا یا اشیا در صندوق داشته‌اند.

به گزارش دیده بان ایران؛ همه چیز از عصر دیروز و انتشار خبر سرقت صندوق امانات بانک ملی آغاز شد.  روابط عمومی بانک ملی هم اعلام کرد: طی روز گذشته اخباری در برخی از رسانه‌ها منتشر شد که در آن تعداد صندوق های اجاره‌ای مورد سرقت قرار گرفته شعبه دانشگاه این بانک ۱۰۰۰ صندوق عنوان شده بود که بدینوسیله این عدد تکذیب می‌شود.

بر اساس اعلام مسئولان بانک تعداد صندوق‌های موجود ۱۶۸ صندوق بوده که در سرقت رخ داده به تعدادی از این صندوق‌ها آسیب رسیده و برخی از صندوق‌های این شعبه آسیبی ندیده‌اند.

در ادامه بیانیه روابط عمومی بانک ملی آمده است: چندین سارق با استفاده از تعطیلات سه روزه وارد یک شعبه اصلی بانک ملی در مرکز تهران شدند و محتویات جعبه امانات بانک را سرقت کردند.   سارقان همچنین دوربین‌های نظارتی را از این بانک، واقع در روبروی دانشگاه تهران، و در فاصله نزدیک از یک ایستگاه پلیس ربودند.

اما سوالی که در این بین مطرح می شود این است که آیا این صندوق ها بیمه بودند و شرایط نگهداری اموال توسط این بانک چگونه است؟

روابط عمومی بانک ملی ایران درباره صندوق امانات خودش نوشته: صندوق‌های اجاره‌ای این امکان را به مشتریان می‌دهند که با استفاده از یک فضای امن و مطمئن، اموال خود را نه‌تنها در مقابل سرقت، بلکه در مقابل خطرات دیگری چون آتش‌سوزی حفظ کنند. دسترسی به صندوق‌های اجاره‌ای بانک ملی ایران بسیار ساده است و امنیت آن‌ها توسط بزرگ‌ترین بانک کشور تضمین می‌شود.

صندوق‌های اجاره‌ای در ابعاد و اندازه‌های مختلف بوده و هر یک‌به‌دو قفل مجهز است، یک قفل مربوط به مشتری و یک قفل متعلق به بانک است که هر قفل دارای یک کلید اصلی و یک کلید یدکی است. هر دو کلید قفل مشتری، در موقع اجاره به او تحویل خواهد شد.

صندوق اجاره‌ای بدون کلید دو قفل یعنی کلید قفل بانک و کلید مشتری بازنخواهد شد بنابراین بدون کلید مشتری احدی قادر به باز کردن صندوق نخواهد بود.

هردو کلید قفل مشتری نزد مشتری خواهد بود. اگر درنتیجه عدم مراقبت مشتری، هردو کلید وی مفقود شود و بانک ناچار به شکستن صندوق شود، مشتری ملزم به پرداخت مبلغی برابر بهاء قفل و دو کلید طبق تعرفه بانک بابت خسارت شکستن و هزینه‌های تعمیر و رنگ وب‌های کلیدها و قفل صندوق است.

درصورتی‌که یکی از کلیدهای قفل مشتری مفقود شود مشتری باید فوراً بانک را آگاه سازد تا قفل صندوق با حضور وی تغییر داده شود و در این صورت مشتری ملزم به پرداخت مبلغی بابت بهای کلید و هزینه تعمیر قفل طبق تعرفه بانک است.

مشتری می‌تواند در صندوق خود هرگونه اشیاء و اسنادی را که متناسب با حجم صندوق باشد بگذارد به‌شرط آنکه اشیائی نباشد که درنتیجه فساد و یا علل دیگر به صندوق و خزانه بانک خسارت وارد آورد. به‌هرحال هر نوع خسارتی که از این بابت یا تحت هر عنوان دیگری به بانک وارد شود بر عهده مشتری خواهد بود.

مشتریانی که دارای گواهینامه اجاره صندوق باشند می‌توانند در کلیه ساعات اداری بانک به محل صندوق اجاره‌ای مراجعه و پس از تکمیل و امضاء پروانه ورود و تسلیم آن به مسئول مربوطه به صندوق خود سرکشی کنند.

مشتری می‌تواند برای باز کردن صندوق و گذاشتن و برداشتن اشیاء و اسناد و امور دیگر مربوط به صندوق به شخص دیگری وکالت بدهد. بانک وکالت‌نامه را از مشتری اخذ و در حساب‌های مربوطه ثبت خواهد کرد. متصدی صندوق اجاره‌ای مراتب وکالت را در برگ درخواست اجاره صندوق و کارت نمونه امضاء مشتری با قید شماره انتظامی یادداشت و کارت نمونه امضاء وکیل را تنظیم خواهد کرد.

اجاره صندوق اجاره‌ای قابل‌انتقال نیست و مباشرت خود مشتری شرط است.

افتتاح حساب برای متقاضی خدمات صندوق اجاره‌ای الزامی است.

  1. تکمیل برگ درخواست اجاره صندوق اجاره‌ای و کارت نمونه امضاء عکس‌دار توسط متقاضی
  2. اخذ کارمزد سالانه و ودیعه صندوق
  3. تحویل کلیدهای مربوطه صندوق به مشتری

بانک ملی ایران اعتماد مردم ایران را محکم‌ترین پشتوانه خود دانسته و اعتقاد دارد که مشتریان حق‌دارند نسبت به خدماتی که به آنان ارائه می‌شود، دارای اطلاعات کافی و جامع باشند. بر همین اساس همواره سعی می‌شود تا شفاف‌ترین و آخرین اطلاعات لازم در اختیار مشتریان قرار گیرد.

مراحل انجام کار

  1. تکمیل برگ درخواست اجاره صندوق اجاره‌ای و کارت نمونه امضاء عکس‌دار توسط متقاضی
  2. اخذ کارمزد سالانه و ودیعه صندوق
  3. تحویل کلیدهای مربوطه صندوق به مشتری

این بانک مورد دستبرد قرار گرفته در پایان تبلیغ صندوق امانات خودش نوشته است: " بانک ملی ایران اعتماد مردم ایران را محکم‌ترین پشتوانه خود دانسته و اعتقاد دارد که مشتریان حق‌دارند نسبت به خدماتی که به آنان ارائه می‌شود، دارای اطلاعات کافی و جامع باشند. بر همین اساس همواره سعی می‌شود تا شفاف‌ترین و آخرین اطلاعات لازم در اختیار مشتریان قرار گیرد."

این بانک در حالی از شفافیت صحبت می کند که سایت جامعه 24 خبر داده است مسئولان بانک ملی در ابتدا قصد نداشتند خبر سرقت از شعبه ممتاز را منتشر کند.

محمدرضا جمشیدی - دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در همین رابطه اظهار کرد: ساختمان بانک و اموال آن تحت پوشش بیمه قرار دارد اما صندوق بانک تحت پوشش بیمه نیست و بانک نیز در صورتی می‌تواند خسارات وارد شده به این صندوق‌ها را بپردازد که مشتری بتواند ثابت کند که چه میزان کالا یا اشیا در صندوق داشته‌اند. 

جمشیدی با بیان اینکه خسارات وارد شده به صندوق بانک‌ها را بیمه پرداخت نمی‌کند، مگر اینکه مشتری از بانک شکایت کند تا موضوع تحت پیگیری قرار گیرد، ادامه داد: از آنجا که نماینده بانک در زمان تحویل صندوق به مشتری شاهد اینکه مشتری چه چیزی را در صندوق برای امانت قرار داده، نیست؛ اثبات اینکه چه چیزی از سمت مشتری در صندوق قرار گرفته برای مواقع وقوع حادثه غیرممکن است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر