کد خبر: 110492
A
دیده بان ایران:

سردار وحید از «بیت رهبری» رانده شده است؟/ حذف السابقون نظام به حلقه اول رسید؟

خبرگزاری تسنیم با انتشار مطلبی که بخشی از آن در بالا منتشر شد، حقانیان را تهدید کرده است که اگر قرار است مواضع شخصی‌اش را که طبیعتاً به شخص رهبری منتسب شود، بیان کند بهتر است از کارش استعفا کند و آن وقت هر چه دوست دارد. یک فعال انقلابی و رسانه ای هم با اشاره به همین موضوع در توییترش نوشت: «وحید حقانیان گله‌مند است بابتِ اتفاقاتی؛ بیانیه اخیر او را نیز در جهتِ تخفیفِ پیروزی ابراهیم رییسی ببینید!»

سردار وحید از «بیت رهبری» رانده شده است؟/ حذف السابقون نظام به حلقه اول رسید؟

"آقایان رضایی، قاضی زاده هاشمی و همتی برای جناب آقای رئیسی، امداد الهی به حساب می آید . و یقینآ باید گفت اینها خود را به گونه ای دانسته، یا ندانسته خرج انقلاب کردند وگرنه با توجه به شرایط رد صلاحیت ها، تحریم انتخابات توسط بیگانگان و حتی احمدی نژاد، اگر بعد از کنار کشیدن نامزدهای  پوششی، این سه نفر نیز اعلام انصراف کرده بودند، ولو وزارت کشور هم قبول نمی کرد یقینا چالش بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوجود می آمد."

به گزارش دیده بان ایران؛ این بخشی از نامه پرحاشیه سردار وحید حقانیان پس از برگزاری انتخابات روز جمعه بود. نامه ای عجیب که واکنش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه آنرا «خسارت‌بار» خوانده است.

این خبرگزاری ورود «سردار وحید» به عرصه رسانه را برای دفتر رهبری «آسیب‌زا» عنوان کرده و آن را،  «موجب سوءاستفاده برخی خناسان و مغرضان» دانسته و نوشته است که آن‌ها «تلاش کردند انتقام مشارکت معنادار مردم در انتخابات، پیروزی نماینده جریان انقلابی و شکست پروژه تحریم را با طرح اتهام مهندسی انتخابات از مردم و رهبر انقلاب اسلامی بگیرند».

از آخرین باری که اظهار نظری درباره سردار وحید در رسانه ها منتشر شد چند سال می‌گذرد. او ۴ سال پیش در ماجرای زلزله سر پل ذهاب از اسحاق جهانگیری انتقاد کرده بود که چرا معاون اول رئیس جمهور مسکن مهر را غیر استاندارد توصیف کرده است.

سردار وحید در فیلمی که از بازدیدش از مناطق زلزله زده منتشر شده بود می گوید: خدا لعنت کند معاول اول رییس‌جمهور، آقای جهانگیری را اولین تخم لق سیاسی را ایشان گذاشت و زود اعلام کرد در جلسه اقتصاد مقاومتی که آقا مسکن مهر … اصلا چه ربطی دارد؟ مردم گرفتاری دارند تو شروع کردی از مسکن مهر… چه ارتباطی دارد؟»

مطلبی که بعدها اصلاح طلبان حتی آنرا مقدمه ای بر ردصلاحیت و مخالفت حاکمیت با جهانگیری در صورت نامزدی اش در انتخابات سال 1400 دانستند.

اما با این وجود «وحید حقانیان» همزمان با شدت پیدا کردن انتقادها از او، مجبور به «عذرخواهی» بابت اظهاراتش علیه معاون اول دولت شد. واکنشی که به نظر می رسد شاید پس از اظهارات فردای برگزاری انتخابات، تکرار شود و او برای جلوگیری از سیل انتقادها به سمت خودش و بیت رهبری بار دیگر مجبور به «عذرخواهی» شود.
 
این در حالی است که خبرگزاری تسنیم با انتشار مطلبی که بخشی از آن در بالا منتشر شد، حقانیان را تهدید کرده است که اگر قرار است مواضع شخصی‌اش را که طبیعتاً به شخص رهبری منتسب شود، بیان کند بهتر است از کارش استعفا کند و آن وقت هر چه دوست دارد.

 

یک فعال انقلابی و رسانه ای هم با اشاره به همین موضوع در توییترش نوشت: «وحید حقانیان گله‌مند است بابتِ اتفاقاتی؛ بیانیه اخیر او را نیز در جهتِ تخفیفِ پیروزی ابراهیم رییسی ببینید!»

هر چند که او توضیح بیشتری درباره این گله مندی نداده است و مشخص نیست که یکی از نفرات اصلی بیت رهبری چرا باید گله مندی خودش را «علنی» بروز دهد.

سردار وحید حقانیان کیست؟

 سید وحید حقانیان که با عنوان «سردار وحید» مشهور شده، داماد آیت الله خرازی، معاون امور ویژه دفتر رهبر انقلاب است که اصالتا اهل اصفهان است و منزل پدریش در اطراف میدان منیریه تهران (از نقاط مرکزی و بسیار سنتی تهران) است. 

نام او نخستین بار در سال ۸۸ همزمان با اعتراضات پس از انتخابات در رسانه ها منتشر شد. در تیرماه همان سال وقتی مراسم تنفیذ دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برگزار می‌شد، او حکم تنفیذ را به رهبری تحویل داد. نقش قابل توجه ای که در ذهن بسیاری از تحلیلگران این سوال را مطرح کرد که جایگاه او نزد رهبری انقلاب تا چه اندازه والاست.

نام آقای حقانیان دستکم دوبار در خاطرات ابوالفضل فاتح از مشاوران میرحسین موسوی در دهمین انتخابات ریاست جمهوری و همچنین نامه‌ی محمدعلی انصاری، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت آیت‌الله خمینی به سید حسن خمینی دید.

آقای فاتح در خاطرات روز ۲۲ خرداد ۸۸ خود می نویسد: « حدود ۱۱ شب مهندس موسوی نامه‌ای سری به مقام معظم رهبری نوشت، این نامه را به صورت دستی به بیت مقام معظم رهبری بردم و آن را تحویل آقای وحید دادم. چند دقیقه‌ای هم با هم صحبت کردیم از فحوای صحبت‌های ایشان دریافتم که باید انتخابات را تمام شده تلقی کنم. او می‌گفت برای چگونگی اعلام شمارش آرا به وزارت کشور تذکر داده است، اما ترکیب نهایی آرا را یک مرحله‌ای به نفع آقای احمدی‌نژاد می‌دانست.»

مجید انصاری نیز بعدتر در نامه‌ای به سیدحسن خمینی در جهت توضیح مشکلات پیش آمده در مراسم ۱۴ خرداد ۸۹ در مرقد امام خمینی(ره)، بارها به نام "سردار وحید" اشاره می‌کند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) در نامه ای که به نوه رهبر فقید جمهوری اسلامی نوشته و طی آن گزارشی درباره سیر اجرایی مراسم بیست و یکمین سالگرد آیت الله خمینی ارائه داده، به تماس تلفنی خود با سردار وحید در ایام نوروز 88 اشاره کرده است.

محمد علی انصاری در این نامه خطاب به حسن خمینی آورده است: "با کمال تاسف از آغاز سال جدید و شاید در آخر سال گذشته زمزمه هایی شروع شد که ستاد بزرگداشت نمی خواهد مراسم امام را برگزار نماید و حتی در هفته اول تعطیلات نوروز که مقام معظم رهبری به مشهد مشرف بودند طی تماسی که با جناب آقای وحید برای تبریک عید داشتم ایشان نیز از برنامه های ستاد سئوال کردند. به ایشان گفتم کارهای مقدماتی ستاد قبل از عید شروع شده است و ما با قوت کارها را دنبال می کنیم و اصلاً نگرانی نداریم و از ایشان درخواست نمودم که در اولین فرصت مراجعت پس از تعطیلات، جلسه حضوری برای مرور مباحث کلان سالگرد داشته باشیم."

انصاری پس از آنکه در لفافه از نقش وحید در "مباحث کلان" کشور پرده برداشته، اضافه می کند: "به دلیل اینکه یقین داشتم مراسم امسال بسیار حساس و پر دغدغه است اصرارم بر این بود که مسائل را با دفتر مقام معظم رهبری هماهنگ نمایم. چند نوبت و از طرق مختلف  و تماس های تلفنی، مسئولین عزیز دفتر از کم و کیف مراسم سئوال فرمودند که به آنان اطمینان دادم آمادگی ستاد برای برگزاری مراسم بهتر از گذشته فراهم است."

وی در ادامه به حضور پراهمیت آقای حقانیان و برخی دیگر از مسئولان بیت رهبری در جلسات هماهنگی مراسم سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی اشاره کرده:"در این جلسه سه موضوع مهم را مطرح کردم که عبارتند از تعیین وحدت به عنوان شعار و رویکرد اصلی مراسم، برگزاری تنها یک مراسم رسمی بزرگداشت امام و نماز جمعه، و صرف نظر کردن از برنامه دعای کمیل و ندبه در حرم و سخنرانی های شب چهاردهم و پانزدهم به دلیل عملیات عمرانی و آماده نبودن فضای داخلی حرم برای جمعیت زیاد؛ پیشنهاد کردم برای اینکه لغو مراسم شبهای حرم شائبه سیاسی کاری در اذهان جامعه به وجود نیاورد بهتر است قبل از نماز جمعه، دو سخنران دیگر، یکی ریاست جمهوری و دیگری جنابعالی داشته باشیم. پیرو این مقدمه جناب آقای وحید نیز بر اهمیت مراسم تاکید و علاوه بر ذکر نکات حائز اهمیت در راستای برگزاری مطلوب مراسم،اظهار لطف مقام معظم رهبری نسبت به اینجانب و موافقت کلی با پیشنهادات مذکور را بیان داشتند."

انصاری سپس به جلسه خصوصی یک ساعته خود با وحید اشاره کرده: "بعد از آن بیش از یک ساعت جلسه و گفتگوی خصوصی بنده و آقای وحید به طول انجامید و تاکید کردم که هر کس گزارشی مبنی بر تصمیم ما و ستاد برای برگزار نکردن مراسم داده است، یا غرضی داشته یا اشتباه کرده است و ما شهامت آن را داریم که در صورت ضرورت به صراحت اعلام کنیم که نمی توانیم مراسم را برگزار کنیم."

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت آیت الله خمینی در ادامه نامه خود خطاب به سید حسن خمینی، به پیشنهادات وحید درباره مراسم امسال خطاب به خود اشاره کرده و به صراحت از دستور او برای دعوت نکردن از برخی افراد برای نماز جمعه 14 خرداد 88 سخن به میان آورده است.

افرادی که بعدها به مراسم دعوت نشدند عبارت بودند از میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی، محمد موسوی خوئینی ها، عبدالله نوری و برخی دیگر از چهره های نزدیک و مورد حمایت امام خمینی (ره).

در ماجرای ترور سید علی حبیبی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی در عاشورای سال 88 تهران هم نام وحید مطرح بود.

ماجرا از این قرار بود که به دنبال ممانعت دستگاه های امنیتی از تحویل جسد «مرحوم حبیبی موسوی» به خانواده اش، در نیمه های شب با منزل خواهر مهندس موسوی تماس گرفته می شود. فرد پشت خط خود را یکی از اعضای دفتر آیت الله خامنه ای معرفی و اعلام می کند که "آقای وحید قصد دارند تا به نمایندگی از مقام معظم رهبری با مهندس موسوی صحبت کرده و مراتب تسلیت ایشان را اعلام کنند."

با استنکاف مهندس موسوی از گفت و گو با وحید، یکی از مشاوران او با وحید صحبت می کند و پس از قطع تماس اعلام می شود که مسئول اجرایی بیت رهبری برای گفت و گو یا آنگونه که خود می گوید عرض تسلیت قصد دارد به منزل خواهر موسوی بیاید.

با اطلاع از این امر مهندس موسوی اقدام به ترک منزل خواهری می کند و به دو تن از مشاوران خود برای گفت و گو ماموریت می دهد.

نتیجه حضور سردار وحید در منزل خواهر مهندس موسوی و مذاکرات چند ساعته او با خانواده مرحوم حبیبی و مشاوران مهندس موسوی، تحویل پیکر آن مرحوم در نیمه های شب و دفن ناگهانی او در صبح روز بعد بود.

سرانجام سردار وحید چه می شود؟

طی 48 ساعت گذشته نام سردار وحید به یکی از پرتکرارترین کلیدواژه های شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. برخی مطلب خبرگزاری تسنیم علیه او را پایانی بر فعالیت یکی از کلیدی ترین مهره های بیت ایت الله خامنه ای دانسته اند و برخی دیگر بر این باورند که این مناقشه تنها رقابتی است بین خبرگزاری تسنیم و "دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای" که طی یکسال اخیر گردانندگان آن سعی دارند بدون وابستگی به دو سایت شاخص نزدیک به حاکمیت یعنی فارس و تسنیم به کارش ادامه دهد.

اما هرچه که هست به نظر می رسد با رئیس جمهور شدن ابراهیم رئیسی جریان انقلابی به دنبال گرفتن سهم بیشتری از سفره انقلاب باشد. شاید پس از حذف بسیاری از السابقون انقلاب که به تدریج طی سالهای گذشته از صحنه سیاسی کشور حذف شده اند حالا نوبت کسانی است که از حلقه اول هسته سخت قدرت، قرار است بیرون رانده شوند.

منبع: دیده بان ایران

یغما فشخامی

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر