کد خبر: 117630
A

چه بیماری‌هایی توسط متخصص گوش و حلق و بینی قابل درمان هستند؟

تخصصانی که به فعالیت در زمینه‌‌های گوش، بینی، حلق و سر و گردن مشغول‌اند متخصص گوش و حلق و بینی گفته می‌شود که پس از حدود نیم قرن پیشرفت در این زمینه اکنون شاخه‌ی سر و گردن بیش از همه در سطح جهان مورد توجه قرار می‌گیرد.

چه بیماری‌هایی توسط متخصص گوش و حلق و بینی قابل درمان هستند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به‌صورت کلی به متخصصانی که به فعالیت در زمینه‌‌های گوش، بینی، حلق و سر و گردن مشغول‌اند متخصص گوش و حلق و بینی گفته می‌شود که پس از حدود نیم قرن پیشرفت در این زمینه اکنون شاخه‌ی سر و گردن بیش از همه در سطح جهان مورد توجه قرار می‌گیرد.

متخصص گوش و حلق و بینی کیست؟

متخصصان گوش و حلق و بینی یا به اختصار ENT در سه زمینه‌ی گوش، حلق، بینی دارای علم و تجربه اند چرا که همه‌ آن‌ها با یکدیگر در ارتباط اند. لازم به ذکر است که فرآیند تبدیل شدن به یک متخصص گوش و حلق و بینی ساده نیست و یک دانشجو باید هشت سال در این زمینه مطالعه کرده و دوره‌ی کار آموزی را نیز طی کند تا نهایتا وارد بازار کار شود. متخصصان گوش و حلق و بینی بیماری‌های مختلفی را مورد درمان قرار می‌دهند که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

بیماری‌های قابل درمان توسط متخصص گوش و حلق و بینی

بیماری‌هایی که این متخصصان اقدام به درمان آنها می‌کنند در چهار بخش دسته بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی و بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

بیماری‌های گوش

گرایش جراحی گوش یا اتولوژی به مشکلات گوش درونی و بیرونی و تعادل می‌پردازد. بیماری‌های این زمینه شامل:

مشکلات شنوایی مانند اوتواسکلروز و سنگین شدن گوش، عفونت های گوش میانی که عموما با ترشح همراه است و در کودکی بروز می‌کند، مشکلات شنوایی به علت پیری، صداهایی مانند وز وز یا زنگ زدن گوش، سرگیجه و گیجی، پارگی پرده‌ی گوش و کیست گوش میانی و گوش برجسته.

گرایش راینولوژی که مربوط به بینی است هم به اختلال در بینی و سینوس‌ها می‌پردازد:

التهاب در بینی و سینوس‌ها که در کودکان نیز بروز می‌کند، جراحت بینی، پولیپ، تومور بینی، انسداد بینی، اختلال در بویایی رایج‌ترین بیماری‌های این زیرشاخه اند.

بیماری‌های حلق نیز به این ترتیب اند:

بیماری‌های این عضو نیز شامل مشکلات غدد لنفاوی و التهاب لوزه که در کودکی نیز بروز می‌کنند و معمولا با جراحی درمان می‌شوند، گرفتگی صدا، مشکلات حنجره مانند التهاب، مشکل در بلعیدن، مشکلات تنفسی، خروپف و متوقف شدن تنفس در خواب اند.

همان‌گونه که اشاره شد در حال حاضر گرایش سر و گردن بیش از دیگر شاخه‌های گوش و حلق و بینی مورد توجه قرار دارد و بیماری‌های قابل درمان توسط متخصص شامل:

بیماری‌های عفونی سر و گردن، تروما، سرطان و بد شکلی است که گاها این گرایش با گرایش پوست و صورت انجام می‌شود.

در واقع بر خلاف نام این تخصص که به سه بخش اشاره دارد، تخصص گوش و حلق و بینی دارای هفت بخش مختلف است که یک متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند بیماری‌های این شاخه‌ها را درمان کند.

IMG_20210928_191828_491

بخش آلرژیک: این شاخه نیز یکی از پر ‌کاربردترین مباحث گوش و حلق و بینی است. آلرژی‌ها اکنون نسبت به گذشته در بین مردم بسیار گسترش یافته و اکنون از بیماری‌های شایع و مهم جهان است. آلرژی در اثر عوامل محیطی مانند دارو‌ها، مواد خوراکی، قارچ، گرد و غبار هوا، حیوانات، گرده افشانی و حشرات به وجود می‌آید.

بخش جراحی صورت، گردن و گوش: این بخش عموما به منظور زیبایی، بازسازی یا عملکرد اعضا توسط متخصص انجام می‌شود. به عنوان مثال التهاب لوزه که بیشتر در کودکان رخ می‌دهد و با ملتهب شدن گلو در اثر التهاب لوزه شناخته می‌شود. عفونت سینوسی نیز مانند التهاب لوزه یکی از متداولترین بیماری‌های این زمینه‌ است و عموما با جراحی درمان می‌شود.

بخش تومور‌های سر و گردن: این بخش گاها می‌تواند باعث ناراحتی و یا ترس بیمار شود. در حالی که تومور‌های سر و گردن بیشتر غیر سرطانی و اصطلاحا خوش خیم اند. که توسط متخصص و با توجه به تشخیص او با جراحی و برداشتن توده یا به وسیله دارو‌های لازم قابل درمان اند.

بیشتر این تومور‌ها عبارتند از: سرطان‌های مربوط به دهان و حفره دهان، سرطان حلق، سرطان حنجره، سرطان سینوس‌ها و حفره‌ بینی و سرطان غدد بزاق

بخش مشکلات حلق و بلع: در بعضی از افراد این دسته از بیماری‌ها بوجود می‌آید بیشتر این بیماری‌ها شامل: مشکل در بلع، مشکلات تنفسی، خروپف، التهاب حنجره، التهاب لوزه، مشکلات تنفس در خواب، مشکلات غدد لنفی.

بخش مشکلات گوش: مشکلات این شاخه نیز عبارتند از: عفونت، تومور و مشکلات عصبی گوش درونی یا بیرونی که باعث ایجاد مشکلات شنوایی و تعادل می‌شوند.

بخش مشکلات بینی: این بخش صرفا به مشکلات بینی و سینوس‌ها می‌پردازد که غالبا به بیماری‌های سینوزیت و رینوسینوزیت ، پولیپ، تومور بینی، مشکلات بویایی و بسته شدن بینی دلالت دارد.

IMG_20210928_191832_536

از آنجا که بعضا یک متخصص گوش و حلق و بینی به مطالعه در یک یا شاید بیش از یکی از هفت گرایش بالا می‌پردازد شما می‌توانید جهت درمان بیماری‌های هر یک از این بخش‌ها به متخصصی که در آن زمینه بالاترین تجربه و علم را دارد مراجعه کنید.

بیشترین اتفاقاتی که در یک بیمار او را به مطب یک متخصص گوش و حلق و بینی می‌کشاند شامل: گوش درد، کاهش یا عدم شنوایی، بسته شدن یا وجود اصواتی مانند وزوز در گوش، عدم تعادل، خروپف، مشکلات بویایی، مشکل در بلع، مشکلات تنفسی، مشکلات صدا و فلج صورت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر