کد خبر: 80177
A
دیده بان ایران رویکرد برخی رسانه ها در دادن آدرس غلط به جامعه را بررسی می کند

مقصر واقعی قرنطینه نشدن شهر قم کیست؟!/ کدام "نهاد خاص " مخالف قرنطینه شدن قم بود

در حالی که کشور درگیر موضوع مهم شدت گرفتن شیوع بیماری کروناست برخی رسانه های معلوم الحال که طی چند سال گذشته همه توان خودشان در ناتوان نشان دادن دولت به کار گرفته بودند فرصت را غنیمت شمرده و با انتشار برخی گزارش و یادداشت ها بازهم دولت را مقصر اصلی ماجرای کرونا معرفی کرده اند. اما واقعیت را باید در یک "نهاد خاص " جستجو کرد.

مقصر واقعی قرنطینه نشدن شهر قم کیست؟!/ کدام "نهاد خاص " مخالف قرنطینه شدن قم بود

به گزارش دیده بان ایران؛ در حالی که کشور درگیر موضوع مهم شدت گرفتن شیوع بیماری کروناست برخی رسانه های معلوم الحال که طی چند سال گذشته همه توان خودشان در ناتوان نشان دادن دولت به کار گرفته بودند فرصت را غنیمت شمرده و با انتشار برخی گزارش و یادداشت ها بازهم دولت را مقصر اصلی ماجرای کرونا معرفی کرده اند.

سایت رجانیوز ارگان جبهه پایداری و نزدیک به سعید جلیلی و تشکیلات دولت سایه در همین رابطه با برشمردن برخی اتفاق ها طی چند سال گذشته از جمله فاجعه منا، حادثه معدن یورت، زلزله کرمانشاه، خروج آمریکا از برجام و. . . . نوشت: موضوع شیوع ویروس کرونا که مسئله اصلی امروز دولت و مردم است، بحرانی که باز هم دولت در آن سربلند بیرون نیامد.

اولین نقد وارد به دولت مربوط به غافلگیری درباره ورود ویروس به کشور است. امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس در این باره می‌گوید:
«قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارد و به نظرم عملکرد دولت در کنترل این ویروس ناموفق بوده است.»
امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: «مشکلات فراوانی برای پرستاران به وجود آمده و امکانات کمی وجود دارد، همچنین قم با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی مواجه است.»
 
علاوه بر این دولت در موضوع قرنطینه نکردن شهرها، قطع نکردن پروازهای مستقیم به چین و عدم تعطیلی ادارات نیز به شیوع ویروس کرونا کمک کرده است.
 
مقصر اصلی قرنطینه نشدن شهر قم کیست؟!​
 

اما با این وجود، اکنون  که دیگر موضوع کرونا منحصر به قم نیست و از این شهر به بسیاری از شهرها و حتی کشورهای اطراف نیز رفته است، یادآوری این نکته حائز اهمیت است که محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت سی‌ام بهمن، زمانی که هنوز تعداد مبتلایان شناسایی شده افزایش نیافته بود، درباره احتمال قرنطینه شدن قم، به خبرنگاران گفت: «به هیچ وجه» چنین چیزی مطرح نیست.

سه روز بعد مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماریهای عفونی وزارت بهداشت گفت: «تصمیم‌گیری درباره قرنطینه قم با وزارت بهداشت نیست و ارگان‌های دیگر باید این کار را انجام دهند.» او البته این را هم اضافه کرد که درخواست قرنطینه باید از سوی وزارت بهداشت انجام شود.

این در حالی است که درباره تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر از همان ابتدا اعلام کرد که اگر آمار ابتلا به کرونا در تهران بالا رود، احتمال قرنطینه آن وجود دارد، اما درباره قم، مسئولان از همان اولین ساعات انتشار خبر فوت دو نفر بر اثر کرونا در این شهر، هرگونه احتمال قرنطینه قم را رد کردند.

در این بین استاندار قم هم سعی کرد دلایل متفاوتی را مطرح کند. بهرام سرمست در همین رابطه یعنی قرنطینه کردن قم به رسانه ها گفته بود: «قرنطینه کردن قم عملا امکانپذیر نیست. باید دنبال راهکاری برویم که امکان‌پذیر، کارآمد و موثر باشد.»

او توضیح داد: «قم‌ به لحاظ جغرافیایی در نقطه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرارگرفته و یک نقطه زیارتی و یک جهان‌شهر به شمار می‌آید، ازاین‌رو اگر می‌شد راهکار قرنطینه را اتخاذ کرد در همان اوایل ما اتخاذ می‌کردیم.»

علاوه بر این در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا ویروس از استان قم سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل که سازمانی زیرمجموعه ستادکل نیروهای مسلح است، در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه طی سه روز گذشته، آمار مبتلایان در قم افزایش نیافته، گفت که به جمع‌بندی برای قرنطینه نرسیده ایم.

پس از این اظهارات هم حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور تولیت حرم حضرت معصومه(س) هم اعلام کرد: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است.»

غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس، روز دوشنبه ۱۹ اسفند هم در گفتگو با سایت اعتماد آنلاین، از اعمال نشدن محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های پیشگیرانه در شهر قم و ورود مردم به مراکز زیارتی این شهر انتقاد کرد و گفت: «از قوه قضائیه باید مطالبه شود که حکم روحانی و عالمی‌که مقاومت کرد و نگذاشت پیشگیری‌ها و محدودیت‌ها برای اماکن عمومی‌زودتر شروع شود چیست؟»

 

حال به راستی قرنطینه کردن قم و یا حتی سایر شهرهای کشور در راستای وظایف کدام نهاد، ارگان و یا سازمان دولتی است؟

 

*تحریریه سایت دیده بان ایران

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر