کد خبر: 101866
A

افشاگری پایداری چی ها از نامه عجیب اصول گرایان به رهبری/ موضوع: فراهم آوردن زمینه های کاهش مشارکت مردم در انتخابات!

خبر ارسال نامه ای به رهبری برای پایین آوردن مشارکت در انتخابات، از سوی ارگان جبهه پایداری منتشر شده است.

افشاگری پایداری چی ها از نامه عجیب اصول گرایان به رهبری/ موضوع: فراهم آوردن زمینه های کاهش مشارکت مردم در انتخابات!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ درست در شرایطی که حسن روحانی به نقل از رهبری گفت: «از نظر ایشان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌تر از انتخاب درست است.» خبر ارسال نامه ای به رهبری برای پایین آوردن مشارکت در انتخابات، از سوی پایداری منتشر شده است. منظور رجانیوز از کسی که «آرزوی دیرینه برای رسیدن به پاستور» دارد کیست؟ و چرا اساسا چنین خبری منتشر شد؟

سایت رجانیوز در گزارشی که عصر روز جمعه ۲۴ بهمن ماه ۹۹ منتشر کرد از شکل گیری «تحلیلی خطرنک در جریان اصولگرایی» خبر داد. عنوان این تحلیل (و یا بهتر بگوییم) استراتژی «پیروزی به قیمت کاهش مشارکت» است. رجانیوز «از همه «دلسوزان انقلاب خواست» تا «با جدیت در مقابل» آن بایستند. اما این گزارش رجانیوز تنها دلیل وجود چنین تحلیل و نگاهی نیست. سایت پایداری در ادامه خبر از ارسال نامه ای به رهبری از سوی این افراد داده و می نویسد: «خبرهای متعدد حاکی است که افراد و اضلاع مشخصی از این جریان بر این نظرند که در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیازی به تبلیغ مشارکت بالا از سوی ارکان مختلف نظام وجود ندارد. حتی برخی پا را فراتر گذاشته و خبر از ارسال نامه‌هایی خطاب به مقامات عالی نظام داده‌اند که در آن‌ها خواسته شده تا در این دوره از انتخابات تشویق زیادی به مشارکت گسترده در انتخابات صورت نگیرد.»

اگرچه رجانیوز سعی کرده عنوان کند که این تحلیل اولین بار است در میان اصولگرایان پدیده آمده، اما واقعیت این است که پیشتر هم اصولگرایان سیاست فشار برای کاهش مشارکت را داشته‌اند. خصوصا بعد از انتخابات سال ۹۶ چراکه آنها از سال ۹۲ تا ۹۶ مدام روی دور باخت انتخابات بوده و حتی رهبری در جلسه ای که با دانشجویان داشت به موضوع اینگونه اشاره کرد: «بعضی‌ها از بچّه‌های خوب و انقلابی تعجّب میکنند که فلانی مدام میگوید در انتخابات شرکت کنید، شرکت کنید؛ از من گله‌مند میشوند که چرا شما مدام گفتید بیایید در انتخابات شرکت کنید. بفرمایید این هم نتیجه مشارکت بالا…» (بیانات ۱۷ خرداد ۹۶)

لذا اینکه رجانیوز سعی کرده این موضوع را از ساحت اصولگرایان مبرا کند، موضوعی کاملا غیرواقعی است. با اینحال اتفاقی که امروز افتاده این است که به ادعای رجانیوز آنها برای «کاهش مشارکت» و «خروجی مطمئن صندوق» دست به نامه شدند.اما چه کسی برای این کار دست به نام برده است؟ رجانیوز در بند آخر کد مهمی را برای شناخت ارائه کرده می نویسد: «باید توجه داشت که مشارکت پایین شاید به آرزوهای دور و دراز برخی افراد و جریان‌ها برای رسیدن به پاستور منتهی شود….»

عبارت «کسانی که آرزوی دور و دراز» برای پاستور دارند گزینه ها را کاملا محدود می کند به دو نامزدی که هر دو از سال ۸۴ در انتخابات فعال بودند و هر دو نیز از سابقه نظامی گری برخوردار هستند. البته تجربه رسیدن قالیباف به صندلی ریاست مجلس هم آنها را برای تکرار چنین تجربه ای بیشتر تشویق کرده است.

دلیل مخالفت پایداری با این استراتژی البته موضوع دیگری است. آنها تصور میکنند حجت السلام رئیسی (که تلاش می کنند او را وارد انتخابات کنند) دارای رای مناسبی است و با حضورش می تواند قطعا برنده انتخابات باشد. طرف مقابل (در اصولگرایان) اما می گوید حضور او بار دیگر به معنای این است که اصولگرایان ناچارند به خاطر او کنار بروند. لذا آنها امروز مدافع مشارکت بالا در انتخابات شدند تا به این بهانه رقیب درونی (یعنی کاندیدای واحد جریان اصولگرا) را از ورود به انتخابات منصرف کنند.

اما یک دلیل دیگر برای انتشار این خبر هم وجود دارد. آنهم انتشار گزارشی است‌که جریان مقابل علیه این طیف منتشر کرد. در آن گزارش ادعا شده بود که «یکی از کاندیداها تیم رسانه ای و اتاق فکر یکی از مهم ترین نامزدهای ریاست جمهوری فشار چند جانبه به صداوسیما را برای حذف مناظره های زنده ریاست جمهوری آغاز کرده است.» در واقع انتشار خبر رجانیوز پاتکی بود که در مقابل حمله جریان مقابل زده شد. حالا دو طیف اصولگرایان در مقابل هم هستند. یک طرف می گوید آنها از مناظره می ترسند. طرف دیگر هم می گوید آنها از مشارکت بالا واهمه دارند

 

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر