کد خبر: 87341
A
هشدار رییس جمهور در جلسه ستادملی مبارزه با کرونا:

۳۵ میلیون ایرانی در معرض ابتلا به کرونا هستند/ تعداد بستری‌ها دو برابر می‌شود/ از هر هزار نفر ۵۰۰ نفر بدون علامت هستند

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی قابله با کرونا گفت: ۲۵ میلیون نفر تاکنون مبتلا شده‌اند و احتمالاً ۳۵ میلیون در معرض ابتلا خواهند بود.

۳۵ میلیون ایرانی در معرض ابتلا به کرونا هستند/ تعداد بستری‌ها دو برابر می‌شود/  از هر هزار نفر ۵۰۰ نفر بدون علامت هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در امروز ۲۸ تیرماه ۹۹ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۳۵ میلیون نفر در معرض ابتلا به کرونا باشند، گفت: بر اساس گزارش‌ها ۲۵ میلیون نفر مبتلا شده‌اند و احتمالاً ۳۵ میلیون در معرض ابتلا خواهند بود در همین گزارش پیش‌بینی شده است تعداد بستری‌هایی که باید پیش‌بینی کنیم حدود دو برابر مقداری بوده که در این ۱۵۰ روز گذشته شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: تا پایان امسال و حتی سال آینده ممکن است که گرفتار این بیماری باشیم چرا که زمان پایان دقیق آن را نمی‌دانیم. بنابراین باید خودمان را از لحاظ تجهیزات و درمان آماده کنیم برای آنچه که در ماه‌های آینده پیش رو خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه از هر هزار نفری که به کرونا مبتلا می‌شوند ۵۰۰ نفر علامتی ندارند و متوجه ابتلای خود نمی‌شوند، اظهار داشت: از این میزان حدود ۳۵۰ نفر علائم خفیف دارند که نیاز به بستری شدن ندارند، اما ممکن است ۱۵۰ نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند؛ پس یک جمعیت چند ده میلیونی را پیش رو داریم که در میان از هر هزار نفری که مبتلا می‌شوند ممکن است بیش از ۱۰۰ نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند. باید خودمان را برای آن آماده کنیم.

رئیس دولت دوازدهم افزود: دو موج را در کشور شاهد بودیم یک موج مربوط به ماه اسفند و فروردین که اواخر فروردین با سیر کاهشی آن روبه‌رو بودیم و موج دیگر که اواخر خرداد شروع شد و اکنون نیز درگیر آن هستیم. در موج اول برخی از استان‌های ما درگیر بودند و اکنون استان‌هایی متفاوت از آنچه در موج اول بود. در موج اول گیلان و قم در راس ابتلا بودند و احتمالاً شیوع این ویروس در کشور از قم و گیلان شروع شده است. هر دو استان به واسطه حضور مسافرانی از ووهان چین بودند که حضور آنها در قم به واسطه جنبه تجاری و در گیلان به دلیل جنبه ورزشی و دانشجویی بوده است.

روحانی با بیان اینکه موج اول ابتلا به کرونا به این صورت بود که با یک غافلگیری همراه بود یعنی تا سه هفته یا بیشتر طول کشید تا متوجه حضور این بیماری در کشور شویم، خاطرنشان کرد: موج دوم به پایبندی مردم ما به آداب و سنن مربوط می‌شود. موج دوم به این دلیل است که عروسی‌های ما شکل و زمان خاص خودش را دارد، همچنین در عزاها نیز به همین صورت است. ایام تعطیلات تابستان با یک آداب و رسومی مواجه بوده و روابط اجتماعی خاصی داریم.

وی با بیان اینکه مردم توجه کافی به این بیماری نکرده‌اند، افزود: در این جلسه نموداری آقای دکتر رئیسی درباره بیماری‌های اپیدمیک نشان دادند که زمان شیوع در موج اول چون با ترس همراه بوده است با روند کاهشی ابتلا مواجه بوده‌ایم اما وقتی ترس مردم از بین رفت و دوباره اجتماعات زیاد و رعایت کنار گذاشته شد.

وی تاکید کرد:‌ موج دوم محصول این است که مردم به زندگی عادی خود و به آداب و رسومی که می‌بایست ترک کنیم، بازگشتند. باید تا پایان سال این آداب و رسوم را کنار بگذاریم.

روحانی با بیان اینکه موضوع عجیبی که در این بیماری وجود دارد که مشکلات را مضاعف کرده است بیماران بی‌علامت هستند، یادآور شد: از هر هزار نفر ۵۰۰ نفر بدون علامت هستند این افراد بزرگترین مشکل را ایجاد می‌کنند. افراد اعتماد به نفسی دارند در حالی که بیشترین انتشار این ویروس مربوط به افرادی است که علامت ندارند، یعنی همزمان زمان انتشاردهندگی آنها طولانی‌تر است و همچنین ویروس بیشتری را منتشر می‌کنند. این درحالی است که ممکن است در بیماری آنفولانزا این موضوع کمتر به این شکل باشد چرا که علائم ظاهری دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر