کد خبر: 146759
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

کارشناس بازار ارز:با افزایش حجم نقدینگی تا پایان سال، نرخ دلار ۴۳ هزار تومان می رسد/ ارز نیمایی سبب رانت و آشفتگی بورس میشود

یک کارشناس بازار ارز در گفت و گو با سایت دیده‌بان ایران به تحلیل بازار سرمایه پرداخت و گفت: از صد سال پیش تا الان ما هرگز ندیدیم که ریال نسبت به دلار رشدی پایدار داشته باشد. رییس بانک مرکزی به تنهایی هیچ کاری نمیتواند کند حتی امروز اگر فرد دیگری را به جای آقای فرزین بیاورند باز نمی‌تواند کاری انجام دهد.

کارشناس بازار ارز:با افزایش حجم  نقدینگی تا پایان سال، نرخ دلار ۴۳ هزار تومان می رسد/ ارز نیمایی سبب رانت و آشفتگی بورس میشود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ این روزها شاهد افزایش نرخ ارز به ویژه دلار در بازار هستیم. به نحویکه نرخ دلار تا کانال ۴۵ هزار تومان نیز پیش رفت. رییس جمهور راه‌حل تغییر رییس کل بانک مرکزی را برای کاهش نوسانات مناسب دانست و محمدرضا فرزین را به جای صالح‌آبادی منصوب کرد.

سجاد بوربور؛ کارشناس بازار ارز در این رابطه به سایت دیده‌بان ایران با بیان اینکه افزود: تضعیف پول ملی دلیل افزایش نرخ ارز است. چنانچه نگاه ویژه به رشد نقدینگی داشته باشیم میتوانیم تورم را کنترل کنیم در واقع این ریال ماست که تضعیف میشود. 

saj02

دولت با فروش اجباری اوراق به بانک‌ها سبب رشد نقدینگی میشود

وی ادامه داد: از صد سال پیش تا الان ما هرگز ندیدیم که ریال نسبت به دلار رشدی پایدار داشته باشد. رییس بانک مرکزی به تنهایی هیچ کاری نمیتواند کند حتی امروز اگر فرد دیگری را به جای آقای فرزین بیاورند باز نمی‌تواند کاری انجام دهد. 

بوربور در بخش دیگری از گفتگو با دیده‌بان ایران عنوان کرد: مادامی‌که کسری بودجه ساختاری داریم چگونه میتوانیم رشد نقدینگی کمتر و یا کنترل نقدینگی داشته باشیم! در شرایطی که تورم بالای ۴۰ درصد است، دولت با فروش اجباری اوراق به بانک‌ها، سبب میشود تا پایه پولی و نقدینگی رشد کرده و در نتیجه تورم ایجاد میکند. 

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته، بازار پیگیر اخبار برجام بود، تنها محرکی که دیرتر نرخ دلار را به ۴۳ هزار تومان میرساند. اگر برجام به نتیجه میرسید به صورت مقطعی و کوتاه شاید قیمت دلار پایین می‌آمد ولی در شرایط کنونی به نظر میرسد قیمت‌ها تا سال آینده به همین منوال پیش رود و رییس بانک مرکزی نیز به هیچ عنوان نمیتواند کاری انجام دهد تنها کاری که میتواند انجام دهد این است که رشد دلار را کنترل کند تا با چنین شتابی، قیمت‌ها بالا نرود. 

وی با اشاره به اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی، بیان کرد: رییس کل بانک مرکزی اعلام کردند که ارز نیمایی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان را تعیین کرده است، بنده نمیدانم ایشان چرا چنین تصمیمی گرفته‌اند زیرا در این شرایط خروج سرمایه تشدید میشود و صادرکننده کالا و خدمات را صادر میکند ولی دلار را وارد کشور نمیکند. صادرکننده عاقل اقتصادی است و زمانیکه قیمت آزاد دلار ۴۳ هزار تومان است  هیچگاه دلار را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تبدیل نخواهد کرد. 

ارز نیمایی سبب رانت و آشفتگی بورس میشود

وی افزود: ارز نیمایی سبب آشفتگی بورس نیز خواهد شد. هر کالایی که دو نرخی یا چند نرخی باشد سبب ایجاد رانت میشود و اینکه آقای فرزین در صداوسیما قول‌هایی مبنی بر تخصیص ارز نیمایی داد  از یک فرد حرفه‌ای بعید بود.

وی در رابطه با سقف افزایش نرخ دلار تا پایان سال گفت: ما طبق داده های بانک مرکزی و مرکز آمار صحبت میکنیم. داده‌ها به ما نشان داد که تورم بوجود آمده دلار را به بالای ۴۰ هزار تومان خواهد رساند ولی اینکه آیا دولت میتوانست همانند دهه ۸۰ این صعود نرخ را سرکوب کند؟ پولی به دست دولت نمیرسد که بخواهد چنین کاری را انجام دهد پس بنابراین نرخ دلار روی کاغذ به راحتی به ارزش ۴۲‌هزار تومان رسید. 

بازار دچار هیجان شده ارزش واقعی دلار ۳۸ تومان است

این کارشناس بازار ارز در بخش پایانی گفتگو با دیده‌بان ایران تشریح کرد: در بررسی‌های بازار برای پایان سال ۱۴۰۱، پیش‌بینی‌مان این بود که ۶هزار و ۴۰۰ همت نقدینگی در کشور داشته باشیم که قیمت دلار به بالای ۴۰ هزار تومان برسد  در حالیکه ۳ ماه تا پایان سال باقی است پس این به معنای هیجان است یعنی قیمت دلار به صورت منطقی بر روی کاغذ بالا نرفته است درحالیکه قیمت منطقی دلار روی کاغذ چیزی حدود ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان باید باشد در صورت کاهش التهابات و هیجانات، قیمت کاهش پیدا کند و تا پایان سال به ۴۳ هزار تومان برسد.

بوربور اظهار کرد: اگر امروز قیمت دلار به ۵۰ هزار تومان برسد، ارزشش غیرواقعی است زیرا متغیرهای اقتصادی دلار ۵۰هزار  تومانی را حمایت نمیکنند پس به نظر میرسد قیمت تا ۴۰ هزار تومان پایین آمده و مدتی در این کانال بماند ولی در مجموع ارزش واقعی دلار با این حجم از نقدینگی را تا پایان سال ، ۴۳ هزار تومان میبینیم.

گفتگو: صفورا طالب زاده_ سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر