کد خبر: 18988
A
یادداشت تحلیلی دیده بان ایران

یک دیدار و چند هشدار

دیدار سرکرده گروهگ تروریستی منافقین با سناتور تندرو جان مک کین چند هشدار مهم برای ما به وجود آورده است.

یک دیدار و چند هشدار

دیده بان ایران - حسام محمدی: جان مک‌کین, سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونای آمریکا که در حال حاضر رئیس کمیته نیروهای مسلح این کشور است روز 25 فروردین در آلبانی با مریم رجوی دیدار کرد. این دیدار در تیرانا, پایتخت آلبانی صورت گرفت.

 

حضور مک کین در چارچوب یک دیدار برنامه ریزی شده از منطقه بالکان بود که قبل از هر چیز بررسی پیشرفت روند سیاسی و اصلاحات در کشورهای مورد نظر را شامل می شد. هر چند که دیدارهای این سناتور بانفوذ نمی تواند خارج از طرح های کلی تر جمهوریخواهان باشد ، اما برآیند این دیدارها قطعا در راهبرد دولت ترامپ مؤثر خواهد بود و برای منطقه بالکان که تاریخچه طولانی از دخالت آمریکا را در کارنامه خود دارد فرمولی یکپارچه تعریف خواهد شد. نگرانی بالفعل آمریکا از نفوذ روسیه در شرق اروپا نیز در اهداف این سفر پرحاشیه به منطقه بالکان بی تأثیر نبوده است.

 

نظر به اهمیت این دیدار و به طور خاص ملاقات مک کین با مریم رجوی در تیرانا ضروری است پاره ای از نکات به طور تفصیلی مورد بحث قرار گیرد.

مریم رجوی در این دیدار ضمن قدردانی از اقدامات و حمایت های آمریکا در انتقال اعضای این گروه از عراق به آلبانی اعلام کرد ” تغییر رژیم در ایران پیش‌شرط ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان است“.وی افزود امروزه دربارۀ نقش مخرب ایران در منطقه اجماع وجود دارد و این کشور منشأ اصلی بحران در خاورمیانه است.

 

گره زدن صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه با ”تغییر رژیم“ که بدین صورت رونمایی می گردد ، قبل از هر چیز پیام تازه ای به دولت ترامپ است. از طرف دیگر ساده پنداری است که بگوییم مریم رجوی فاقد پشتوانه و قدرت اجماع در طیف دولتمردان آمریکایی است چرا که تجربه خروج از فهرست سازمانهای تروریستی در سال 2012 نیز با همکاری و هم رأیی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در آمریکا صورت پذیرفت و این امر نشان می دهد نقش این گروه در هر وضعیتی که هم اکنون در آن باشند ، در تحولات آینده پیش بینی ناپذیر است و نادیده گرفتن آن موجب خسران خواهد شد.

مهمترین پرسش در میان نخبگان سیاسی و کارشناسان منطقه ای این خواهد بود که سناتور مک کین در این دیدار چه وعده هایی داده است؟ آیا راهبردی صحیح برای مقابله و یا دفع هر گونه تهدید از سوی مسئولین جمهوری اسلامی وجود دارد؟

برای پاسخ به این پرسش ها بایستی اشاره نمود که تا زمانیکه این گروه و اعضای آن در خاک عراق بودند ، سپاه و نیروهای امنیتی فرصتی برای حل و فصل این منازعه را داشتند و هم اکنون این فرصت چشم انداز خود را از دست داد. البته به لطف دولت مستقر در عراق و به واسطه سیاست های عبادی نخست وزیر عراق که به آمریکا نزدیک تر شد ، این گروه توانست خاک عراق را ترک و به آلبانی نقل مکان کند. آمتاسفانه ش آنقدر شور شده که حالا سناتور مک کین مستقیما به دیدار رهبر این گروه  تروریستی می رود و برای ایران رجزخوانی می کند. چه خوب می بود که  برخی نیروها و جریان ها  به جای جنگ و دعوا راه انداختن با کارنامه درخشان وزیر محترم اطلاعات حجت الاسلام علوی که در 4 سال گذشته بی حاشیه در دولت آقای روحانی مشغول به خدمت بوده ، تجارب لازم برای برخورد با این گروه را می گرفت و در بستری حرفه ای و عملی اقدامات خود را با وزارت اطلاعات هماهنگ می ساخت.

دغدغه و اشتغال  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه منجر به غفلت جدی گردید. این غفلت حال سرباز کرده و نشان می دهد که این گروه دست بازتری در تحولات میدانی خواهد داشت. هر چند که فاصله جغرافیایی می تواند در تأثیرگذاری مستقیم خدشه وارد کند اما ناگفته نماند که این گروه تجارب بسیاری در بسیج و سازماندهی داشته و بالقوه می تواند تهدید امنیتی برای کشور باشد. استفاده از شبکه های داخل کشوری و همچنین تأثیر گذاری بر روی مخاطبین خاکستری می تواند در زمره تلاشهای این گروه تبیین گردد و موجی از دلسردی را در بدنه نیروهای وفادار به نظام و کشور ایجاد کند.

در منطقه ناآرام خاورمیانه که همیشه آبستن تحولات جدید است ، هیچ راهی جز تکیه بر اعتدال و برخوردی عقلانی با پدیده ها نیست و از آنجا که در ایام انتخابات ریاست جمهوری هستیم ، نیاز به ارزیابی و بررسی دقیق کارکرد و نقش جدید این گروه در پهنه سیاسی وجود دارد.

کسی نمی خواهد موفقیت ها و پیروزی ها در سوریه یا عراق را کتمان کند ، اما نباید پرسید که چرا همان قدر که در کشورهای منطقه هزینه دادیم ، بهرة لازم را نبردیم؟ چرا زمان را برای اقدام متناسب جهت خنثی کردن توطئه ها از دست دادیم؟ اکنون دیگر وقت آن نیست که دولت آقای روحانی را مورد هجمه قرار داد. وقت آنست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  با این گروهک تروریستی برخورد جدی تری داشته باشند. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر