کد خبر: 102129
A

سفارت ایران حمله به سفارت امارات در اتیوپی را رد کرد

در روزهای گذشته آژانس اطلاعاتی اتیوپی ادعا کرد که با شناسایی و بازداشت 15 نفر و کشف محموله بزرگی از مواد منفجره حمله بزرگی علیه سفارت امارات در اتیوپی را خنثی کرده است. مقامات اتیوپی جزئیات بیشتر در مورد این حمله و عاملان پشت پرده آن را ارائه ندادند.

سفارت ایران حمله به سفارت امارات در اتیوپی را رد کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ سفارت ایران در اتیوپی ادعای روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر نقشه ایران در حمله به سفارت امارات عربی متحده در "آدیس آبابا" پایتخت اتیوپی را رد کرد.

به گزارش عصرایران، نیویورک تایمز در روز دوشنبه 25 بهمن با استناد به منابع آمریکایی و اسرائیلی مدعی شد که دستگیری 15 نفر در اتیوپی باعث خنثی شدن بخشی از "برنامه ایران علیه دیپلمات‌های امارات متحده عربی" شده است.

در روزهای گذشته آژانس اطلاعاتی اتیوپی ادعا کرد که با شناسایی و بازداشت 15 نفر و کشف محموله بزرگی از مواد منفجره حمله بزرگی علیه سفارت امارات در اتیوپی را خنثی کرده است.

اما مقامات اتیوپی جزئیات بیشتر در مورد این حمله و عاملان پشت پرده آن را ارائه ندادند.

مقامات اتیوپی‌ اعلام کردند فردی به نام "احمد اسماعیل" که با همکاری "سرویس های اطلاعاتی آفریقایی، آسیایی و اروپایی" در سوئد دستگیر شده؛ سرکرده این عملیات بوده است.

اینک مقامات  آمریکایی و اسرائیلی مدعی شده اند که سرویس های ایران برای انجام این عملیات، "سلول خفته‌ای" را در آدیس آبابا را فعال کرده که وظیفه این سلول‌ها جمع‌آوری اطلاعات در مورد سفارتخانه‌های ایالات متحده و اسرائیل بوده است.

نیویورک تایمز ادعا کرده است: مقامات اسرائیل وامریکا اعلام کردند که عملیات اتیوپی بخشی از تلاش گسترده‌تر برای جست‌و‌جوی اهداف نرم در کشورهای آفریقایی بوده است. احتمالا ایران قصد دارد انتقام دردناک حادثه "محسن فخری زاده" دانشمند ارشد هسته‌ای خود را بگیرد. ایران برای ترور "محسن فخری زاده" در آذر گذشته و "قاسم سلیمانی" فرمانده ارشد خود اسرائیل و آمریکا را مقصر می‌داند.

سخنگوی رسانه‌ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتیوپی ادعای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در باره حمله به سفارت امارات متحده عربی را رد کرد و افزود: این "اتهامات بی‌اساس" از سوی رسانه‌های "رژیم صهیونیستی" ساخته و پرداخته می‌شوند.

تیم رسانه‌ای سفارت ایران اعلام کرد: نه اتیوپی و نه امارات هنوز در مورد مداخله ایران در این حمله اظهار نظری نکرده‌اند.

رسانه‌های دولتی اتیوپی در روزهای اخیر از دستگیری ۱۵ نفر به اتهام طرح‌ریزی برای حمله به سفارت امارات متحده عربی در آدیس آبابا و کشف یک انبار اسلحه و مقادیری مواد منفجره خبر دادند. سازمان اطلاعات و امنیت ملی اتیوپی بدون نام بردن از کشوری اعلام کرد این افراد "برای خارجی‌ها کار می‌کردند".

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر