کد خبر: 81382
A

انتقاد سایت الف از کیانوش جهانپور/ مباحث علمی را نباید با سیاست آمیخت/ سخنان جهانپور درباره چین احتمالا باعث ضررهایی در آینده برای ما می شود

پس از توییت شب گذشته کیانوش جهانپور درباره آمار کرونایی ارائه شده توسط چین و شوخی تلخ این کشور با مردم جهان، بسیاری از کاربران موسوم به ارزشی ضمن انتقاد به توییت سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا به دفاع قاطع از دولت چین برآمدند تا جاییکه برخط دیگر از کاربران در شبکه اجتماعی توییتر آنها را «چین و فیل» نامیدند . همچنین برخی رسانه های اصولگرا ضمن انتقاد از اظهارات جهانپور او را مورد شماتت قرار دادند.

انتقاد سایت الف از کیانوش جهانپور/ مباحث علمی را نباید با سیاست آمیخت/ سخنان جهانپور درباره چین احتمالا باعث ضررهایی در آینده برای ما می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ پس از توییت شب گذشته کیانوش جهانپور درباره آمار کرونایی ارائه شده توسط چین و شوخی تلخ این کشور با مردم جهان، بسیاری از کاربران موسوم به ارزشی ضمن انتقاد به توییت سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا به دفاع قاطع از دولت چین برآمدند تا جاییکه برخط دیگر از کاربران در شبکه اجتماعی توییتر آنها را «چین و فیل» نامیدند . همچنین برخی رسانه های اصولگرا ضمن انتقاد از اظهارات جهانپور او را مورد شماتت قرار دادند.

در این بین سایت اصولگرای الف نزدیک به احمد توکلی هم طی یادداشتی نوشت: 

*سخنگوی یک مجموعه ویترین یک مجموعه در افکارعمومی است. به همین جهت سخنگو باید بیش از همه چیز مراقب سخنانش باشد که خدای ناکرده سخن اشتباهی بر زبان نراند و مهمتر از آن، سخنانش پیامدهای بدی نداشته باشد. پس یک سخنگو باید به تبعات سخنش فکر کند. 

*جهانپور در توییت مدعی شده مباحث علمی را نباید با سیاست آمیخت. این سخن درستی است که برداشت غلطی از آن صورت گرفته است. برای توضیح باید به این پرسش پاسخ دهیم که وزارت بهداشت چه تفاوتی با یک مرکز علمی ویروس شناسی دارد. وزارت بهداشت یک نهاد سیاسی است که متکفل امر سلامت و بهداشت در کشور است اما یک مرکز ویروس شناسی صرفا یک نهاد علمی است. خروجی وزارت بهداشت سیاستگذاری برای سلامت یک کشور است اما خروجی یک مرکز ویروس شناسی نهایتا مقالات و کتاب های علمی است. وزارت بهداشت حق اعمال حاکمیت دارد اما یک مرکز علمی چنین حقی ندارد.

با تامل در این نکته متوجه می‌شویم سخنگوی وزارت بهداشت در وهله اول به عنوان یک مقام سیاسی سخن می گوید و در مقام بیان گزاره های علمی نیست. اصحاب علم و آکادمی به بحث علمی مشغولند اما سخنگوی وزارت بهداشت تمام سخنانش سیاسی است چون در مقامی سیاسی حضور دارد. 

این تفاوت را در همین مثال اخیر هم می توانیم ببینیم. اگر یک محقق دانشگاهی حوزه پزشکی سخنان جهانپور را بیان می کرد نه تنها سفیر چین واکنشی نشان نمی داد بلکه روزنامه نویسان داخلی هم احتمالا به آن توجهی نمی کردند اما وقتی سخنگوی یک وزارتخانه چنین سخنی می گوید مناقشه شکل می گیرد.

*نتیجه ای که از دو نکته بالا به دست می‌آید این است که سخنگوی وزارت بهداشت به عنوان یک مقام سیاسی همواره باید به تبعات سیاسی سخنانش بیندیشد و چیزی نگوید که بعدا خودش مجبور به رفع و رجوع آن شود. به علاوه اساسا در حیطه وظایف سخنگوی وزارت بهداشت نیست که با سفیر یک کشور وارد مجادله شود. وزارت خارجه متکفل روابط خارجی است و اگر قرار است سخنی به کشورهای خارجی گفته شود باید از طریق این وزارت خارجه باشد نه وزارت بهداشت.

*با نگاهی به شرایط کنونی کشورمان متوجه می شویم سخنان جهانپور درباره چین نه تنها سودی به حال ما نداشت بلکه احتمالا باعث ضررهایی در آینده می شود. چین کشوری است که از همه نظر در ماجرای کرونا به ایران کمک کرده است. حمایت های مالی و تجهیزاتی از یک سو و حمایت سیاسی از سوی دیگر. 

کمک های مالی چندمیلیون دلاری توسط افراد سرشناس چینی به ایران اهدا شد. در زمینه تجهیزات، به گفته سفیر ایران در چین تاکنون 28 هواپیمای باری تجهیزات اهدایی از سوی چینی ها را به کشور ما آورده است. در زمینه حمایت سیاسی هم چین کشوری بود که رسما خواستار لغو تحریم‌های ایران توسط آمریکا شد دوستی خویش با ملت ایران را اثبات کرد.

در چنین شرایطی آیا صحیح است سخنگوی وزارت بهداشت چنین سخنانی درباره چین به زبان براند و بدتر از آن در توییتر بر آن سخنان تاکید کند؟ هرچند به نظر می رسد خود جناب جهانپور هم به اشتباه خود پی برد اما ای کاش قبل از این سخنان، ایشان را درباره تاثیرات سیاسی سخنانش توجیه می کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر