کد خبر: 109338
A

مجلس یازدهمی‌ها از همان ابتدای شروع به کار خود در سودای پاستور بودند و تا جایی پیش رفتند که با بستن چشمانشان بر مشکلات عدیده کشور، برای فتح پاستور طرح نوشتند و در تلاشی نا‌فرجام به دنبال حذف رقبای احتمالی نماینده مورد‌حمایتشان بودند.

به گزارش دیده بان ایران؛ هرچند نه طرح آنها تأیید نهایی شورای نگهبان را گرفت و نه نامزد مورد‌نظرشان امکان نامزدی یافت؛ اما آنها از پاستور دست نکشیدند. به گزارش ایلنا، از میان ۵۹۲ داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، نام شش نماینده پارلمان نیز به چشم می‌خورد که در‌نهایت دو نفر آنها برای ادامه رقابت‌های انتخاباتی از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شدند. دو نفری که آمده بودند تا چهار سال مطالبات موکلین خود را در ساختمان پارلمان دنبال کنند اما مسیر به نیمه نرسیده، هوای پاستور به سرشان زد.

هر‌روز از تریبون مجلس به این و آن حمله می‌کنند که مردم مشکلات اقتصادی دارند و ما آمده‌ایم که چنان کنیم و چنین کنیم. آمده‌ایم مجلس را به رأس امور بازگردانیم و ده‌ها وعده دیگری که به جامعه هدف کم‌تعداد خود می‌دهند‌ اما نگاهی دقیق‌تر به اخبار انتخابات نشان می‌دهد که بیش از بهارستان، حال‌و‌هوای پاستور به سرشان زده است؛ از دولت ۲۴‌ساعته سخن می‌گویند، در‌حالی‌که امروز سرشان در ستادهای انتخابات ریاست‌جمهوری گرم شده و مشخص نیست برای مردم، وکیل چند‌ساعته هستند.

نمایندگانی که بهارستان و قانون‌گذاری، دیگر کمتر برایشان جذابیت دارد و یکی پس از دیگری، راهی ستاد‌های انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوند. از میان هفت کاندیدایی که مجوز حضور در ماراتن انتخابات را دریافت کرده‌اند، دو نفر نماینده مجلس هستند؛ نخستین نفر امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مشهد است که زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان را به‌عنوان رئیس ستاد خود منصوب کرد و نفر دوم، علیرضا زاکانی، نماینده قم است که روح‌الله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز، رئیس و مالک شریعتی، نماینده مردم تهران، سخنگوی ستاد او هستند.

همچنین علی نیکزاد، نماینده مردم اردبیل که چند روز قبل موفق شد برای نایب‌رئیسی مجلس، اعتماد نمایندگان را جلب کند، به‌عنوان رئیس ستاد کشور و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم به‌عنوان رئیس ستاد اقشار رییسی فعالیت می‌کنند. در کنار این اخبار، می‌توان به تشکیل «ستاد هم‌اندیشی نمایندگان در حمایت از رئیسی» اشاره کرد که عصر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت و ساعاتی پس از ثبت‌نام وی تشکیل شد؛ ستادی که می‌توان نام افرادی مانند محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز، سیدمحمد موحد، نماینده مردم کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد، احمد‌حسین فلاحی، نماینده مردم همدان و علی‌اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام را در میان اعضای آن مشاهده کرد.

نکته دیگر مطرح‌شدن «طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری» از همان ابتدای شروع به کار مجلس است؛ موضوعی که نشان می‌دهد باوجود شعارهای معیشتی فراوان و پرسروصدای نمایندگان این دوره از مجلس، «انتخابات» آن‌هم از نوع ریاست‌جمهوری دغدغه مهم و اولویت اصلی نمایندگان دوره یازدهم است. کسانی که با آرای حداقلی در انتخاباتی با پایین‌ترین میزان مشارکت در ادوار پس از انقلاب بر کرسی سبز پارلمان تکیه زده‌اند و به نظر می‌رسد که بدشان هم نمی‌آید زمینه را برای روی‌کارآمدن دولتی با شرایط مشابه خود فراهم کنند؛ دولتی که محصول مشارکت پایین و منتخب اقلیت اما همراه و هم‌فکر بهارستان‌نشینان باشد.

حضور پرشمار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ستادهای انتخاباتی و آینده‌نگری برای قرارگیری احتمالی در پست‌های وزارت یا چیدن پست‌ها در دولت آینده، آنجایی بیشتر به چشم می‌آید که رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار مجلسی‌ها با ایشان،‌ نمایندگان را به پرهیز از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرائی توصیه کردند که تلاش‌های یادشده، ادعای «ولایت‌مداری» مجلس‌نشینان را هم زیر سؤال می‌برد.

البته همه نمایندگان درگیر ستادهای انتخاباتی نیستند و در جمع نمایندگان مجلس هستند افرادی که حداقل به وعده وعیدهای غیر‌قابل‌اجرای دوستان خود که امروز نامزد انتخابات شده‌اند، نقد وارد می‌کنند و مدافع برپایی ستاد‌های انتخاباتی در بهارستان نیستند. برای نمونه کاظم دلخوش‌اباتری، درباره حضور نمایندگان در ستاد تبلیغاتی برخی از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: نماینده مجلس حق دارد مانند سایر مردم دارای سلیقه باشد و این یک امر طبیعی است، او نیز از حقوق هر انسانی که در جامعه دارد، برخوردار است اما قانون اساسی در اصل ۵۷ قوا را از یکدیگر تفکیک کرده است و هر‌کدام از آنها به سهم خودشان بر اساس اختیارات و وظایفی که وجود دارد، باید برای مردم در کشور تلاش کنند؛ نمایندگان مجلس از جانب مردم برای قانون‌گذاری انتخاب شده‌اند.

هر نماینده‌ای یک‌سری موافق و یک‌سری مخالف دارد و اگر بنا باشد در کار انتخابات و تبلیغات برای دیگری ورود کنند، قطعا به حق‌و‌حقوق مردم آسیب می‌زند. وی ادامه داد: از این هفت نفر یک نفر رأی می‌آورد و اگر کسی که مدنظر نماینده مربوطه است، از بین این تعداد رأی نیاورد، همین امر باعث آسیب به مردم منطقه‌شان و کشور می‌شود و اساسا موجب یک بی‌نظمی می‌شوند که در شأن مجلس هم نیست.

دلخوش تأکید کرد: ما بند ۲۰۲ و اصل ۵۷ را در قانون اساسی داریم که جایگاه مجلس و نمایندگانش را که در تمام امور مملکت می‌توانند قانون‌گذاری کنند، مشخص کرده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه گفته می‌شود نماینده‌ها در ستادها مسئولیت می‌پذیرند که بعدها به وزارتخانه برسند و رهبری هم در این مورد هشدارهایی را دادند، گفت: نماینده جایگاه خودش را دارد و به اعتقاد من نماینده نباید کاری به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرائی داشته باشد؛ یعنی نماینده وظایف خودش را انجام دهد. هر دولتی که تشکیل شد، افراد خودش را باید بیاورد و نماینده هم باید تعهداتی را که آن دولت به مردم داده است، پیگیری کند و تذکر بدهد.

منبع: شرق

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر