کد خبر: 10086
A

مصباحی‌مقدم: دست اصولگراها برای معرفی کاندیدا پُر است

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران: اردوگاه اصولگرایان خیلی خوب تا اینجا عمل کرده است که خاطر جمعی از پیروزی در اردوگاه اصلاح‌طلبان وجود دارد.

مصباحی‌مقدم: دست اصولگراها برای معرفی کاندیدا پُر است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران در گفت و گوی خود با خبرآنلاین پیرامون انتخابات آینده و فضای حاکم بر جبهه اصولگرایان مطالبی را بیان کرده که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانیم.

در چند ماه مانده به انتخابات آرایش فضای سیاسی کشور و آمادگی جناح ها برای ورود به انتخابات  را چه طور می بینید؟ به نظر شما آیا طرف های رقابت سال 96 مشخص شدند و هر کدام در چه سطحی از ظرفیت رأی آوری هستند؟

هنوز برای تحلیل این موضوع زود است چون علائم و نشانه های جدی برای ورود به عرصه انتخابات دیده نمی شود. حتی علائم خیلی روشنی درباره جدی بودن کاندیداتوری آقای روحانی برای انتخابات مشاهده نمی شود یعنی اینکه آقای روحانی عزم کرده باشد و نامزدی او قطعی شده باشد علائم روشنی وجود ندارد. البته بهتر هم این است که اجازه دهیم فضای انتخاباتی به موقع خود شور پیدا کند و جدی شود.

موقع جدی شدن فضای انتخابات در کشور را چه زمانی می دانید؟

زمانش نزدیک به ثبت نام کاندیداهاست نه الان. هنوز به نظرم زود است.

وضعیت روند همگرایی اصولگرایان برای تعریف مکانیزم انتخاباتی چه طور است؟ آیا آن همگرایی که مدنظر جامعه روحانیت است و محور کار قرار گرفته است به وجود آمده یا خیر؟

تا آنجا که اطلاع دارم، بله این همگرایی کما بیش وجود دارد و نشانه هایی است که مجموعه گروه ها و شخصیت های اصولگرا بنا دارند با هم کار کنند.

جبهه مردمی نیروهای انقلابی اسلامی چندی پیش اعلام موجودیت کند نسبت این جبهه با تلاشی که اصولگرایان برای همگرایی و تعریف مکانیزم انتخاباتی انجام می دهند چیست؟

اطلاعاتی که در این مورد دارم کاملا همراه و هماهنگ با جریان کلی اصولگرا است، منافاتی با این حرکت تازه و اقداماتی که قبلا انجام شد نمی بینم.

یعنی حرکت مکمل تلاش اصولگرایان برای همگرایی است؟

بله، حرکت مکمل است.

به نظرتان گروه ها و طیف های اصولگرا مختلف چه زمانی می آیند و مکانیزم خودشان را برای انتخابات نهایی می کنند، آقای حداد عادل اعلام کرد مکانیزم وحدت را تا آخر دی ماه اعلام می کنیم آیا این طور است؟

به نظرم اطلاعی که آقای حداد عادل داد، درست است و این انتظار می رود که انشاءالله به نتیجه برسد.

دست آن برای انتخاب نامزد چقدر باز است، یک تحلیلی وجود دارد که می گوید اصلاح طلبان خیال شان از این بابت راحت است و دغدغه ای درباره اینکه احتمال دهند نتوانند انتخابات ریاست جمهوری را پیروز شوند ندارند، نظر شما چیست؟

معلوم می شود اردوگاه اصولگرایان خیلی خوب تا اینجا عمل کرده است که این خاطر جمعی و آرامش در اردوگاه اصلاح طلبان وجود دارد.

آیا اصولگرایان دست شان برای معرفی نامزد پر است یا این موضع را می گیرند تا در صحنه باشند و جزء معادلات انتخاباتی محسوب شوند؟

اصولگرایان دست پری برای معرفی نامزد دارند و خیلی هم جدی دست شان از این بابت پر است.

یک تحلیل آن است که مکانیزم انتخاباتی اصولگرایان وظیفه اش جمع کردن سهم خواهی ها به نفع محمد باقر قالیباف است چنین تحلیلی را قبول دارید؟

تحلیل ها مانعی ندارد. بالاخره هر کدام از صاحب نظران در عرصه سیاسی برای خود تحلیلی دارند ما هم کاری نمی کنیم که در حال حاضر آنها هم در تحلیل خودشان شک کنند. اشکالی ندارد که چنین تحلیلی هم وجود داشته باشد.

جبهه یکتا و به طور روشن آقای زریبافان روز جمعه 3 دی اعلام کرد "ما مکانیزم سنتی اصولگرایان را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری قبول نداریم سازوکارهایی همچون جبهه متحد اصولگرایان در 8+7 یا 6+5 دیگر جواب نمی دهد چون مانع از آن می شود که ظرفیت های سلایق اصولگرایی بتواند ظهور کند و تشکل های مختلف توانایی های خود را نشان دهند" این حرف چقدر با واقعیت های صحنه انتخابات همخوانی دارد؟ اگر یکتا مکانیزم و سازوکار انتخاباتی تعریف شده از جانب شما را نپذیرد چقدر این مسئله معادلات انتخاباتی جریان اصولگرا را بر هم خواهد زد؟

آقای زریبافان سخنگوی جبهه یکتا نیست، دیدگاه شخصی خود را بیان کرد و بنا ندارم در مقابل اظهارات این آقایان لزوما واکنش نشان دهم.

یک تحلیل وجود دارد و آن اینکه جبهه پایداری و جبهه یکتا اسب تروای آقای احمدی نژاد هستند تا با این نوع مواضع و تحرکات شان روند همگرایی اصولگرایان را به هم بزنند، آیا چنین تحلیلی را درست می دانید؟

این تحلیل رقبای ماست.

یعنی متعقدید آقای احمدی نژاد هیچ انگیزه ای ندارد، برای اینکه همگرایی اصولگرایان دستخوش چالش شود؟

ظاهرا که این طور به نظر ما می رسد.

اما خیلی از حامیان آقای احمدی نژاد در کانال های تلگرامی و مواضعی که داشتند گفتند اصولگرایی دیگر پایگاه اجتماعی ندارد و همان سال 76 پرونده این گفتمان بسته شد، در واقع می گویند اصولگرایان شانسی برای پیروزی ندارند.

بسیار خوب اشکالی ندارد که آنها هم تحلیل خود را داشته باشند.

سوال بعدی درباره آقای جلیلی است دوره گذشته هم شاهد بودیم او مستقل به صحنه انتخابات آمد و بدون آنکه با تشکلی هماهنگ کند یا از بزرگان جریان اصولگرا رخصت بگیرد آمد و کاندیدا شد، آیا این دوره هماهنگ عمل خواهد کرد یا خیر براساس تکلیف شرعی اش به انتخابات می آید؟

البته نمی توانم درباره رفتار آقای جلیلی قضاوت کنم ولی نشانه ای مبنی بر اینکه بخواهد حرکت مستقلی داشته باشد ندیدم.

رایزنی هم با آقای جلیلی داشتید؟

خیر.

اگر شخصیتی مثل آقای جلیلی خارج از مکانیزم انتخاباتی اصولگرایان به صحنه بیاید، چقدر می تواند تمام تلاش های اصولگرایان برای همگرایی و نتیجه گرفتن در انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد؟

من پاسخ خودم را دادم.

مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا را نسبت به سال 92 چه طور ارزیابی می کنید؟

اگر آقای احمدی نژاد در انتخابات حضور می داشت یک دو قطبی جدی به وجود می آمد که طبعا اثرش بالا رفتن شدت رقابت بود و بر عدد مشارکت کنندگان افزوده می شد و تعداد بیشتری پای صندوق های رأی می آمدند ولی با نیامدن او به صحنه، ما شاهد دو قطبی شدن انتخابات نخواهیم بود. با دو قطبی نشدن انتخابات این احتمال وجود دارد که طیف حامی آقای روحانی نتواند از دو قطبی شدن انتخابات اهرمی برای بالا بردن سطح مشارکت به نفع ایشان را در اختیار داشته باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر