کد خبر: 86597
A
دیده بان ایران نقش حداد عادل در ماجرایی که ظریف از آن پرده برداشت را بررسی می کند؛

پدرخوانده یا مهندس مجلس یازدهم؟!/ آصفری اطلاعات سری دیدار ظریف با سران کشورها را به حداد عادل می داد

محمد حسین آصفری در پاسخ به این سوال که چرا اطلاعات دیدارهای به کلی سری ظریف و پوتین را منتشر کرده مدعی شده "مامور و معذور "بوده است. سوال اینجاست چطور افشای اطلاعات منجر به قطع یکی از راه های انتقال نفت ایران شده و اصلاً نقش حداد عادل چیست؟ با توجه به اظهارات جدید محمدحسن آصفری در ارائه متن گزارش جلسه ای مهم به حدادعادل این موضوع باردیگر در فضای رسانه ای کشور مطرح می شود که نقش حداد عادل در مجلس یازدهم چیست؟ ایا او این بار نقش پررنگ تری در پدرخواندگی نمایندگان را بازی خواهد کرد؟ یا مهندسی جلسات مجلس یازدهم بر عهده اوست؟

پدرخوانده یا مهندس مجلس یازدهم؟!/ آصفری اطلاعات سری دیدار ظریف با سران کشورها را به حداد عادل می داد

به گزارش دیده بان ایران؛ روز گذشته محمدجواد ظریف برای نخستین بار به طور صریح پاسخ یکی از نمایندگانی که روز یکشنبه درباره "عدم همراهی نماینده ها در سفرهای خارجی وزارت خارجه" سوال کرده بود را داد. همان صراحتی که پس از حواشی دهمین جلسه برگزاری مجلس یازدهم برخی کارشناسان سیاسی از او انتظار داشتند و وزیر امور خارجه هیچ تلاشی برای دفاع از حقانیت وزارت خانه و دولتش انجام نداد.

ظریف روز گذشته در پاسخ به تذکر شفاهی این نماینده مجلس گفت: " دیروز یکی از نمایندگان می‌گفت چرا شما نمایندگان را در جلسات خود راه نمی‌دهید؛ اتفاقاً همان برادر در مذاکرات به کلی سری من و پوتین حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسیه از ما نفت بخرد؛ همان گفته موجب قطع خرید نفت ایران از سوی روسیه شد؛ چون هرکجا که روس‌ها خواستند از ما نفت بخرند، آمریکایی‌ها جلوی آن را گرفتند، درحالیکه می‌شد جور دیگری رفتار شود؛ درباره چین و برجام هم همین‌گونه است؛ این یک معضلی است که سیاست خارجی با آن روبروست و کسی هم به کمک ما نمی‌آید."

این اظهارات وزیر با اینکه بدون نام بردن صورت گرفت اما سایت دیده بان ایران با انتشار گزارشی خبر داد که شخص مورد نظر وزیر کسی نیست جز «محمدحسن آصفری» که در مجلس نهم عضو کمیسیون امنیت ملی و همراه تیم مذاکره کننده ظریف برای انعقاد قرارداد نفت بین ایران و روسیه بود. قرار دادی که حالا ظریف می گوید با انتشار خبرش توسط همین نماینده منعقد نشد. (اینجا)

آصفری اطلاعات سری دیدار ظریف با سران کشورها را به حداد عادل می داد​

اما آصفری ساعتی پس از این افشاگری ظریف در گفت و گو با سایت مدآرا با اشاره به همین موضوع ضمن تایید آن و البته تاکید بر روی این نکته که پس از یک عمر کار امنیتی کردن "فرق بین اخبار سری و غیر سری را می داند" گفت:  "ناراحتی آقای ظریف این بود که بنده گزارش آنچه بین ما و آقای بشار اسد و سید حسن نصراللهدر میان گذاشته شد را به صورت کامل از طریق آقای حدادعادل به محضر مقام معظم رهبری فرستادم. آقای وزیر هم ظاهراً ناراحت شده بودند از صحبت هایی که بین ما آقای سید حسن نصرالله، بشار اسد و نوری مالکی رد و بدل شده بود اما بنده وظیفه داشتم که محتوی جلسه را به کمیسیون امنیت ملی ارائه دهم."

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم این را هم اضافه کرد که: تنها صحبتی که ما با آقای پوتین داشتیم درباره بحث نفت در برابر کالا بود که آقای ظریف حاضر نشد این موضوع را دنبال کنند و پیگیر باشند.

این نماینده در ادعایی عجیب که نیاز به صحت سنجی دارد گفته است غلامعلی حداد عادل، اطلاعات را به رهبر انقلاب، داده است. اما اینکه با وجود گزارش ها و دیدارهایی که بین وزیر امورخارجه و رهبری بدون واسطه صورت می گرفت این ادعای نماینده آن روزهای مجلس نهم صحت دارد یا خیر جای بحث دارد.(متن اظهارات آصفری)

آقای حداد در مجلس نهم عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بود. سایت مشرق نیوز در گزارشی که در آستانه تشکیل مجلس نهم منتشر کرده بود درباره ویژگی های حداد نوشت: "حدادعادل در دوره‌ای که ریاست مجلس هفتم را به عهده داشت هرچند در مواردی با توجه به اصرار‌های تیم همراهش، تصمیمات پرچالشی را اتخاذ کرد اما هرگز مصالح ملی را فدای لج‌بازی‌های سیاسی نکرد و با حفظ استقلال مجلس و تلاش در جهت تحقق «مجلس در راس امور است»، تمام تلاش خود را نمود تا تنش‌های موجود فی ما بین مجلس و دولت را_ که بخشی از آن به خلقیات خاص رئیس دولت و بخشی از آن به ترکیب مجلس هفتم بر می‌گشت_ به سطح جامعه نکشاند و خاطر مردم را آزرده نسازد."

حدادعادل پس از امضای قرارداد برجام در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد که "اصول کلی سیاست خارجی ایران با برجام تغییر نمی‌کند" او همچنین طی این سالها با تاکید بر روی تمرکز ایران در تحکیم روابط با روسیه و چین هم اعتقاد دارد.

سال 95 کتاب «درس‌هایی از قرآن» نوشته غلامعلی حداد عادل در حالی به زبان روسی ترجمه شد که سال 94 در سفری که مسکو داشت در خاطراتش نوشته بود: 

طاق و رواق میکده هرگز تهی مباد

از های‌وهوی عربده باده‌خوارها...

با این حال به نظر می رسد با توجه به اظهارات جدید محمدحسن آصفری در ارائه متن گزارش جلسه ای مهم به حدادعادل این موضوع باردیگر در فضای رسانه ای کشور مطرح می شود که نقش حداد عادل در مجلس یازدهم چیست؟ ایا او این بار نقش پررنگ تری در پدرخواندگی نمایندگان را بازی خواهد کرد؟ یا مهندسی جلسات مجلس یازدهم بر عهده اوست؟ اما هر آنچه که هست اظهارات آصفری نشان می دهد که نماینده های فعلی مجلس از خود اختیاری ندارد و تکلیف روزانه آنها از جای دیگری برای آنها مشخص می شود./ دیده بان ایران

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر