کد خبر: 84347
A

دیده بـان ایران ماجرای رشوه ۶۵ میلیاردی قالیباف به یک نماینده مجلس را بررسی کرد:اگر «عیسی شریفی» آزاد بود. . ./ پول پاشی قالیباف برای تصاحب صندلی ریاست مجلس_یازدهم

«محمدباقر قالیباف» شهریور امسال ۶۰ ساله می‌شود و بسیاری بر این باورند که او جشن شصت سالگی خودش را با تکیه بر بزرگترین صندلی مجلس برگزار خواهد کرد اما آنچه مشخص است، خلبان اصولگرایان برای رسیدن به پاستور چه رییس قوه مقننه بشود و یا اینکه عارفانه بر روی یکی از صندلی های مجلس بنشیند، سال بسیار سخت و پر حاشیه ای را پیش رو خواهد داشت.

دیده بـان ایران ماجرای رشوه ۶۵ میلیاردی قالیباف به یک نماینده مجلس را بررسی کرد:اگر «عیسی شریفی» آزاد بود. . ./ پول پاشی قالیباف برای تصاحب صندلی ریاست مجلس_یازدهم

«برای پس گرفتن یک طرح تحقیق و تفحص 65 میلیارد تومان فقط به یک رئیس کمیسیون در مجلس پرداخت شده است» این شاه بیت همه کنایه های و طعنه هایی بود که مصطفی میرسلیم پس از پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم و رقابت برای رسیدن به ریاست مجلس طی هفته های اخیر نثار محمدباقر قالیباف کرد.

به گزارش دیده بان ایران؛ مجلس یازدهم امروز رسماً افتتاح شد و قرار است تا کمتر از 24 ساعت دیگر رییس آن مشخص شود. صندلی بزرگی که سالها در اختیار علی لاریجانیِ با سیاست بود و حالا قرار است از بین حمیدرضا حاجی بابایی و قالیباف یک نفر بر آن تکیه بزند.

اما  به نظر می رسد که بسیاری از اصولگرایان منتسب به جریان تندرو و انقلابی، علاقه چندانی بر ریاست شهردار پیشین تهران نداشته باشند. هر چند ظاهراً گعده های سردار به لطف بذل و بخشش های اطرافیان او پرو پیمان تر از دورهمی های اصلی ترین رقیبش یعنی حمیدرضا حاجی بابایی است.

مصطفی میرسلیم نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هم البته تا اینجای کار بدون پشتیبانی حزب موتلفه اسلامی، خودش را به عنوان  جدی ترین منتقد سرلیست اصولگرایان تهران مطرح کرده است تا جاییکه پس از اظهار نظر درباره شائبه های مطرح شده درباره پرونده مالی قالیباف در شهرداری تهران برای نخستین بار در رادیو از رد و بدل شدن مبلغ گزافی برای پس گرفتن یک طرح تحقیق و تفحص در مجلس دهم خبر داد.

خبری که بلافاصله واکنش محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا را به دنبال داشت و وی در توییترش در همین رابطه نوشت:  شایسته است آقای میرسلیم به منظور شفاف شدن موضوع و جلوگیری از اتهامات بیجا، اسناد ادعای خود و فرد مورد نظرش را مشخص کند.

یقینا  اگر چنین اتهامی درست باشد ریاست محترم  قوه قضاییه بدون فوت وقت ،دستور بررسی موضوع را خواهند داد و آقای قالیباف نیز ،  از حضور در مجلس به عنوان نماینده استعفا خواهد کرد. اجازه ندهیم مجلسی که عده ای اسمش را انقلابی گذاشته اند، با اینهمه شائبه و شایعه تشکیل شود.

این در حالی است که مهاجری پیش از این هم در همین خصوص نوشته بود: " مجلس دهم اهل زد و بند و به تحقیق و تفحص از شهرداری قالیباف رای نداد. آهای یازدهمی های انقلابی، شما با رای دادن به تحقیق و تفحص از قالیباف، روی دهمی ها را کم کنید."

نکته قابل توجه ای که پیشتر احمد توکلی هم به آن اشاره کرده بود و ضمن اذعان به تخلفات محمدباقر قالیباف به رسانه ها گفته بود درست است که این مسائل درباره شهرداری دوره آقای قالیباف مطرح است ولی الان وقت این حرف ها نیست.

اما تفحص از شهرداری تهران یکی از موضوعاتی بود که نمایندگان مجلس دهم درباره آن وعده‌های بسیاری داده بودند. این طرح که که قرار بود از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی تفحص کند، با حواشی متعدد سرانجام در ۲۴ اسفند ۹۵ با رای ۱۳۴ نماینده موافق در مقابل ۹۰ نماینده مخالف و ۵ رای ممتنع، از دستور کار مجلس خارج شد.

کمی پیش از آن، این تحقیق و تفحص در کمیسیون عمران مجلس رای نیاورده بود. این در حالی است که، ولی الله شجاع‌پوریان عضو وقت کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، بدون نام بردن از شخص خاصی به اراده‌ای در شورا اشاره کرده بود که جلوی انجام گزارش تفحص از شهرداری یا همان نظارت و بررسی را گرفته است.

شجاع‌پوریان به روزنامه «شرق» گفته بود: «در بحث واگذاری‌ها هیچ تردیدی نیست که تخلف‌هایی بوده و عبور از قوانین شهرداری و تضییع بیت‌المال اتفاق افتاده. حاج آقا منتظری، دادستان کل کشور نیز اشاره داشتند که در چند مورد شهرداری به افرادی ملک واگذار کرده که هیچ ارتباطی با شهرداری ندارند و تخفیف‌هایی فراتر از اختیار ارائه شده است. از این‌ها گذشته، قاضی پرونده که از سوی قوه قضائیه تعیین شده، به شورا آمد و از طرف سازمان بازرسی دیدار‌هایی با اعضای شورا داشت. از مجموعه اصولگرایان با رحمت‌الله حافظی و از اصلاح‌طلبان با من دیدار کرد، این نشان می‌دهد خودشان به مواردی رسیده‌اند که به شکل جدی برای بررسی گزارش‌ها با اعضای شورا دیدار می‌کنند.»

علیرضا رحیمی هم زمانی که هنوز طرح در صحن علنی مجلس رد نشده بود، به ایلنا گفته بود که «لابی‌گری‌های وسیعی در حال انجام است، از یکسو فشار سنگینی برای مخالفت با این تفحص به جریان افتاده و این شائبه را ایجاد می‌کند که اگر واقعا روحیه پاسخ‌گویی نزد شهرداری تهران وجود دارد، چرا از این تفحص نگران هستند.»

علی‌اکبری، نماینده شیراز هم گفته بود «رقم آنچه تخلف‌های گزارش‌شده به ما نشان می‌دهد، سرجمع املاک نجومی ٢٠‌برابر حقوق‌های نجومی است. همان‌طور که بر سر حقوق‌های نجومی شفاف‌سازی شد و پول بیت‌المال به خزانه بازگشت، بهتر است در مورد املاک نجومی نیز چنین شود.»

یکی دیگر از دلایل مخالفان تحقیق و تفحص این بود که مراجع قضائی به موضوع ورود کرده اند، اما رحیمی در پاسخ به این موضوع گفته بود: «قطعا اگر مراجع نظارتی پیش از مجلس به حوزه املاک یا تغییر کاربری‌ها ورود می‌کردند، مجلس ناچار به ورود به این حوزه‌ها نمی‌شد و اقدام مجلس در راستای پیگیری و به‌جریان‌انداختن تفحص از شهرداری تهران، در پی مطالبه گسترده افکار عمومی صورت گرفته است.»

این پرونده پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام از دستور کار مجلس خارج شد. رحمت‌الله حافظی نماینده اصولگرای سابق شورای شهر تهران در همان زمان با اشاره به رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس شورای اسلامی گفته بود: وقتی برادر عضو کمیسیون عمران مجلس ۱۰ میلیارد تومان تراکم از شهرداری می‌گیرد انتظار بیشتری نباید داشته باشیم. وی با بیان اینکه این اقدام مجلس جای تاسف دارد گفته بود: این رد تحقیق و تفحص نشان می‌دهد که لابی‌های شهرداری در این مدت برای رد این تحقیق و تفحص اثرگذار و موفق بوده است.

چندی بعد، در اوایل سال ۹۷، برخی نمایندگان از کلید خوردن دوباره طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در زمان قالیباف خبر دادند، اما با گذشت دو سال از این موضوع، هیچ اتفاق رخ نداد و محمدباقر قالیباف هم به عنوان نفر اول تهران وارد مجلس یازدهم شد تا بدون دستکش و ماسک در همین ابتدا، طرز کار دستگاه حضور و غیاب نمایندگان را بیاموزد.

 

اما به غیر از پرونده واگذاری املاک نجومی موضوع داغ دیگری که مدت هاست ذهن بسیاری از مردم را به خودش مشغول کرده است پرونده تخلفات «عیسی شریفی» قائم مقام قالیباف در شهرداری تهران بود.

شریفی در شهریور ۹۶ بازداشت شد. آن هم به اتهام مالی. پرونده از آن زمان تا به حال در رسیدگی مقدماتی است. اتهام او فساد از طریق یک کارگزاری است که با بنیاد تعاون سپاه نیز در ارتباط است و ظاهراً بین سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ با شهرداری تهران مراوده مالی داشته است و حالا شهرداری مدعی است که نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان در زمینه اقدامات این کارگزاری طلبکار است که البته برخی می‌گوید ۱,۶۰۰ میلیارد تومان از این چهار هزار میلیارد تومان فعلاً برگشته است.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه نیمه بهمن سال گذشته درباره آخرین جزییات رسیدگی به پرونده عیسی شریفی گفته بود: کیفرخواست این فرد صادر و رسیدگی به آن شروع شده و کار دادسرایش تمام شده است. برخی جلسات دادگاه به صورت مستمر در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال برگزاری است.

«محمدباقر قالیباف» شهریور امسال ۶۰ ساله می‌شود و بسیاری بر این باورند که او جشن شصت سالگی خودش را با تکیه بر بزرگترین صندلی مجلس برگزار خواهد کرد اما آنچه مشخص است، خلبان اصولگرایان برای رسیدن به پاستور چه رییس قوه مقننه بشود و یا اینکه عارفانه بر روی یکی از صندلی های مجلس بنشیند، سال بسیار سخت و پر حاشیه ای را پیش رو خواهد داشت.

 

*تحریریه دیده بان ایران

 

 

 

 

 
 
 
 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر