کد خبر: 121715
A

وزیر آموزش و پرورش: باید بتوانیم دانش‌آموز ولایی تربیت کنیم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب امام خمینی را پیشِ روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم، هر سیاست آموزشی و برنامه تربیتی نامفهوم خواهد ماند.

وزیر آموزش و پرورش: باید بتوانیم دانش‌آموز ولایی تربیت کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛  "یوسف نوری" وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد مجلس اظهار داشت:  به فضل الهی در گام دوم انقلاب اسلامی جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهیم داشت. چیزی که این جهش را ممکن خواهد ساخت پرورش نسل تمدن‌ساز است. اهداف تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خصوصیات این نسل را ذکر کرده است، اما ما نیازمند آن هستیم که این اهداف متعالی را از عرش به فرش بیاوریم و تجلی آن در زمین را به مربیان، سیاستمداران و مدیران نشان دهیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب امام خمینی را پیشِ روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم هر سیاست آموزشی و برنامه تربیتی نامفهوم خواهد ماند.

وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ما نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و این الگو را رهبر انقلاب ما نشان دادند؛ آنگاه که فرمودند سلیمانی عزیز نمونه یک الگو از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بوده است.امروز خداوند این الگوی تربیتی را مقابل دیدگان ما مسئولان آموزش و پرورش قرار داده است.

نوری گفت: شهید سلیمانی تجلی حُریت، عدالتخواهی، تقوا، مسئولیت‌پذیری و جهاد بی‌وقفه بوده است. شهدای علمی ما نظیر شهید احمدی‌روشن، رضایی‌نژاد و تمام شهدای هسته‌ای تربیت یافته همین مدرسه و مکتب سردار سلیمانی هستند. اگر در آموزش و پرورش توانستیم دانش آموز موحدی تربیت کنیم که صلح، ایثار و دفاع از مظلوم را بشناسد، هدف عظیم انقلاب اسلامی محقق شده است. اگر توانستیم دانش آموزی ولایی تربیت کنیم که حق خود را بشناسد به تراز مطلوب انقلاب اسلامی نزدیک شده‌ایم.

 

وی ادامه داد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرط اینکه پیش از هر چیزی همه ما از بن دندان معتقدم شویم که مدارس ما باید  یک مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد،‌البته در این مسیر موانعی داریم که باید شرایط آن را فراهم کنیم. در مسیر باید شرایطی از جمله جایگاه آموزش و پرورش شناخته شود. ما بعضا آموزش و پرورش را به یک سازمان کوچک تقلیل داده‌ایم. تمام دستگاه‌ها  مسئول تربیت انسانها هستند و متولی آن آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد که کشورهای پیشرفته دنیا روی آموزش و پرورش خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و آن را اولویت قرار داده‌اند زیرا آموزش و پرورش نقش مناسبی برای افزایش تولید ملی برای ارزش افزوده دارد. بر این اساس اگر به پیشرفت کشور اهمیت می‌دهید، بدانید که سرمایه پیشرفت در آموزش و پرورش فراهم می‌شود.

نوری گفت: من می‌خواهم از این هم بالاتر بروم و بگویم که بر اساس‌ فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تربیت‌ افراد برای مسیر توسعه نیست، بلکه هدف این است که توسعه باید در خدمت انسان قرار بگیرد. به نظر شما امروز چقدر از این فلسفه سیاسی فاصله گرفته‌ایم؟

وی اشاره کرد: نکته دوم وحدت مجلس و دولت است، ما زمانی می‌توانیم مدارس را به مدرسه شهید سلیمانی تبدیل کنیم که از تشدد بپرهیزیم. امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت و کرامت معلمان بیش از همیشه نیازمند همگرایی، همدلی و همزبانی دولت و مجلس است.

وزیر پیشنهادی  آموزش و پرورش درباره سومین امر برای تامین شرایط گفت: شورای عالی آموزش و پرورش سومین امری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر خود نیازمند تحول جدی است.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر