کد خبر: 143868
A

راهنمای نهایی نحوه طراحی برندبوک برای کسب‌وکار کوچک خود

برندبوک (Book brand) مجموعه قوانینی است که نحوه عملکرد کسب‌وکار و برند شما را توضیح می‌دهد، اینکه عناصر اصلی برند شما و هدف اصلی کسب‌وکار شما چیست.

راهنمای نهایی نحوه طراحی برندبوک برای کسب‌وکار کوچک خود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ برندبوک (Book brand) مجموعه قوانینی است که نحوه عملکرد کسب‌وکار و برند شما را توضیح می‌دهد، اینکه عناصر اصلی برند شما و هدف اصلی کسب‌وکار شما چیست. برندبوک‌ها بر موفقیت هر کمپین بازاریابی و محصولات یا خدمات تأثیر می‌گذارند. آن‌ها مانند دستورالعمل‌های استراتژیک هستند، زیرا تمام جنبه‌های برند شما را پوشش می‌دهند. به‌طور کلی هدف کسب‌‍وکارها از طراحی برندبوک می‌تواند موارد زیر باشد:

  • موقعیت برند خود را بهبود بخشید
  • کل تیم خود را هماهنگ با هدف نگه دارید
  • با همسو کردن آن با استراتژی کسب‌وکار خود، جایگاه برند خود را ارتقا دهید

 

چرا هر کسب‌وکاری باید به طراحی برندبوک فکر کند؟

اگر کسب‌وکار کوچکی دارید، ممکن است فکر کنید که داشتن یک برندبوک چندان مهم نیست، اما هر برندی باید این راهنمای سبک را داشته باشد تا مطمئن شود که همه عناصر بصری آن‌ها با یکدیگر سازگار هستند. فرض کنید شما تنها طراح شرکت خود هستید. شما تمام عناصر بصری، مانند لوگو، وبسایت، کارت ویزیت و... را طراحی می‌کنید.

1

حال، فرض کنید پس از چندین سال، شما یک طراح دوم استخدام می‌کنید تا بخشی از حجم کاری شما را انجام دهد. در این صورت، شما این مسئولیت را بر عهده می‌گیرید که تمام دستورالعمل‌های برند را از حافظه خود به این فرد آموزش دهید. با این حال، مطمئناً بسیار آسان‌تر خواهد بود اگر بتوانید فقط برندبوک را به او بدهید که حاوی همه چیزهایی است که او باید بداند: رنگ‌ها، اندازه‌های لوگو و غیره. طراحی برندبوک به هر کسب‌وکاری کمک می‌کند تا روند کارها را آسان‌تر و سازگارتر کند.

مدت زمان طول برندبوک چقدر باید باشد؟

طول برندبوک‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد: از یک صفحه تا ده‌ها صفحه بسته به پیچیدگی کسب‌وکار شما و تعداد عناصر بصری که تولید می‌شود.

عناصر برتر در طراحی برندبوک

در حالی که عناصر معمول برندبوک از صنعتی به صنعت دیگر و از کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ متفاوت است، این موارد اصلی هستند که باید در آن بگنجانید.

معرفی برند:

 این مانند معرفی داستانی است که در پشت برند شما وجود دارد و اینکه چگونه هویت بصری آن در طول زمان شکل گرفته است. بدون آن، بدون نگاه کردن به جایی که بوده‌اید و در حال حاضر کجا هستید، درک اینکه به کجا می‌روید هم برای کارمندان قدیمی و هم برای کارمندان جدید واقعاً دشوار خواهد بود.

دستورالعمل‌های لوگو:

 لوگو مهمترین عنصر در هویت بصری برندینگ است و مانند امضای کسب‌وکار است. با این حال، گاهی اوقات لوگوها را می‌توان به روشی نادرست کشیده، تغییر اندازه داد و یا بدون دستورالعمل‌های درست تغییر رنگ داد. اکثر برندها لوگوهای مختلف برای استفاده در مکان‌های مختلف دارند: رنگی، سیاه و سفید، برای وب، برای چاپ، با برچسب، عمودی یا افقی. بدون یک برندبوک با دستورالعمل‌های روشن در مورد رنگ‌ها، اندازه‌ها، قالب‌ها برای انواع لوگوها، یادآوری تک تک چیزها برای طراحان شما می‌تواند واقعاً گیج کننده باشد.

پالت‌های رنگی:

ما هر برندی را با رنگ‌های خاصی مرتبط می‌کنیم. به عنوان مثال، ما کوکا کولا را با قرمز، اسکایپ، فیس‌بوک را با آبی، اپل را با سیاه/سفید/خاکستری و غیره مرتبط می‌کنیم. در طراحی برندبوک باید به وضوح مشخص کنید که کسب‌وکار شما از چه رنگ‌هایی برای حفظ هویت برند استفاده کند.

فونت‌ها:

مانند رنگ‌ها، هر برندی مجموعه‌ای از حروف مخصوص به خود را دارد که با آرم‌ها در چاپ و روی وب استفاده می‌کنند.

کپی رایتینگ:

 در کسب‌وکار شما ممکن است بیش از یک کپی رایتر داشته باشید که برای کمپین‌های مختلف شما محتوا می‌نویسند. لحن، صدا و سبک همه این مطالب باید به همین صورت نوشته شود. برندبوک‌ها به نویسندگان کمک می‌کنند تا یک سبک نوشتاری ثابت داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که هر نویسنده از کلمات، ساختار جملات یا دستور زبان و علائم نقطه‌گذاری یکسان استفاده می‌کند.

عکس و اینفوگرافیک:

در این قسمت از برندبوک باید تمامی تصاویری که قابل استفاده در طراحی‌ها هستند را ذکر کنید. برای مثال، برندها ممکن است بخواهند از تصاویری با رنگ‌های خاموش و فوکوس ملایم یا تصاویری که ظاهری تمیز و پس‌زمینه سفید دارند استفاده کنند، دیگران ممکن است استفاده از عکس‌های استوک را ممنوع کنند و پایگاه داده منابع را در اختیار طراحان قرار دهند تا عکس‌ها را از آنجا انتخاب کنند.

خط مشی‌های روابط عمومی (PR):

 این بخشی در برندبوک است که نشان می‌دهد چه کسی مسئول ارتباط برند به عنوان نماینده کسب‌وکار، از طریق کدام کانال و با چه ابزاری است.

11

بایدها و نبایدها:

این بخش عالی است که در بسیاری از برندبوک‌ها وجود دارد و توضیح می‌دهد که باید چه کاری را با عناصر انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید.

نکات مهم برای طراحی برندبوک موثر

  • ایجاد یک برندبوک که هم برای تیم شما و هم برای مشتریان شما مفید و جذاب باشد یک چالش بزرگ است. با این حال می‌توانید برای ایجاد برندبوک کسب‌وکار خود از متخصصین آن کمک بگیرید.
  • تصمیم بگیرید که برای چه کسی برندبوک ایجاد می‌کنید: قبل از طراحی برندبوک باید به وضوح مشخص کنید که چه کسانی این دستورالعمل‌ها را دریافت، مطالعه و استفاده می‌کنند. شناخت مخاطبان هدف بسیار مهم است، بنابراین می‌توانید محتوای خود را مطابق با آن تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید آن را خارج از تیم خود توزیع کنید، مطمئن شوید که از اصطلاحات تخصصی یا دانش فنی که درک آن برای دیگران دشوار است استفاده نکنید.
  • آن را ساده نگه دارید: اگر می‌خواهید دستورالعمل‌های شما مورد پذیرش همه قرار گیرد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را ساده نگه دارید. شما باید مطمئن شوید که آنچه را که توضیح داده شده و در کتاب برند شما گنجانده شده است می‌تواند به راحتی توسط گروه‌های مختلف مردم درک شود.
  • کتاب را به سبک برند خود طراحی کنید: کتاب برند شما باید واقعاً نماینده شرکت شما، فرهنگ و سبک کار آن باشد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت تناسب اندام با موقعیت‌های جوان، پرانرژی و سالم هستید، مطمئن شوید که کتاب برند شما کسل کننده نیست.
  • مفید و مشخص باشد: در طراحی برندبوک جایی برای سوء تفاهم باقی نگذارید. سعی کنید به افرادی که راهنمای شما را می‌خوانند، دانش مفید، کاربردی و خاص بدهید. به عنوان مثال، اگر نوع خاصی از متن با هم تداخل دارند یا هر نوع درمان فتوشاپی را وارد می‌کنید، مطمئن شوید که صفحه‌ای را در کتاب برند خود اضافه کنید که دقیقاً نحوه عملکرد آن را توضیح دهد.
  • مکان استفاده از برند خود را پیگیری کنید: اگر یک نام تجاری جدید ایجاد کرده‌اید و تغییراتی در لوگو، فونت‌های استفاده شده، پالت‌های رنگی و غیره ایجاد کرده‌اید، باید هر جا که از نسخه قبلی استفاده شده است، ردیابی کنید تا بتوانید همه مواد را با نسخه به‌روز شده جایگزین کنید.
  • مواد خود را در دسترس قرار دهید: برای اطمینان از اینکه مردم از نسخه‌های قدیمی یا اشتباه عناصر بصری شما استفاده نمی‌کنند، مطمئن شوید که دسترسی به کتابخانه‌ای از فایل‌های صحیح را باز کرده‌اید. یک بخش دانلود در وبسایت خود راه اندازی کنید که در آن همه آرم‌ها، دستورالعمل‌های فعلی، تصاویر وغیره ذخیره می‌شوند.
  • کارکنان خود را درگیر کنید: اگر می‌خواهید تیم شما برند جدید شما را بپذیرد، باید احساس کند که بخشی برند جدید شماست. آن‌ها باید به وضوح تک تک عناصر کتاب برند شما را درک کنند. برای این منظور، یک تیم پروژه متشکل از کارکنان تمام سطوح شرکت خود ایجاد کنید و در طول توسعه دستورالعمل برند از آن‌ها بازخورد منظم بخواهید. دریابید که آیا آن‌ها سند را درک می‌کنند، به گفته آن‌ها چه پیشرفت‌هایی لازم است، چه کاری می‌توانید انجام دهید تا استفاده از کتاب برند را برای آن‌ها آسان‌تر کنید
  • سوالات را پیش بینی کنید: در پایان طراحی برندبوک خود، مطمئن شوید که برخی از مخاطبین مرتبط و آدرس ایمیل کارکنان خود را درج کرده‌اید. لازم است، زیرا گاهی اوقات خوانندگان سوالاتی در مورد راهنما دارند که به تنهایی نمی‌توانند آن‌ها را پیدا کنند. با پیوست کردن چند آدرس ایمیل، با داشتن تیمی که به همه سوالات و نگرانی‌ها پاسخ می‌دهد، این مشکل را برطرف خواهید کرد.
  • برندبوک خود را به‌طور منظم مرور کنید: هدف اصلی برندبوک توضیح، توصیه و راهنمایی افراد برای استفاده و بازتولید برند شما است. هنگامی که برندبوک خود را به روز می‌کنید، مطمئن شوید که شماره نسخه را نه تنها در صفحه اول، بلکه در هر صفحه درج کنید.

سخن پایانی

شما می‌توانید یک برندبوک عالی با بخش‌های متعدد، طراحی عالی و اطلاعات مفید در آن داشته باشید، اما تا زمانی که مردم ندانند وجود دارد، موثر نخواهد بود. قبل از اینکه از کارمندان خود بخواهید آن را به اشتراک بگذارند و تبلیغ کنند، ابتدا باید مطمئن شوید که آن‌ها خودشان آن را درک می‌کنند. برای این منظور مطمئن شوید که همه کارمندان به کتاب برند شما دسترسی دارند، به خصوص طراحان و کارمندان بخش بازاریابی و ارتباطات.

هنگامی که برند و هویت بصری مشخص شد، از طریق ارتباط کتبی و جلسات حضوری، این خبر را به همه کارمندان خود منتقل کنید. سعی کنید نه تنها توضیح دهید که جایگاه برند چیست، بلکه چرا و چگونه مشتریان از آن سود می‌برند. اگر می‌خواهید که از کمک یک متخصص در زمینه برندبوک کمک بگیرید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با آکادمی توسعه کسب‌وکار دکتر نعمتی در ارتباط باشید:

02122644773

02126643064

02126601795

وبسایت:

www.nematiacademy.com

اینستاگرام:

 drnemati_official

 nematiacademy

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر